ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

فشار آمریکا به حماس و اسرائیل برای موافقت با آتش‌بس

اسرائیل گفته است که تا فهرست گروگان‌هایی که هنوز زنده هستند را دریافت نکند با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. حماس تاکنون این درخواست را رد کرده است.

کاملا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه ۱۳ اسفند/ ۳ مارس از حماس خواست فورا با آتش بس شش‌هفته‌ای موافقت کند و در عین حال از اسرائیل هم خواست تا اقدامات بیشتری برای افزایش ارسال کمک به غزه انجام دهد. او گفت که اینک مردم بی گناه غزه به یک «فاجعه انسانی» دچار شده‌اند.

در یکی از سرراست‌ترین موضع‌گیری‌های مقام‌های ارشد دولت ایالات متحده در انتقاد از اسرائیل پس از پنج ماه بمباران غزه، هریس به دولت اسرائیل فشار آورد تا راه‌های بیشتری برای ارسال کمک‌های بیشتر به غزه گشوده شود.

هریس گفت:

با توجه به مقیاس عظیم رنج در غزه، باید آتش‌بس فوری برقرار شود. یک توافق روی میز وجود دارد و همانطور که گفتیم، حماس باید با آن توافق موافقت کند. بیایید آتش‌بس برقرار کنیم.

او همچنین گفت:

مردم غزه از گرسنگی می‌میرند. شرایط غیرانسانی است و اشتراکات انسانی‌مان ما را مجبور به اقدام می‌کند... دولت اسرائیل باید برای افزایش چشمگیر جریان کمک‌ها تلاش بیشتری کند. بدون بهانه.

روز یکشنبه، هیئتی از حماس برای آخرین دور مذاکرات آتش بس که از سوی بسیاری به عنوان آخرین مانع احتمالی برای آتش‌بس اعلام شده بود، وارد قاهره شد، اما مشخص نیست که آیا پیشرفتی حاصل شده است یا خیر. نسخه آنلاین روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت گزارش داد که اسرائیل مذاکرات را پس از رد درخواستش از حماس برای دریافت فهرست کامل گروگان‌هایی که هنوز زنده هستند، نیمه‌کاره گذاشت.

واشنگتن تاکید کرده که توافق آتش‌بس نزدیک است و برای برقراری آتش‌بس تا آغاز ماه رمضان (یک هفته دیگر) تلاش می‌کند. یک مقام آمریکایی روز شنبه گفت که اسرائیل بر سر چارچوب آتش‌بس، توافق کرده است.

اگر آتش‌بس برقرار شود این دومین وقفه در جنگ پنج‌ماه خواهد بود. آتش‌بس پیشین در ماه نوامبر به مدت یک هفته ادامه داشت. در آن وقفه، تعدادی از اسرایی که در دست حماس بودند در ازای صدها زندانی فلسطینی آزاد شدند.

یکی از منابع مطلع در مورد مذاکرات روز شنبه گفته بود که اسرائیل تا فهرست گروگان‌هایی که هنوز زنده هستند را دریافت نکند با آتش‌بس موافقت نخواهد کرد. یک منبع فلسطینی هم به رویترز گفت که حماس تاکنون این درخواست را رد کرده است.

پس از ورود هیأت حماس به قاهره، یک مقام فلسطینی به رویترز گفت که توافق «هنوز انجام نشده است». در مذاکرات گذشته، حماس به دنبال این بود که از بحث در مورد وضعیت گروگان‌ها و تعیین شرایط برای آزادی آنها اجتناب کند.

در دیگر اقدامات دیپلماتیک، بنی گانتز، عضو کابینه جنگی اسرائیل، روز دوشنبه با هریس در کاخ سفید و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز سه شنبه در واشنگتن دیدار خواهد کرد. عاموس هوخشتاین فرستاده آمریکا در امور خاورمیانه روز دوشنبه به بیروت سفر خواهد کرد تا تلاش‌ها برای کاهش تنش در مرز لبنان و اسرائیل را دنبال کند.

تحت فشارهای داخلی و خارجی، دولت بایدن روز شنبه اولین دور از ارسال کمک‌ها به غزه از طریق هوا را در منطقه ساحلی غزه انجام داد و یک هواپیمای ترابری نظامی آمریکا ۳۸ هزار وعده غذایی را در امتداد خط ساحلی مدیترانه غزه پرتاب کرد.

منتقدان این نوع کمک‌رسانی می‌گویند که آنها فقط تأثیر محدودی بر رنج مردم غزه دارند و تقریباً غیرممکن است که اطمینان حاصل شود که منابع به دست مردم می‌رسد.

هریس گفت که ایالات متحده به این پرتاب های هوایی ادامه خواهد داد و افزود که واشنگتن در حال کار بر روی یک مسیر جدید از طریق دریا برای ارسال کمک نیز است.

جنگ حماس و اسرائیل، در ماه اکتبر پس از حمله حماس به شهرهای مرزی اسرائیل آغاز شد . بر اساس آمارهای اسرائیلی، ۱۲۰۰ نفر در آن حمله کشته شدند و ۲۵۳ نفر هم اسیر شدند. به گفته مقام‌های بهداشتی غزه، از آن زمان تاکنون، نیروهای اسرائیلی بیش از ۳۰ هزار فلسطینی را کشته‌اند.

بخش‌های وسیعی از نوار غزه با بمباران بی‌امان اسرائیل، ویران شده است، تقریباً کل جمعیت این باریکه بی‌خانمان شده‌اند و سازمان ملل تخمین می‌زند که یک چهارم مردم غزه در آستانه قحطی هستند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.