ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سومین شکوائیه گزارشگران بدون مرز در مورد جنایات جنگی اسرائیل علیه روزنامه‌نگاران

در شکوائیه ارائه‌شده به دیوان بین‌المللی کیفری آمده است که شواهد روشنی این ظن را تقویت می‌کند که اسرائیل به صورت عامدانه و هدفمند روزنامه‌نگاران را کشته است.

گزارشگران بدون مرز (RSF) سومین شکایت خود را در مورد جنایات جنگی اسرائیل علیه روزنامه‌نگاران به دیوان کیفری بین‌المللی تسلیم کرد. در این شکوائیه از دادستان این دیوان درخواست شده است تا به جنایات علیه حداقل هشت خبرنگار فلسطینی کشته‌شده و یک خبرنگار مجروح بین ۱۵ دسامبر گذشته تا ۲۰ مه سال جاری میلادی و همچنین به طور گسترده‌تر در مورد بیش از ۱۰۰ خبرنگاری که اسرائیل از ۷ اکتبر در غزه کشته‌ رسیدگی کند.

آخرین شکایت گزارشگران بدون مرز در روز ۴ خرداد/ ۲۴ مه، سه روز قبل از نهمین سالگرد قطعنامه ۲۲۲۲ شورای امنیت سازمان ملل در مورد حمایت از روزنامه‌نگاران در زمان جنگ ارسال شد. این شکوائیه جدید تنها چند روز پس از صدور اولین درخواست دادستان دیوان بین‌المللی کیفری برای صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل صورت گرفت.

این شکایت درخواست گزارشگران بدون مرز از دادستان را برای اعمال ماده ۱۵ اساسنامه رم دادگاه بین‌المللی کیفری با اولویت دادن به تحقیقات در مورد جنایات ارتش اسرائیل علیه روزنامه‌نگاران در غزه از ۷ اکتبر را منعکس می‌کند.

در این شکایت جدید که در پی شکایت‌های ثبت شده در ۳۱ اکتبر و ۲۲ دسامبر ارائه شده است، به جزئیات حمله اسرائیل به هشت روزنامه‌نگار فلسطینی که بین ۲۰ دسامبر تا ۲۰ مه کشته شدند، و همچنین پرونده یک روزنامه‌نگار مجروح اشاره می‌کند. همه خبرنگارانی که در این شکوائیه مستنداتشان ارائه شده است در جریان انجام کار خود کشته یا مجروح شدند.

گزارشگران بدون مرز می‌گوید شواهد روشنی در اختیار دارد که این ظن را ایجاد می‌کند که برخی از این روزنامه‌نگاران عمداً کشته شده‌اند و بقیه هم قربانیان حملات عمدی ارتش اسرائیل علیه غیرنظامیان بوده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در شکوائیه‌اش نوشته است:

مصونیت از مجازات، روزنامه‌نگاران را نه تنها در فلسطین بلکه در سراسر جهان به خطر می‌اندازد. کسانی که روزنامه‌نگاران را می‌کشند، به حق مردم برای دریافت اطلاعات، که در مواقع درگیری ضروری‌تر است، حمله می‌کنند. آن‌ها باید پاسخگو باشند، و گزارشگران بدون مرز به کار خود در زمینه همبستگی با روزنامه‌نگاران در غزه ادامه خواهد داد.

دفتر دادستانی دیوان بین‌المللی کیفری در ماه ژانویه گفت که جنایات علیه روزنامه‌نگاران را در تحقیقات خود در مورد فلسطین گنجانده است. علاوه بر ارائه این ۹ پرونده، گزارشگران بدون مرز درخواست خود را از دادستان برای تحقیق در مورد مرگ همه خبرنگاران کشته شده توسط ارتش اسرائیل از ۷ اکتبر در غزه تکرار کرده است.

روزنامه‌نگارانی که در این شکایت نام برده شده‌اند عبارتند از مصطفی ثریا و حمزه الدحدوح، دو خبرنگار آزاد که برای الجزیره در رفح کار می‌کردند که در حمله هدفمند هواپیماهای بدون سرنشین اسرائیل به وسیله نقلیه‌شان در ۷ ژانویه کشته شدند. حازم رجب، سومین خبرنگاری که در این حمله مجروح شده است، در این شکایت گنجانده شده است. ارتش اسرائیل در تاریخ ۱۰ ژانویه بیانیه‌ای صادر کرد و با اشاره به پهپادی که این روزنامه‌نگاران برای تصویربرداری در خبرهایشان از آن استفاده می‌کردند، مدعی شد که یک هواپیمای اسرائیلی «هدایت‌کنندگان و اپراتورهای یک پهپاد را هدف قرار داد که تهدیدی برای سربازان ما بود».

تصاویر ویدئویی ضبط شده توسط همین پهپاد که واشنگتن پست آن‌ها را منتشر کرد، تنها کاربرد روزنامه‌نگاری را نشان می‌داد و هیچ ماهیت نظامی نداشت.

این شکایت همچنین به قتل احمد بدیر، خبرنگار سایت هدف‌نیوز اشاره می‌کند که در ۱۰ ژانویه در یک حمله هوایی در ورودی بیمارستان شهدای الاقصی در دیرالبلح کشته شد. پرونده یاسر ممدوح، خبرنگار خبرگزاری کنعان، که در ۱۱ فوریه در نزدیکی بیمارستان الناصر در خان یونس کشته شد هم در این شکوائیه گنجانده شده است. آیت خدوره، وبلاگ نویس مستقل در ۲۰ نوامبر در اثر حمله اسرائیل به خانه‌اش، مدت کوتاهی پس از انتشار یک ویدئو کشته شد و یازان عماد الزوایدی، تصویربردار شبکه خبری تلویزیون ماهواره‌ای الغد، که در ۱۴ ژانویه بر اثر حمله اسرائیل به غیرنظامیان در بیت حانون کشته شد هم در همین پرونده مستند شده است. احمد فاطمه، روزنامه‌نگار شبکه تلویزیونی القاهره نیوز، که در ۱۳ نوامبر درجریان بمبارانی در خان یونس کشته شد و رامی بدیر، خبرنگار رسانه فلسطینی نیو پرس، که در ۱۵ دسامبر در جریان بمباران اسرائیل در خان یونس کشته شد هم از همین موارد مطروحه در شکوائیه است.

قطعنامه ۲۲۲۲ شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد حمایت از خبرنگاران در زمان جنگ که دقیقاً ۹ سال پیش در ۲۷ مه ۲۰۱۵ به تصویب رسید، بر اهمیت تعقیب و مجازات جنایات جنگی علیه روزنامه‌نگاران تأکید می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.