ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن: اسرائیل با توقف جنگ در ماه رمضان موافقت کرد

مصر، قطر و ایالات متحده آمریکا در حال حاضر بر روی توافق‌نامه‌ای کار می‌کنند که براساس آن حماس برخی از گروگان‌های باقی‌مانده اسرائیلی را آزاد می‌کند. حماس در مقابل، خواستار آزادی اسیران فلسطینی و وقفه شش هفته‌ای در جنگ است.

براساس بیانیه دفتر جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، اسرائیل آماده توقف جنگ در نوار غزه در ماه رمضان است. بایدن در برنامه تلویزیونی شبکه ان‌بی‌سی آمریکا گفت:

رمضان در راه است و اسرائیلی‌ها موافقت کرده‌اند که هیچ فعالیتی در ماه رمضان انجام ندهند تا به ما فرصت دهند همه گروگان‌ها را آزاد کنیم.

دفتر بایدن صبح سه‌شنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه این نقل قول را برای انتشار تأیید کرد.

ماه رمضان از ۲۰ اسفند / ۱۰ مارس آغاز می‌شود.

خبرگزاری رویترز نیز اعلام کرد که جو بایدن روز دوشنبه اظهار امیدواری کرده که آتش‌بس در جنگ حماس و اسرائیل در غزه تا دوشنبه آینده آغاز شود، زیرا به‌نظر می‌رسد طرف‌های متخاصم در جریان مذاکرات قطر به توافقی نزدیک شده‌اند که هدف آن آزادی گروگان‌هاست.

حضور هر دو طرف برای گفت‌وگوهای به اصطلاح نزدیکی - دیدار با میانجی‌ها به‌طور جداگانه اما در یک شهر - نشان می‌دهد که مذاکرات از آغاز فوریه، زمانی که اسرائیل پیشنهاد آتش‌بس چهار ماه و نیم حماس را رد کرد، بیش از هر زمانی پیشرفت کرده است.

بایدن در جریان بازدید از نیویورک به خبرنگاران گفت:

مشاور امنیت ملی به من گفت که ما [به توافق] نزدیک هستیم. هنوز کارمان تمام نشده است. امیدوارم تا دوشنبه آینده آتش‌بس را برقرار کنیم.

یک مقام دیگر ایالات متحده به رویترز گفت که مذاکره‌کنندگان آمریکایی به‌شدت برای دستیابی به توافقی برای توقف جنگ تا آغاز ماه رمضان در ۱۰ مارس تلاش کرده‌اند و مقام‌های ارشد این کشور هفته گذشته روی این موضوع کار کرده‌اند. این مقام گفت به‌نظر می‌رسد که خوش‌بینی موجود به‌دلیل دیدارهای نمایندگان اسرائیل و قطر باشد.

به گزارش رویترز، حماس پیش‌نویس آتش‌بس را در جریان مذاکرات پاریس دریافت کرده است.

براساس این اطلاعات، قرار است عملیات نظامی به مدت ۴۰ روز متوقف شود و گروگان‌های اسرائیلی با اسیران فلسطینی که در اسرائیل نگهداری می‌شوند، مبادله شوند. همچنین پیشنهاد می‌شود بیمارستان‌ها و نانوایی‌ها در نوار غزه تعمیر شوند و روزانه ۵۰۰ کامیون برای کمک‌رسانی به این منطقه اجازه ورود پیدا کنند.

اسرائیل و حماس اما همچنان به‌شکل علنی به اتخاذ مواضع بسیار متفاوت در مورد آتش‌بس احتمالی ادامه می‌دهند و در همین حال یکدیگر را به‌دلیل تأخیرها در این‌باره سرزنش می‌کنند.

اسماعیل هنیه، رهبر حماس، پس از دیدار با شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی، امیر قطر گفت گروهش از تلاش‌ها برای پایان دادن به جنگ استقبال می‌کند. او اسرائیل را متهم به «وقت‌کشی» در مذاکرات کرد و گفت این کشور «از مذاکرات به‌عنوان پوششی برای جنایت‌های خود استفاده می‌کند».

در سوی مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل گفت آماده توافق است و این به حماس بستگی دارد که خواسته‌هایی را که او آن‌ها را «از سیاره‌ای دیگر» توصیف کرد، کنار بگذارد.

نتانیاهو به شبکه آمریکایی فاکس نیوز گفت: «ما این توافق را می‌خواهیم. این به حماس بستگی دارد. در واقع اکنون تصمیم با آن‌هاست و آن‌ها باید به واقعیت بازگردند.»

دفتر امیر قطر اعلام کرد که شیخ تمیم بن‌حمد آل ثانی و اسماعیل هنیه در مورد تلاش‌های قطر برای میانجیگری به‌منظور دستیابی به «توافق بر سر آتش‌بس فوری و دائمی در نوار غزه» گفت‌وگو کردند.

پیش از این یک منبع آگاه به رویترز گفته بود که یک هیئت اسرائیلی برای ایجاد مرکز عملیاتی در حمایت از مذاکرات به قطر پرواز کرده است. او گفت مأموریت این هیئت شامل بررسی پیشنهاد حماس و آزادسازی گروگان‌هاست.

اسرائیل همچنان در انظار عمومی تأکید می‌کند که تا زمانی‌که حماس ریشه‌کن نشود، به جنگ پایان نخواهد داد؛ در حالی که حماس می‌گوید بدون توافق برای پایان جنگ، گروگان‌ها را آزاد نخواهد کرد.

نیر بارکات، وزیر اقتصاد اسرائیل در کنفرانسی در امارات متحده عربی گفت: «ما کاملاً مصمم هستیم که حماس را از روی زمین محو کنیم.»

سامی ابوزهری، یکی از مقام‌های بلندپایه حماس روز دوشنبه به رویترز گفت هرگونه توافق آتش‌بس مستلزم «پایان دادن به تجاوز، عقب‌نشینی از اشغال، بازگشت آوارگان، ورود کمک‌ها و تجهیزات پناهگاه‌ها و بازسازی است».

اسرائیل از سوی متحد اصلی خود ایالات متحده تحت فشار است تا هر چه زودتر بر سر آتش‌بس توافق کند و از حمله به رفح در جنوب غزه که بیش از نیمی از جمعیت ۲,۳ میلیون نفری غزه به آن‌جا پناه برده‌اند، پرهیز کند.

«وارد رفح می‌شویم»

نتانیاهو در سخنان خود با فاکس نیوز اصرار داشت که حمله به رفح همچنان در دستور کار است و اسرائیل برنامه‌ای برای تخلیه غیرنظامیان دارد. نتانیاهو در پاسخ به این پرسش که آیا اسرائیل حتی اگر واشنگتن از آن بخواهد به رفح حمله نکند چنین خواهد کرد، گفت:

ما وارد [رفح] می‌شویم. ما تصمیمات خودمان را می‌گیریم. این بدیهی است، اما با این طرح که غیرنظامیان را خارج کنیم وارد [رفح] خواهیم شد.

به‌نظر می‌رسد از روز جمعه، زمانی که مقام‌های اسرائیلی در پاریس با هیئت‌هایی از ایالات متحده آمریکا، مصر و قطر (و نه حماس) درباره شرایط توافق آزادسازی گروگان‌ها مذاکره کردند، شتاب در مذاکرات افزایش یافته است.

در تحول دیگری که می‌تواند بر مذاکرات طولانی‌مدت تأثیر بگذارد، محمد اشتیه، نخست‌وزیر فلسطین، دوشنبه ۷ اسفند / ۲۶ فوریه به دلیل تشدید جنگ در غزه و کرانه باختری اشغالی استعفا داد.

اشتیه که استعفای خود را به محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین تحویل داد، گفت:

تصمیم استعفا با توجه به تشدید بی‌سابقه‌ خشونت‌ها در کرانه باختری و بیت‌المقدس و جنگ، نسل‌کشی و گرسنگی در نوار غزه گرفته شد.

او افزود:

من می‌بینم که رویدادهای آتی و چالش‌های آن مستلزم ترتیبات جدید دولتی و سیاسی است که واقعیت جدید در غزه و نیاز به توافق عمومی فلسطینی-فلسطینی براساس وحدت فلسطین و گسترش چتر حکمرانی بر سراسر سرزمین فلسطین را در نظر بگیرد.

دولت فلسطین تنها بر بخش‌هایی از کرانه باختری اشغالی حکومت می‌کند. تشکیلات خودگردان که توسط غرب به‌عنوان نماینده رسمی فلسطینی‌ها به‌رسمیت شناخته می‌شود، در سال ۲۰۰۷ کنترل غزه را به حماس واگذار کرد.

واشنگتن خواستار اصلاحات در تشکیلات خودگردان به‌عنوان بخشی از راه حل کلی برای اداره سرزمین‌های فلسطینی از جمله غزه پس از جنگ است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.