ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله‌های اسرائیل به رفح جان ده‌ها غیرنظامی فلسطینی را گرفت

جمعیت هلال احمر فلسطین گفت برخی از افرادی که داخل چادرها بودند، زنده‌زنده در آتش سوختند. بیشتر قربانیان این حمله هوایی به رفح زنان و کودکان بودند.

در پی حمله‌های اسرائیل به اردوگاه تل‌السلطان، محل اسکان آوارگان در جنوب رفح، ۴۰ فلسطینی کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا در این حمله که یکشنبه‌ شب ۶ خرداد / ۲۶ مه انجام شد، بیشتر قربانیان زن و کودک بودند.

این حمله که حدود ساعت ۲۰:۴۵ یکشنبه به وقت محلی انجام شد، اردوگاه بریکس در منطقه تل‌السلطان در غرب شهر رفح در جنوب نوار غزه را هدف قرار داد.

هزاران نفر پس از فرار از مناطق شرقی شهر، جایی که نیروهای اسرائیلی بیش از دو هفته پیش حمله زمینی را آغاز کردند، در محله تل‌السلطان پناه گرفته بودند.

خبرگزاری وفا به نقل از جمعیت هلال احمر فلسطین (PRCS) گفت که بسیاری از افراد داخل چادرها «زنده زنده در آتش سوختند».

جمعیت هلال احمر فلسطین همچنین گفت که بیمارستان‌های این منطقه «در نتیجه تخریب عمدی سامانه بهداشتی غزه از سوی اشغالگران (اسرائیل) قادر به رسیدگی به تعداد زیاد قربانیان نیستند».

در پی این حمله ده‌ها تن نیز مجروح شده‌اند. دکتر محمد المغیر، سرپرستی تیم‌های دفاع مدنی غزه در بیانیه‌ای نوشت:

ما پس از هدف قرار گرفتن منطقه پشت البراکسات که از سوی اشغالگران اسرائیلی به‌عنوان منطقه امن علامت‌گذاری شده و شهروندان به آنجا منتقل شده بودند، یک تماس اضطراری دریافت کردیم. تقریباً ۴۵ دقیقه طول کشید تا آتش در منطقه را خاموش کنیم و تعدادی جسد و افراد مجروح را از آنجا بیرون آوردیم. بیشتر اجساد سوخته و زغال شده بودند، در حالی که مجروحان دست و پاهای خود را از دست داده بودند و به دلیل استفاده از سلاح‌هایی که احتمالاً در سطح بین‌المللی ممنوع هستند و باعث آتش‌سوزی بزرگی شده بودند، دچار سایر جراحات شده بودند. ما تقریباً ۵۰ نفر از مجروحان را از منطقه بیرون آوردیم و آنها را به بیمارستان‌های صحرایی منتقل کردیم زیرا اشغالگران در تلاش برای تخریب سیستم بهداشتی در منطقه رفح بیمارستان‌ها را مجبور کردند که تخلیه شوند.

منابع محلی همچنین به خبرگزاری وفا گفتند که دست‌کم هشت موشک به کمپ چادری که اخیراً در نزدیکی یک انبار آژانس امداد سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونروا ـ UNRWA) ایجاد شده بود، اصابت کرد.

به گفته خبرنگاران الجزیره در غزه بسیاری از آوارگان به این منطقه کمپ‌های موقت نزدیک به این مرکز اونروا پناه برده‌ بودند زیرا فکر می‌کردند در آنجا امن خواهند بود.

در شرایط عادی، غیرنظامیان زیر پرچم سازمان ملل متحد امن هستند. اما این شرایط عادی نیست و اسرائیل مانند یک دولت عادی عمل نمی‌کند.

به گزارش الجزیره نماینده اسرائیل در سازمان ملل و همچنین مقامات بلندپایه اسرائیلی بارها با حملات لفظی به اونروا، این آژانس بین‌المللی حمایت‌گر را به‌عنوان جبهه‌ای برای حماس متهم کرده‌اند و این بر عملکرد اونروا تأثیر بسیاری داشته است. تاکنون بسیاری از مدارس، مراکز بهداشتی و مکان‌های پناهگاهی اونروا از سوی اسرائیل بمباران شده‌اند.

همچنین تاکنون ۱۹۳ نفر از کارکنان سازمان ملل در زیر بمباران اسرائیل کشته شده‌اند. اکثر این افراد کارکنان فلسطینی اونروا در غزه بوده‌اند.

واکنش اسرائیل: حمله‌ای دقیق به مقر حماس بود

به گزارش خبرگزاری رویترز، ارتش اسرائیل این حمله را حمله‌ای هوایی به مقر حماس در رفح اعلام کرد و گفت این حمله با «مهمات دقیق و بر اساس اطلاعات دقیق» انجام شد. به گفته ارتش اسرائیل، رئیس ستاد حماس در کرانه باختری و یکی دیگر از مقامات ارشد در پشت حملات مرگبار به اسرائیلی‌ها دستگیر شدند.

سامی ابوزهری، یکی از مقامات ارشد حماس، حمله در رفح را یک «قتل عام» توصیف کرد و ایالات متحده را مسئول کمک به اسرائیل با سلاح و پول دانست.

یکی از ساکنان که به بیمارستان کویت در رفح رسیده است، گفت:

حملات هوایی خیمه‌ها را سوزاند، چادرها در حال ذوب شدن هستند و اجساد مردم نیز در حال ذوب شدن است.

طبق گزارش خبرگزاری وفا، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین حمله اسرائیل به تل‌السلطان را به‌مثابه «قتل‌عامی که از تمام مرزها فراتر می‌رود» محکوم کرد.

نبیل ابو ردینه بر نیاز فوری به مداخله برای متوقف کردن جنایاتی که بلافاصله علیه مردم فلسطین انجام می‌شود، تأکید کرد و گفت:

این قتل‌عام وحشیانه چالشی برای دستورات بین‌المللی است، از جمله حکم شفاف و صریح دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که اسرائیل را به توقف حملات نظامی علیه شهر رفح و ارائه حفاظت به مردم فلسطین ملزم می‌کند.

ابو ردینه دولت جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده آمریکا، را مسئول جنایات اسرائیل دانست و از واشنگتن خواست که «اسرائیل را مجبور کند که این جنون و نسل‌کشی را که در غزه انجام می‌دهد متوقف کند».

به گزارش خبرگزاری رویترز اوایل روز یکشنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که هشت پرتابه در حال عبور از منطقه رفح شناسایی شد.

به گفته ارتش اسرائیل، شماری از پرتابه‌ها رهگیری شدند. گزارشی از تلفات جانی گزارش نشده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، کابینه جنگی خود را در اواخر روز یکشنبه تشکیل داد تا درباره ادامه عملیات در رفح گفت‌وگو کند. اسرائیل استدلال می‌کند که حکم دادگاه سازمان ملل فضا را برای برخی اقدامات نظامی در آنجا فراهم می‌کند.

گردان‌‌های عزالدین قسام شاخه نظامی حماس در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود اعلام کردند که پرتاب این موشک‌ها در پاسخ به «قتل‌عام اسراییلی‌ها علیه غیرنظامیان» انجام شده است.

رفح در حدود ۱۰۰ کیلومتری جنوب تل آویو قرار دارد.

اسرائیل ادعا می‌کند که می‌خواهد جنگجویان حماس را که در رفح مستقر شده‌اند ریشه کن کند و گروگان‌هایی را که می‌گوید در این منطقه نگهداری می‌شوند، نجات دهد، اما حمله این رژیم وضعیت غیرنظامیان را بدتر کرده و اعتراضات بین‌المللی را برانگیخته است.

به گفته خدمات پزشکی محلی، حملات روز یکشنبه اسرائیل حداقل پنج فلسطینی را در رفح کشت. وزارت بهداشت غزه کشته شدگان را غیرنظامی معرفی کرد.

ساکنان می‌گویند که تانک‌های اسرائیلی در اطراف رفح، نزدیک گذرگاه غزه به مصر، کاوش کرده‌اند و به برخی از مناطق شرقی آن وارد شده‌اند، اما به گفته ساکنان، از زمان آغاز عملیات در شهر در اوایل امسال، هنوز به‌طور جدی وارد شهر نشده‌اند.

بنی گانتز، وزیر کابینه جنگ اسرائیل گفت موشک‌های شلیک شده از رفح ثابت می‌کند که نیروهای دفاعی اسرائیل باید در هر مکانی که حماس هنوز از آنجا عملیات انجام می‌دهد، عمل کند.

ایتامار بن گویر، وزیر تندرو امنیت عمومی که بخشی از کابینه جنگی اسرائیل نیست، از ارتش خواست تا به رفح بیشتر ضربه بزند. او در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت: «رفح با تمام قدرت».

وزارت بهداشت غزه می‌گوید نزدیک به ۳۶ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. اسرائیل این عملیات را پس از حمله شبه‌نظامیان تحت رهبری حماس به مناطق جنوبی اسرائیل در هفت اکتبر آغاز کرد که بر اساس آمارهای اسرائیل، حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از  ۲۵۰گروگان گرفتند.

نبردها همچنین در منطقه جبالیا در شمال غزه که صحنه نبردهای شدید در اوایل جنگ بود، ادامه یافت. در یک حمله، ارتش گفت که یک محل ذخیره سلاح با ده‌ها قطعه موشک و سلاح در یک مدرسه پیدا کرده است.

این سازمان اظهارات حماس مبنی بر ربودن یک سرباز اسرائیلی از سوی مبارزان فلسطینی را تکذیب کرد.

رسانه‌های حماس اعلام کردند که در حمله هوایی اسرائیل به خانه‌ای در محله‌ای در نزدیکی جبالیا ۱۰ نفر کشته و تعدادی دیگر زخمی شدند.

مذاکرات آتش‌بس

تلاش‌ها برای توافق بر سر توقف جنگ و بازگشت بیش از ۱۲۰ گروگان برای هفته‌ها مسدود شده بود، اما این آخر هفته پس از دیدارهای مقامات اطلاعاتی اسرائیل و ایالات متحده و نخست‌وزیر قطر، نشانه‌هایی از پیشرفت دیده شد.

یک مقام آگاه از این موضوع گفت که تصمیم گرفته شده تا مذاکرات این هفته بر اساس پیشنهادهای جدید از میانجی‌گران مصری و قطری و با «مشارکت فعال ایالات متحده» از سر گرفته شود.

با این حال، یک مقام حماس این گزارش را کم‌اهمیت دانست و به رویترز گفت: «این درست نیست».

دفتر نتانیاهو گفت که کابینه جنگی او پیشنهادهای جدید را بررسی خواهد کرد.

عزت‌ الرشید یک مقام دوم حماس گفت که این گروه از میانجی‌گران درباره تاریخ‌های جدید برای از سرگیری مذاکرات، آن طور که رسانه‌های اسرائیلی گزارش داده‌اند، پیامی دریافت نکرده است.

الرشید خواسته‌های حماس را تکرار کرد که شامل «پایان دادن به تجاوز به‌طور کامل و دائمی، در تمامی نوار غزه، نه فقط رفح» است.

در حالی که اسرائیل به دنبال بازگرداندن گروگان‌هاست، نتانیاهو بارها گفته است که جنگ تا زمان نابودی حماس، که متعهد به نابودی اسرائیل است، پایان نخواهد یافت.

ورود کامیون‌های کمک‌رسانی به غزه

اسرائیل با درخواست‌هایی برای ارسال کمک‌های بیشتر با گذشت بیش از هفت ماه از جنگ که باعث تخریب گسترده و گرسنگی در این منطقه شده، مواجه شده است.

خالد زاید از هلال احمر مصر به رویترز گفت که انتظار می‌رود ۲۰۰ کامیون کمک، از جمله چهار کامیون سوخت، روز یکشنبه از طریق کرم شالوم وارد غزه شوند.

این توافق پس از توافق بین جو بایدن و عبدالفتاح السیسی، رئیس‌ جمهوری مصر در روز جمعه ۴ خرداد / ۲۴ مه برای ارسال موقت کمک‌ها از طریق گذرگاه کرم شالوم، در حالی که گذرگاه رفح برای هفته‌ها مسدود شده است، انجام شد.

اخبار القاهره، تلویزیون دولتی مصر، ویدئویی را در شبکه اجتماعی ایکس به اشتراک گذاشت و گفت کامیون‌های کمکی وارد کرم شالوم شدند. این گذرگاه قبل از درگیری گذرگاه اصلی تجاری بین اسرائیل، مصر و غزه بود.

گذرگاه رفح تقریباً از سه هفته پیش، از زمانی که اسرائیل کنترل بخش فلسطینی این گذرگاه را در دست گرفت و حمله خود را تشدید کرد، بسته شده است.

مصر به‌طور فزاینده‌ای نگران احتمال ورود تعداد زیادی از فلسطینی‌ها به خاک خود از غزه است و از باز کردن بخش خود در گذرگاه رفح خودداری کرده است.

اسرائیل گفته است که جریان کمک‌ها را محدود نمی‌کند و گذرگاه‌های جدیدی در شمال باز کرده است و با ایالات متحده همکاری می‌کند، که یک اسکله موقت شناور برای تحویل کمک‌ها ساخته است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.