ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جنگ علیه کودکان: ۲۱ هزار کودک در غزه کشته یا مفقود شده‌اند؛ نتانیاهو حاضر به توقف جنگ نیست

نخست‌وزیر اسرائیل در مصاحبه‌ای اعلام کرد که تا حماس را نابود نکند، حاضر نیست آتش‌بس کامل را بپذیرد. او گفت که قصد دارد نیروهای نظامی را از غزه به مرز لبنان بفرستد. جوزپ بورل با بیان اینکه «در آستانه گسترش جنگ قرار داریم »هشدار داد: «هر روز این خطر بزرگ وجود دارد که جنگ در غزه به لبنان کشیده شود.»

نخست‌وزیر اسرائیل در اولین مصاحبه خود از آغاز جنگ با یکی از رسانه‌های اسرائیلی راست افراطی خبر داد که مرحله نبرد سنگین در غزه تقریبا به پایان خود نزدیک است اما جنگ هنوز به آخر نرسیده است.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، نتانیاهو یکشنبه ۲۳ ژوئن / ۳ تیر در گفت‌وگو با «کانال ۱۴» گفت حمله زمینی در جنوب شهر رفح در حال پایان است. 

نتانیاهو گفت اگر به تعداد سربازان کمتری در غزه نیاز باشد، نیروهای نظامی بیشتری می‌توانند در مرز با لبنان مستقر شوند. از زمان حمله حماس در هفتم اکتبر، تقریباً هر روز بین حزب‌الله و ارتش اسرائیل درگیری‌هایی صورت گرفته است. در روزهای اخیر، تعداد این درگیری‌ها در مرز شمالی لبنان افزایش یافته است.

به گفته نتانیاهو، این نیروها عمدتاً برای دفاع مستقر شده‌اند، اما همچنین اجازه می‌دهند اسرائیلی‌های مهاجر به خانه بازگردند. ده‌ها هزار نفر به دلیل خشونت‌ها خانه‌های خود را در منطقه مرزی ترک کرده‌اند.

نتانیاهو در همین مصاحبه همچنین گفت که آتش‌بس کاملی را که دولت بایدن پیشنهاد کرده است نمی‌پذیرد و حتی در صورت توافق آتش‌بس موقت، جنگ با حماس ادامه خواهد داشت. نتانیاهو گفت:

من آماده توقف جنگ نیستم تا حماس باقی بماند. من حاضرم توافق‌هایی جزیی انجام دهم که برخی از اسرائیلی‌ها به ما بازگردند. اما ما مجبوریم که این جنگ را ادامه ندهیم تا هدفمان را که «از بین بردن حماس است» متحقق کنیم. من آماده نیستم از این موضع کوتاه بیایم. 

این جنگ علیه کودکان است

خالد قزمار، مدیر کل سازمان حقوق کودکان «دفاع برای کودکان بین‌المللی فلسطین»، گفته است که جنایات مرتکب‌شده علیه کودکان در غزه «بی‌سابقه» است.

پس از آن که سازمان «کودکان را نجات دهید» (Save the Children) مستقر در بریتانیا خواستار تحقیقاتی در مورد کودکان مفقودشده در غزه شد، قزمار از رام‌الله با الجزیره گفت‌و‌گو کرد و تاکید کرد که در پی عملیات اسرائیل در غزه، ۲۱هزار کودک به‌عنوان گم‌شده، ناپدیدشده، بازداشت‌شده، مدفون زیر آوار یا در گورهای دسته‌جمعی برآورد شده‌اند. قزمار در ادامه گفت: 

ما بیش از ۳۰ سال است که در این زمینه کار می‌کنیم، اما آنچه که در [غزه] شاهد آن هستیم در سطحی است که حتی در جنگ جهانی دوم ندیده‌ایم. این جنگ علیه کودکان است. کودکان در غزه بزرگترین هزینه نسل‌کشی اسرائیل در غزه را می‌پردازند.

قزمار افزود «کودکان نیز قربانی جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت می‌شوند» و تاکید کرد که «حقوق اساسی کودکان در غزه به‌طور سیستماتیک و به‌طور مداوم از سوی ارتش اسرائیل نقض می‌شود.» 

حمله هوایی اسرائیل به مرکز امدادرسانی غزه 

هشت فلسطینی روز یکشنبه ۲۳ ژوئن در حمله هوایی اسرائیل به یک کالج آموزشی نزدیک شهر غزه که برای توزیع کمک‌های بشردوستانه استفاده می‌شد، کشته شدند. به گفته شاهدان فلسطینی، تانک‌های اسرائیلی نیز به شهر جنوبی رفح پیشروی کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این حمله بخشی از یک کالج فنی را که توسط آژانس «اونروا» «امدادرسانی و کاریابی پناهندگان فلسطینی سازمان ملل» (UNRWA) اداره می‌شود و اکنون به خانواده‌های بی‌خانمان کمک می‌کند، هدف قرار داد.

محمد طفش، یکی از شاهدان عینی گفت: 

برخی از افراد برای دریافت کوپن آمده بودند و برخی دیگر از خانه‌های خود آواره شده و در اینجا پناه گرفته بودند. برخی در حال پر کردن آب بودند و برخی دیگر در حال دریافت کوپن بودند و ناگهان صدای چیزی را شنیدیم که می‌افتد. فرار کردیم، کسانی که آب حمل می‌کردند، آن را رها کردند.

طفش  در ادامه گفت: 

ما شهدا را از زیر آوار بیرون کشیدیم، یکی که نوشیدنی‌های سرد می‌فروخت و دیگری که شیرینی می‌فروخت و دیگرانی که کوپن‌ها را توزیع یا دریافت می‌کردند. حدود چهار یا پنج شهید و ۱۰ زخمی وجود دارد. خدا را شکر، حال زخمی‌ها خوب است.

ارتش اسرائیل گفت که این مکان، که پیش از این مقر اونروا بوده است، توسط شبه‌نظامیان حماس و جهاد اسلامی استفاده شده است. ارتش افزود که قبل از حمله، اقداماتی برای کاهش خطر آسیب به غیرنظامیان انجام شده است.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای نوشت «جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل به دستور اطلاعات نظامی و سازمان امنیت داخلی اسرائیل به زیرساخت‌های تروریستی حمله کردند که در آن تروریست‌های حماس و جهاد اسلامی فعالیت می‌کردند». ارتش اسرائیل در بخشی از بیانیه نوشت:  

این یک نمونه دیگر از استفاده سیستماتیک حماس از زیرساخت‌های غیرنظامی و جمعیت غیرنظامی به‌عنوان سپر انسانی برای فعالیت‌های تروریستی آن است.

حماس اتهامات اسرائیل مبنی بر استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی یا استفاده از تأسیسات غیرنظامی برای مقاصد نظامی را رد می‌کند.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات اونروا گفت از آغاز جنگ، ثبت کرده‌اند که تقریباً ۱۹۰ ساختمان اونروا مورد حمله قرار گرفته است. این اکثریت بزرگی از ساختمان‌های این سازمان در غزه است. او افزود که تاکنون در مجموع ۱۹۳ عضو تیم اونروا در این درگیری کشته شده‌اند.

اندکی پس از نیمه‌شب، یک حمله هوایی اسرائیل به یک درمانگاه در شهر غزه انجام شد که در آن مدیر خدمات آمبولانس و اورژانس وزارت بهداشت منطقه، هانی الجعفروی، و یک کارمند پزشکی دیگر کشته شدند. رسانه‌های حماس این خبر را اعلام کردند. اسرائیل هنوز نظری در این‌باره نداده است.

ساکنان گفتند که تانک‌های اسرائیلی به حاشیه کمپ آوارگان مواسی در شمال غرب رفح پیشروی کرده‌اند و درگیری‌های شدیدی با مبارزان حماس رخ داده است. این در حالی است که نیروهای اسرائیلی در پیشروی به سمت غرب و شمال رفح، ده‌ها خانه را در روزهای اخیر منفجر کرده‌اند.

یکی از ساکنان که نخواست نامش فاش شود، در یک پیام گفت: «درگیری با مقاومت شدید بوده است. نیروهای اشغالگر اکنون بر منطقه مواسی مشرف هستند و این موضوع خانواده‌های آنجا را وادار کرده به سوی خان یونس حرکت کنند.»

ارتش اسرائیل گفت که چند عملیات «هدفمند مبتنی بر اطلاعات» را در منطقه رفح ادامه می‌دهد و مخازن اسلحه و دهانه‌های تونل را کشف کرده و مبارزان فلسطینی را کشته است.

شاخه‌های مسلح حماس و جنبش جهاد اسلامی گفتند که مبارزان آن‌ها با موشک‌های ضد تانک و خمپاره و دستگاه‌های انفجاری از پیش کاشته شده به نیروهای اسرائیلی در رفح حمله کرده‌اند.

در بیت لاهیا در شمال نوار غزه، مقامات بهداشتی در بیمارستان کمال عدوان گفتند که دو نوزاد به‌دلیل سوء تغذیه جان باخته‌اند. تعداد کودکان فوت شده بر اثر سوءتغذیه یا کم‌آبی از هفت اکتبر به دست‌کم ۳۱ نوزاد رسیده است که مقامات بهداشتی می‌گویند احتمالاً این تعداد کمتر از واقعیت است.

نگرانی‌های بین‌المللی از گسترش جنگ

رئیس امور خارجه اتحادیه اروپا، جوزپ بورل، پیش از دیدار با وزرای خارجه اتحادیه اروپا هشدار داد که «هر روز خطر بزرگی وجود دارد که جنگ در غزه به لبنان کشیده شود». او گفت: «ما در آستانه گسترش جنگ قرار داریم». 

از زمان آغاز جنگ در غزه، حزب‌الله و ارتش اسرائیل یکدیگر را هدف حملات قرار داده‌اند. در هر دو طرف مرز قربانیانی به جا مانده است. در هفته‌های اخیر تعداد این حملات افزایش یافته است. حزب‌الله در اوایل دهه ۸۰ میلادی تأسیس شد و شاخه نظامی این سازمان از سوی اتحادیه اروپا به‌عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

هفته گذشته پس از آنکه این شبه‌نظامیان لبنانی ویدئویی منتشر کردند که در آن تصاویر پهبادی از شهر بندری حیفا اسرائیل دیده می‌شود، وزیر امور خارجه اسرائیل، یسرائیل کاتس، حزب‌الله را در لبنان به جنگی تمام عیار تهدید کرد. او در شبکه اجتماعی ایکس(توییتر سابق) نوشت: «ما به لحظه‌ای نزدیک می‌شویم که تصمیم بگیریم قوانین بازی را در مقابل حزب‌الله و لبنان تغییر دهیم».

رهبر حزب‌الله، نصرالله، هفته گذشته به قبرس، یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هشدار داد. قبرس در گذشته هواپیماها و پایگاه‌های نظامی را در اختیار اسرائیل قرار داده بود. رئیس جمهور قبرس، کریستودولیدس، پاسخ داد که کشورش «به هیچ وجه در عملیات نظامی در منطقه دخیل نیست».

نصرالله هفته گذشته گفت که نمی‌خواهد جنگ تمام عیار باشد. رهبر حزب‌الله اما تهدید کرد که اگر چنین جنگی رخ دهد، هیچ مکانی در اسرائیل امن نخواهد بود. 

شمار بازداشتی‌ها و کشته‌های جنگ در غزه

نیروهای اسرائیلی از هفت اکتبر تاکنون ۹هزار ۳۶۰ فلسطینی را در کرانه باختری بازداشت کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری الجزیره، بر اساس بیانیه مشترک انجمن اسرای فلسطین و کمیسیون امور اسرا و اسرای سابق، ارتش از شب گذشته ۱۲ نفر از جمله یک زن و کودک را در کرانه باختری اشغالی بازداشت کرده است.

در این بیانیه آمده است حملاتی در بخش‌هایی از رام الله انجام شد که حداقل ۸۰ شهروند را هدف قرار دادند و افزود که اکثر آنها برای مدت کوتاهی بدون تایید تعداد افرادی که از عملیات مورد نظر در بازداشت باقی مانده بودند، بازداشت شدند.

با آخرین بازداشت‌ها، تعداد کل فلسطینی‌هایی که از هفت اکتبر در اسارت اسرائیل به سر می‌برند به ۹ هزار ۳۶۰ نفر رسیده است.

جنگ زمینی و هوایی اسرائیل در غزه پس از حمله شبه‌نظامیان به رهبری حماس در هفت اکتبر به جنوب اسرائیل، آغاز شد که در آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و بیش از ۲۵۰ گروگان گرفته شدند.

به گفته مقامات بهداشتی فلسطین، حمله متقابل اسرائیل به غزه تاکنون نزدیک به ۳۷ هزار و ۷۰۰ نفر را کشته و غزه را به ویرانه تبدیل کرده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.