ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله اسرائیل به کاروان کمک‌های غذایی در غزه - مذاکره برای آتش‌بس در دوحه و قاهره

نتانیاهو می‌گوید حمله به رفح قطعی است و فقط زمان حمله هنوز روشن نیست. او می‌گوید اگر آتش‌بس موقتی رخ ندهد در روزهای آینده طرح حمله عملیاتی خواهد شد.

حمله به کاروان کمک‌های بین‌المللی به غزه ادامه دارد. شامگاه یکشنبه ۶ اسفند/ ۲۵ فوریه ارتش اسرائیل به سمت جمعیت فلسطینی‌هایی که منتظر رسیدن کامیون‌های کمک‌های غذایی به شهر غزه بودند، آتش گشود که در نتیجه آن ۱۰ نفر کشته شدند.

در این حمله که در جاده ساحلی شمال شهر غزه رخ داد، دست‌کم ۱۵ نفر هم مجروح و به بیمارستان الشفاء در همان منطقه منتقل شدند.

در واکنش به این رویداد دولت بایدن از اسرائیل خواست تا از حمله به افسران پلیس فلسطینی که کامیون‌های کمک‌رسانی را در غزه اسکورت می‌کنند، دست بردارد و هشدار داد که این اقدام «نقض کامل نظم و قانون» است و بحران انسانی در غزه را تشدید می‌کند.

این در حالی است که ارتش اسرائیل زیرساخت‌های حیاتی شمال تا جنوب غزه از جمله بیمارستان‌ها، مدارس، جاده‌ها، شبکه‌های ارتباطی و سیستم آب را نیز تخریب می‌کند.

آمریکا در تلاش است که گفت‌وگوهای آتش‌بس در غزه در روزهای آینده به نتیجه‌ای عملی منتهی شود. نشانه‌هایی در اسرائیل دیده می‌شود که تمایل آن‌ها به برقراری یک وقفه کوتاه را نشان می‌دهد. وقفه‌ای که با آزادی شماری از گروگان‌ها همراه است و فشار را بر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل کاهش می‌دهد.

روز یکشنبه نتانیاهو در مصاحبه‌ای با شبکه سی‌بی‌اس گفت که اسرائیل چند هفته‌ای تا تکمیل اهدافش در جنگ غزه فاصله دارد و زمانی که ارتش این کشور عملیات نظامی برنامه‌ریزی‌شده در رفح را آغاز کند، «مرحله شدید» نبرد تکمیل خواهد شد. این به آن معنا است که اسرائیل بنا دارد یک حمله گسترده به رفح انجام دهد و پس از آن حملات به غزه به صورت نقطه‌ای و با بسامد کمتر خواهد بود.

نتانیاهو همچنین گفت که از ارتش خواسته است تا طرحی دوگانه ارائه دهد که شامل جزئیات نحوه تخلیه غیرنظامیان از رفح و چگونگی از بین بردن گردان‌های حماس می‌شود.

تخمین زده می‌شود که ۱,۵ میلیون فلسطینی در رفح پناه گرفته‌اند و بیش از نیمی از جمعیت غزه که به دلیل جنگ اسرائیل علیه غزه به جنوبی‌ترین قسمت نوار غزه رانده شده‌اند.

سازمان ملل هشدار داده است که حمله به رفح فاجعه‌آمیز خواهد بود، زیرا بیش از ۶۰۰ هزار کودک در آنجا پناه گرفته‌اند و هیچ گزینه‌ای برای حفاظت بشردوستانه از این جمعیت وجود ندارد.

هنوز مشخص نیست که آیا حمله به رفح به زودی رخ خواهد داد یا نه. نتانیاهو گفت که اگر آتش بس برقرار شود، حمله نظامی به رفح به تعویق خواهد افتاد، اما حمله قطعی است و پس از آتش‌بس پی گرفته خواهد شد: «این کار باید انجام شود زیرا پیروزی کامل هدف ما است و پیروزی کامل در دسترس است.»

گفت‌وگوهای دوحه در روزهای آتی

منابع امنیتی مصر گفته‌اند که مذاکرات فشرده‌تر بر سر آتش‌بس در روزهای پیش رو با حضور میانجی‌گران بین حماس و نمایندگان اسرائیل ابتدا در دوحه و دور بعدی در قاهره برگزار خواهد شد. اسرائیل، حماس یا قطر این خبر را تأیید یا تکذیب نکرده‌اند.

اولین وقفه در نبرد غزه، در ماه نوامبر رخ داد. در آن وقفه حدود نیمی از ۲۵۳ نفری که حماس در جریان حمله ۷ اکتبر اسیر کرده بود، مبادله شدند. در مقابل، اسرائیل سه برابر تعداد گروگان‌های آزاد شده، اسرای فلسطینی‌ها را از زندان‌های خود آزاد کرد و ورود کمک‌های بشردوستانه بیشتر به غزه را پذیرفت.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از مقامات ناشناس گزارش داده‌اند که در مذاکرات آتش‌بس یا وقفه موقتی که هم‌اکنون در جریان است بنا است چارچوبی برای بازگرداندن حدود یک سوم از ۱۳۰ گروگان باقی مانده طی یک آتش‌بس شش هفته‌ای که ماه رمضان را پوشش می‌دهد، وجود داشته باشد.

مقام‌های فلسطینی گفتند که حماس بر آتش‌بس اصرار دارد و نه برقراری وقفه کوتاه‌مدت.

نتانیاهو در حساب کاربری‌اش در فیس‌بوک با اشاره به گفت‌وگوهای آتش‌بس همزمان با طرح حمله به رفح نوشت:

ما در حال تلاش برای دستیابی به چارچوب دیگری برای آزادی ربوده‌شدگان خود و همچنین تکمیل عملیات نابودی گردان‌های حماس در رفح هستیم.

وی افزود، این هفته کابینه امنیتی اسرائیل طرح‌های حمله نظامی به رفح را تصویب خواهد کرد - از جمله تخلیه بیش از یک میلیون غیرنظامی آواره فلسطینی که در آنجا پناه گرفته‌اند و سرنوشت آنها قدرت‌های جهانی را نگران کرده است.

این طرح‌ها توسط ارتش اسرائیل در اواخر روز یکشنبه به کابینه جنگی نتانیاهو ارائه شد و امروز درباره آن جلساتی برگزار خواهد شد. دفتر نتانیاهو گفت، کابینه جنگی این کشور همچنین طرحی را برای تسهیل کمک‌های بشردوستانه بیشتر برای ورود به غزه تصویب کرده است.

مقام‌های پزشکی غزه می‌گویند که نزدیک به ۳۰ هزار فلسطینی در این جنگ کشته شده‌اند. بر اساس آمار رسمی، حمله حماس در ۷ اکتبر ۱۲۰۰ نفر را در اسرائیل کشت. ۲۴۱ سرباز اسرائیلی نیز در نبردهای زمینی غزه کشته شده‌اند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.