ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آمریکا: حمله به اردوگاه آوارگان «غم‌انگیز است» ولی کمک به اسرائیل را متوقف نمی‌کنیم

الجزایر با ارائه پیش‌نویس قطعنامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل تلاش‌ها برای توقف حملات اسرائیل را تشدید کرد. همزمان آمریکا می‌گوید حملات اسرائیل به رفح هنوز در حدی نیست که بتوان آن را «حمله زمینی بزرگ» خواند.

دولت جو بایدن روز سه‌شنبه ۸ خرداد/ ۲۸ مه گفت حمله هوایی مرگبار اسرائیل به اردوگاه فلسطینی‌های آواره در رفح، «غم‌انگیز» است و از نزدیک تحقیقات مربوط به آن را زیر نظر دارد. با وجود این، آمریکا گفت حملات اسرائیل و کشتار اخیر در رفح، «عملیات زمینی بزرگ» محسوب نمی‌شود و نمی‌تواند بگوید که اسرائیل از خط قرمز آمریکا عبور کرده است.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی، در پاسخ به این پرسش که آیا حملات روز یکشنبه اسرائیل و کشتار ۴۵ نفر در چادر فلسطینی‌ها در رفح را همان «مرگ و ویرانی» که مقامات آمریکایی در مورد آن به اسرائیل هشدار داده‌اند، می‌داند،  به خبرنگاران در کاخ سفید گفت که اسرائیلی‌ها گفته‌اند این یک اشتباه غم‌انگیز است.

کربی همچنین گفت ایالات متحده «ابزار اندازه گیری یا سنجش» در اختیار ندارد:

ما گفته‌ایم که نمی‌خواهیم عملیات زمینی بزرگی را در رفح ببینیم که واقعاً کار اسرائیلی‌ها را برای تعقیب حماس بدون ایجاد خسارت‌های گسترده و احتمالاً تعداد زیادی کشته، سخت می‌کند. ما هنوز چنین چیزی را ندیده‌ایم.

به گفته کربی عملیات اسرائیل بیشتر در یک گذرگاه در حومه رفح بود.

کربی در پاسخ به این سؤال که آیا «عملیات زمینی در رفح» سبب توقف کمک‌های نظامی آمریکا به اسرائیل می‌شود، گفت این چیزی است که پیش از این هم اعلام کرده است.

کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا هم در سخنرانی خود در مراسمی تشریفاتی در واشنگتن گفت: «کلمه تراژیک هم حتی قادر به توصیف این حمله نیست». اشاره هریس به حمله هوایی اسرائیل در روز یکشنبه بود که منجر به آتش‌سوزی در اردوگاه آوارگان در شهر رفح شد و ۴۵ فلسطینی را کشت.

این اظهارات هریس همچنین به دنبال گلوله‌باران یک اردوگاه آوارگان توسط تانک‌های اسرائیل در غرب رفح در روز سه‌شنبه انجام شد که در آن هم دست‌کم ۲۱ نفر کشته شدند.

اسرائیل حمله روز یکشنبه را پذیرفته و آن را رویدادی که «متأسفانه به طرز غم‌انگیزی در حمله هوایی رخ داد» توصیف می‌کند. با این حال ارتش اسرائیل بمباران اردوگاه آوارگان در روز سه‌شنبه را رد کرده است. اسرائیل همچنین مدعی است که در عملیات روز یکشنبه دو عامل ارشد حماس را هدف قرار داده و قصد آسیب رساندن به غیرنظامیان را نداشته است.

کربی هم در تأیید روایت اسرائیل به بیانیه حماس اشاره کرد و گفت که حماس در بیانیه‌اش «شهادت دو جنگجو در حمله روز یکشنبه را تکریم کرد»، که بنا به توصیف سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، «نشان می‌دهد اسرائیل در تلاش برای تعقیب حماس روشی هدفمند و دقیق دارد». کربی گفت:

اسرائیلی‌ها گفته‌اند که از بمب‌های ۳۷ پوندی و مهمات هدایت شونده دقیق استفاده کرده‌اند. اگر در واقع همان چیزی باشد که آنها استفاده کرده‌اند، قطعاً نشان دهنده تلاش برای انجام عملیاتی محتاطانه، هدفمند و دقیق است. اکنون، بدیهی است که این حمله نتایج غم‌انگیزی داشته و بدیهی است که باید بررسی شود.

کربی روز سه‌شنبه در پاسخ به این پرسش که آیا حملات اسرائیل می‌تواند بایدن را در موقعیت دشواری قرار دهد، به خبرنگاران گفت که خطر واقعی، منزوی شدن اسرائیل از جامعه بین‌المللی در زمانی است که مشغول انجام چنین عملیاتی است. کربی گفت این به نفع اسرائیل نیست و این به نفع ما نیست که اسرائیل به طور فزاینده‌ای در صحنه جهانی منزوی شود.

واکنش دولت آمریکا مورد انتقاد گروه‌های حقوق بشری قرار گرفته است.

نیهاد عوض، مدیر اجرایی شورای روابط آمریکایی-اسلامی گفت:

متأسفانه، به دلیل اصرار بایدن بر ارسال بمب‌های بیشتر [به اسرائیل] امکانات جنایات جنگی نتانیاهو در رفح افزایش یافته و به همین دلیل آمریکا هم در این نسل‌کشی با اسرائیل شریک شده است.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی استفاده از واژه نسل‌کشی برای توصیف رویدادهای میدانی در غزه را محکوم کرده‌اند.

وزارت امور خارجه روز سه‌شنبه اعلام کرد که به محض مشاهده گزارش‌هایی درباره بمباران رفح، واشنگتن نگرانی عمیق خود را به اسرائیل ابراز کرده و خواستار انجام تحقیقات شده است.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت که واشنگتن از نزدیک تحقیقات اسرائیل را زیر نظر خواهد داشت، اما عملیات نظامی اسرائیل تاکنون در رفح به اندازه عملیات در مرکز یا شمال غزه گسترده نبوده است.

وزارت بهداشت غزه می‌گوید بیش از ۳۶ هزار فلسطینی در حملات اسرائیل کشته شده‌اند. اسرائیل جنگ هوایی و زمینی خود را پس از حمله شبه نظامیان تحت رهبری حماس به مناطق جنوبی اسرائیل در ۷ اکتبر آغاز کرد که بر اساس آمارهای اسرائیلی، حدود ۱۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ را گروگان گرفتند.

همزمان با این رویدادها، الجزایر روز سه‌شنبه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را به شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرد که خواستار آتش‌بس در نوار غزه، آزادی همه گروگان‌های حماس است و اساساً به اسرائیل دستور می‌دهد «فوراً حمله نظامی خود را در رفح متوقف کند».

عمار بنجاما، سفیر الجزایر در سازمان ملل پیشتر روز سه‌شنبه - پس از نشست غیرعلنی ۱۵ عضو شورای امنیت - گفت که هدف از این اقدام «توقف کشتار در رفح» است. الجزایر عضو غیر دائم شورای امنیت در سال جاری است.

در متن پیش‌نویس الجزایر همچنین به حکم دیوان بین‌المللی دادگستری در هفته گذشته استناد می‌کند که به اسرائیل دستور داد فوراً حمله نظامی خود به رفح را متوقف کند.

احتمالاً شورای امنیت در روزهای آینده بر سر این پیش‌نویس رأی‌گیری خواهد کرد.

قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای تصویب به حداقل ۹ رأی موافق و بدون وتوی آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه یا چین نیاز دارد. ایالات متحده آمریکا تاکنون با وتو کردن سه پیش‌نویس قطعنامه شورا درباره جنگ غزه، از متحد خود اسرائیل محافظت کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.