ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نتانیاهو کابینه جنگی خود را منحل کرد

این تصمیم پس از استعفای بنی گانتس و گادی آیزنکوت از کابینه جنگی و هم‌زمان با گسترش اعتراضات مردمی در این کشور علیه دولت راست افراطی نتانیاهو صورت می‌گیرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل از پایان کار کابینه جنگی شش نفره خود خبر داد.

گزارش‌های رسانه‌های اسرائیل در روز دوشنبه ۲۸ خرداد / ۱۷ ژوئن حاکی از آن است که این تصمیم عصر روز یکشنبه در جلسه کابینه امنیت سیاسی اعلام شده است.

پس از خروج بنی گانتس و گادی آیزنکوت از کابینه جنگی، شرکای ائتلاف راست افراطی بنیامین نتانیاهو برای تشکیل کابینه جنگی جدید فشار وارد می‌کردند.

بنی گانتس و گادی آیزنکوت از حزب «اتحاد میهنی» در نخستین هفته پس از حمله حماس به خاک اسرائیل در ۱۵ مهر / ۷ اکتبر سال گذشته، وارد کابینه جنگی اسرائیل شدند و هر دو، هفته گذشته به‌نشانه اعتراض به سیاست‌های نتانیاهو در پیشبرد جنگ در غزه از این کابینه خارج شدند.

از گانتس و آیزنکوت به‌عنوان افراد میانه‌رو در این کابینه یاد می‌شد.

در پی کناره‌گیری این دو از کابینه جنگی، بتسالل اسموتریچ، وزیر دارایی و ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی که هر دو از نیروهای راست افراطی هستند، خواستار ادامه بمباران غزه و تشکیل کابینه جنگی جدید با حضور خود شده بودند.

هاآرتص، روزنامه اسرائیلی نوشته است که گمان می‌رود انحلال کابینه جنگی حرکتی نمادین به‌منظور جلوگیری از ورود وزیران راست افراطی به این کابینه باشد زیرا در آن صورت نتانیاهو با فشارهای بین‌المللی تازه‌ای روبه‌رو می‌شد.

هاآرتص افزوده است که برخی از موضوعاتی که پیش از این کابینه جنگی در مورد آن‌ها بحث می‌کرد اکنون به کابینه امنیتی منتقل خواهند شد، اما تصمیمات حساس در یک مجمع مشورتی کوچکتر مورد بررسی قرار می‌گیرند و انتظار می‌رود یوآو گالانت، وزیر دفاع و ران درمر، وزیر امور راهبردی در آن حضور داشته باشند.

بنی گانتس، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل با این ادعا که دولت نتانیاهو در ارائه طرحی پس از جنگ برای سرزمین‌های فلسطینی ناتوان و مانعی برای «پیروزی واقعی» اسرائیل است، خواهان برگزاری انتخابات جدید شده است. نتانیاهو نیز در بحبوحه درخواست‌ها برای توافق آتش‌بس با حماس و تضمین آزادی اسیران با فشار شدیدی روبه‌روست. او همچنین از سوی شرکای افراطی خود نیز زیر فشار قرار دارد.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که مخالفان سیاست‌های دولت نتانیاهو و مدیریت او در جنگ با حماس برای تشدید فعالیت‌های خود اعلام «یک هفته مقاومت» کرده‌اند که شامل تظاهرات سراسری در چند روز آینده خواهد بود.

رهبران گروه‌های معترض همچنین از کارگران، اتحادیه‌ها و شهرداری‌ها خواسته‌اند تا با اعتصاب یا تعطیل کردن خدمات محلی به این مبارزه بپیوندند.

شنبه شب ۲۶ خرداد / ۱۵ ژوئن، بزرگترین تظاهرات علیه دولت راست افراطی نتانیاهو از زمان آغاز جنگ، در خیابان‌های تل‌آویو و دیگر شهرهای اسرائیل برگزار شد.

ده‌ها هزار نفر از نخست‌وزیر اسرائیل خواستند که برای آزادی ۱۲۰ گروگان باقی‌مانده با حماس توافق‌نامه‌ای امضا کند. آن‌ها همچنین خواهان برگزاری انتخابات تازه در اسرائیل شدند.

از سوی دیگر اختلاف‌های نتانیاهو و ارتش اسرائیل نیز برجسته شده است. روز گذشته یکشنبه ۲۷ خرداد / ۱۶ ژوئن ارتش اسرائیل از «وقفه تاکتیکی در عملیات نظامی» از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۷ (به وقت محلی) هر روز در مرز رفح خبر داد تا کمک‌رسانی به ساکنان غزه انجام شود.

مقام‌های نظامی اسرائیل اعلام کردند که این تصمیم پس از مشورت با سازمان ملل و سایر نهادهای بین‌المللی صورت گرفته و طبق آن مسیری برای ارسال کمک‌های بشردوستانه از گذرگاه مرزی کرم شالوم تا بیمارستان اروپایی در شهر رفح مشخص شده است.

نتانیاهو و وزیر دفاعش با این تصمیم مخالفت کردند. یک مقام اسرائیلی به رویترز گفت: «زمانی‌که نخست‌وزیر صبح گزارش توقف ۱۱ ساعته بشردوستانه را شنید، به وزیر نظامی خود مراجعه کرد و به‌صراحت گفت که این از نظر او غیرقابل قبول است.»

ینس لرکه، سخنگوی دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل (اوچا ـ OCHA)، گفت این سازمان به‌نوبه خود از این اقدام استقبال می‌کند، حتی اگر «تصمیم فوق هنوز به عملی‌شدن کمک‌های بیشتر به افراد نیازمند منجر نشده باشد. لرکه همچنین خواستار «اقدامات مشخص بیشتر» برای برآورده ساختن نیازهای مردم غزه شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.