ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حماس می‌گوید در مذاکرات انعطاف دارد اما آماده ادامه جنگ است

اسماعیل هنیه رهبر حماس در سخنانی از فلسطینی‌ها خواست تا در آغاز ماه رمضان به سمت مسجد الاقصی راهپیمایی کنند. یک مقام بلندپایه حماس نیز گفته است که تا توافق آتش‌بس با اسرائیل راهی طولانی در پیش است.

جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا روز گذشته، سه‌شنبه ۸ اسفند / ۲۷ فوریه منتشر شد و در آن گفته بود میان اسرائیل و حماس توافق اصولی بر سر آتش‌بس در ماه رمضان وجود دارد تا فرصت آزادی همه گروگان‌ها فراهم آید. در پی آن، هم اسرائیل و هم حماس چشم‌انداز آتش‌بس را کم اهمیت جلوه داده‌اند و قطری‌های میانجی گفته‌اند که مناقشه‌برانگیزترین موضوعات هنوز حل نشده است.

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که اجازه برگزاری نماز رمضان در مسجد الاقصی را می‌دهد، اما محدودیت‌هایی را براساس نیازهای امنیتی خود تعیین می‌کند.

اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس چهارشنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه در پیامی تلویزیونی گفت:

مسجد الاقصی و سایر اماکن مقدس باید مطابق با قوانین بین‌المللی مدیریت شوند. مردم ما با هرشکلی از مقاومت از مسجدها، کلیساها و اماکن مقدس خود دفاع خواهند کرد.

هنیه افزود:

ما از فلسطینی‌ها در بیت‌المقدس (اورشلیم) و کرانه باختری می‌خواهیم در اولین روز ماه رمضان به سمت مسجد الاقصی راهپیمایی کنند.

رهبر حماس همچنین گفت «کمترین چیزی» که در رابطه با مسجد الاقصی و دیگر مکان‌های دینی فلسطین آن‌ها را راضی خواهد کرد پایبندی اسرائیل به قوانین بین‌المللی است.

اسماعیل هنیه به مذاکرات آتش‌بس نیز اشاره کرد و گفت:

هر انعطاف و نرمشی که در مذاکرات از خود نشان داده‌ایم به دلیل نگرانی از ریخته شدن خون فلسطینی‌ها بوده و همزمان با آن برای دفاع از آن‌ها آماده‌ایم.

اسرائیل گفته است که هرگونه توافق با حماس مستلزم آن است که این گروه از «خواسته‌های عجیب و غریب» خود دست بکشد.

حماس در حال بررسی پیشنهادی است که هفته گذشته در مذاکرات کشورهای میانجی در پاریس مورد توافق اسرائیل قرار گرفت: یک آتش‌بس ۴۰ روزه. هر دو طرف این هفته هیئت‌هایی به قطر فرستاده‌اند تا جزئیات پیشنهاد را بررسی ‌کنند.

یک منبع ارشد نزدیک به مذاکرات گفت نیروهای اسرائیلی طبق این توافق از مناطق پرجمعیت خارج خواهند شد. اما به‌نظر نمی‌رسد که این درخواست حماس به پایان دائمی جنگ و عقب‌نشینی اسرائیل، یا حل مسئله اسیرانی که در دست حماس هستند، منجر شود.

باسم نعیم، رئیس روابط سیاسی و بین‌الملل حماس به شبکه الجزیره گفت که هنوز راه درازی برای دستیابی به توافق آتش‌بس احتمالی با اسرائیل وجود دارد. نعیم افزود:

شکاف هنوز زیاد است. ما باید نکات بسیاری را با میانجی‌ها در میان بگذاریم.

نعیم تأکید کرد که موضع خوش‌بینانه دولت بایدن «ربطی به واقعیت موجود در میدان ندارد» و بیشتر به ملاحظات سیاسی داخلی برای انتخابات پیش رو در آمریکا مربوط می‌شود. نعیم گفت:

اگر آمریکایی‌ها می‌خواهند واقعاً خوش‌بین باشند، باید به استانداردهای دوگانه خود پایان دهند. آن‌ها (آمریکایی‌ها) از درخواست آتش‌بس و پرهیز از گسترش جنگ در منطقه سخن می‌گویند، اما در همین حال از وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل استفاده می‌کنند، میلیاردها دلار در اختیار اسرائیل قرار می‌دهند و تجهیزات نظامی بیشتری به اسرائیل می‌فرستند.

اسماعیل هنیه همچنین از «محور مقاومت» ـ شامل متحدان ایران متشکل از حزب‌الله لبنان، حوثی‌های یمن و مقاومت اسلامی در عراق - و همچنین کشورهای عربی خواست تا حمایت خود از فلسطینی‌های غزه را افزایش دهند و مانع از حمله اسرائیل به رفح شوند.

یکی از مقام‌های فلسطینی که از مذاکرات آگاه است، به رویترز گفت تلاش‌های میانجی‌ها در حال تشدید است، اما موفقیت قطعی وجود ندارد.

این مقام فلسطینی گفت:

زمان تنگ است زیرا ماه رمضان نزدیک است و میانجی‌ها تلاش‌های خود را افزایش داده‌اند. در حال حاضر زود است که بگوییم توافقی حاصل خواهد شد یا خیر، اما کارها متوقف نشده است.

ارتش اسرائیل چهارشنبه ۹ اسفند / ۲۸ فوریه اعلام کرد که با امارات متحده عربی، اردن، مصر، فرانسه و ایالات متحده آمریکا در ارسال کمک‌های غذایی هوایی به جنوب غزه همکاری کرده است.

مقام‌های بهداشتی غزه اعلام کردند که روز چهارشنبه ۱۸ جسد از کشته‌شدگان حملات اسرائیل به خان یونس در جنوب نوار غزه پیدا شده است.

ساکنان غزه گفته‌اند که در شمال، تمرکز اسرائیل بر حومه منطقه زیتون بود و در چند روز گذشته شاهد درگیری‌های شدید با سلاح بوده‌اند. این در حالی است که ارتش اسرائیل گفته بود کنترل این منطقه را به دست آورده است.

به‌گفته پزشکان، صبح چهارشنبه یک مرد و یک پسر نیز در حمله هوایی به خانه‌ای در زیتون کشته شدند.

مقام‌های بهداشتی غزه می‌گویند شمار کشته‌شدگان فلسطینی در  روز چهارشنبه به ۲۹ هزار و ۹۵۴ نفر رسید.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • عدالت انتقالی

    این بیشرف های پست فطرت حماس را باید برای جنایتهای جنگی, علیه غیر نظامیان اسرائیلی به دادگاه بین المللی رجوع داد. در حین حمله ی هفت اکتبر حماس بسیاری موارد جنایتهای ذکر نشدنی اتفاق افتاده که حماس و رهبرانش مقصر و مسئول⁩ آنها هستند و باید دادگاهی, محاکمه و زندانی بشوند. در نور غزه نیز آدمکشان حماس کم فلسطینی بیگناه نکشته اند.

  • مش قاسم

    بالام جان دروغ چرا , تا قبر آ آ آ آ, حالا اگه بگیم که این آقای اسماعیل هنیه بسیار شکر خورده که اصلا دهن باز کرده, باز میگن این مش قاسم لمپن شد. اما این جانوران ماقبل تاریخ را باید دادگاهی کرد و به تیمارستان فرستاد. یا به قول عزیزان افغانستانی, راهی شفاخانه نمود. که واقعا خدا شفا بده, چون این برادران حماس هیچ دست کمی از برادران مذهبی اسرائیلی ندارند, و بسیار عین همدیگرند. به قول "مل بروکس" هم مردان مسلم و هم مردان یهود, هر دو, کشته مرده ی زنان بلوند بلند قد اند. مضاف بر اینکه برادران حماس از ضد مافوق اسرائیل بیرون آمده اند, و محصول مستقیم سیاستهای پرورشی و تقویتی خود دولت اسرائیل هست. این نتانیابوی بی ناموس بزرگترین تقویت کننده و پرورش دهنده ی حماس است, خصوصا اکنون. نیازی متقابل مابین حماس و نتانیابو به یکدیگر. خدا آخر عاقبت همه رو به خیر کنه