ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

 یونان به‌عنوان اولين کشور مسیحی ارتدکس ازدواج هم‌جنس را قانونی کرد

قانون ازدواج هم‌جنس در یونان با وجود مخالفت کلیسای ارتدکس تصویب شد. جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو پس از چند هفته رویارویی با نفرت‌پراکنی نفس تازه‌ای کشید، اما چندان احساساتی نشد چون محتوای قانون تصویب‌شده محافظه‌کارانه و در برخی موارد برخورنده است.

بعد از آنکه پارلمان یونان اصلاحات تاریخی قانون ازدواج را در میان شادی برخی و خشم عده‌ای دیگر تأیید کرد، این کشور اولين کشور مسیحی ارتدکس شد که ازدواج هم‌جنس را قانونی می‌کند.

کم پیش می‌آید که در پارلمان یونان چنین توافق نظر گسترده‌ای وجود داشته باشد: ۱۷۶ نماینده از همه طیف‌های سیاسی روز پنج‌شنبه ۲۶ بهمن / ۱۵ فوریه به لایحه پیشنهادی رأی مثبت دادند. ۷۶ نفر این اصلاحات را رد کردند، دو نفر رأی ممتنع دادند و ۴۶ نفر غايب بودند.

اعضای جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس که از ایوان پارلمان در حال تماشا بودند نمی‌توانستند جلوی احساساتشان را بگیرند. اما همزمان عده‌ای دیگر از جامعه ال‌جی‌بی‌تی پس از دو هفته جنگ و جدال و نفرت‌پراکنی گروه‌های راست، رمقی برایشان نمانده بود تا از تصویب لایحه‌ای ابراز خوشحالی کنند که خودشان هم نقدهای زیادی به آن دارند.

قانون ازدواج هم‌جنس

قانون ازدواج حالا نه تنها به زوج‌های هم‌جنس اجازه می‌دهد که با یکدیگر به شکل قانونی و مدنی ازدواج کنند بلکه به آنها امکان فرزندخواندگی هم می‌دهد.

این رأی بعد از دو روز بحث صادر شد، اما در جامعه هفته‌ها بود که جدال و بحث بر سر آن وجود داشت: حاملان طرح آن را شجاعانه می‌دانستند و می‌گفتند همین حالا هم خیلی دیر است و مخالفان آن شامل کلیسای قدرتمند ارتدکس می‌گفتند که طرح ضداجتماعی و ضدمسیحی است.

کیریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان با وجود مواجهه با مخالفت‌ها در حزب راست میانه «دموکراسی جدید» لایحه جدید را مسیری برای پایان دادن به «نابرابری جدی در دموکراسی» یونان خواند.

نخست‌وزیر ۵۵ ساله در سخنرانی پرشور قبل از رأی‌گیری گفت که این اقدام یونان را با ۳۶ کشور دیگر در جهان که قانون مشابهی را تصور کردند همراه می‌کند. او گفت محافظه‌کاران نباید با دیدگاه‌های عهد عتیق که با جامعه مدرن تناسبی ندارد به موضوع نگاه کند.

در میان مخالفان لایحه در حزب دموکرسی جدید آنتونیس ساماراس، نخست‌وزیر پیشین حضور داشت که در پارلمان گفت ازدواج هم‌جنس از جمله حقوق بشر نیست و قانونی «خطرناک» است که اصلاً نباید پیشنهاد می‌شد.

بدون حمایت بزرگترین حزب چپ اپوزیسیون، سیریزا به رهبری استفانوس کازلاکیس و گروه‌های کوچکتر سیاسی این اصلاحات ممکن نبود. استفانوس کاسلاکیس خود نخستین رهبر سیاسی هم‌جنسگرا در یونان است.

انتقاد جامعه ال‌جی‌بی‌تی‌کیو‌پلاس از قانون جدید

با این همه انتقادهایی نیز درباره محتوای بعضاً محافظه‌کارانه این قانون وجود دارد. برخی می‌گویند که لایحه کامل نیست. سیریزا بر این واقعیت دست گذاشت که لایحه فعلی هنوز امکان استفاده از رحم اجاره‌ای را به زوج‌های هم‌جنس نمی‌دهد؛ گزینه‌ای که کازلاکیس اقرار کرد دوست دارد با همسر آمریکایی‌اش دنبال کند.

برخی گروه‌های حامی ال‌جی‌بی‌تی‌کیو می‌گویند که این لایحه هنوز با رفع تبعیض فاصله زیادی دارد، مثلاً فقط زنان مجرد و زوج‌های دگرجنس‌گرا می‌توانند به امکانات بارورسازی دسترسی داشته باشند.

در عین حال همه «نفرت‌پراکنی‌ها» در این چند هفته گذشته بسیاری را وادار به وحشت و انزوا کرده است.

النا کریستیدی، روان‌شناس و فعال ال‌جی‌بی‌تی می‌گوید این قانون چنان مشکل‌دار و زبانش چنان آزارنده بوده که بسیاری به جای آنکه جشن بگیرند، دیگر هیچ احساسی ندارند.

برخی اسقف‌های ارتدکس تهدید کرده‌اند که نمایندگان حامی لایحه را از کلیسا طرد کنند و رهبر حزب اسپارتانس گفته است که این قانون «دروازه جهنم و انحراف» را باز می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.