ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

همسر احمدرضا جلالی: جان همسرم پس از اعتصاب غذا به شدت در خطر است

احمدرضا جلالی، زندانی دو تابعیتی محکوم به اعدام که هم‌اکنون در پنجمین روز اعتصاب غذا به‌سر می‌برد پیش‌تر در یک پیام صوتی، اولف کریسترسون، نخست‌و‌زیر سوئد را به شدت مورد انتقاد داده بود و گفته بود که رئیس دولت سوئد «او را در معرض خطر بزرگ اعدام رها کرده است.»

احمدرضا جلالی، زندانی محکوم به اعدام محبوس در زندان اوین، از روز سه‌شنبه پنجم تیر، در اعتراض به این‌که مشمول مبادله زندانیان بین ایران و سوئد نشده دست به اعتصاب غذا زده است.

ویدا مهران‌نیا، همسر این زندانی سیاسی دو تابعیتی ایرانی-سوئدی از وضعیت بد جسمانی او خبر داده و اعلام کرده جان او در خطر است.

مهران‌نیا روز شنبه ۹ تیر/ ۲۹ ژوئیه با انتشار تصویری از احمدرضا جلالی در شبکه ایکس (توییتر سابق) نوشت:

روز چهارم اعتصاب غذای احمدرضا جلالی در زندان اوین، در حالی که وضعیت جسمانی احمدرضا بسیار ضعیف است و جانش با ورود به چهارمین روز اعتصاب غذا به شدت در خطر است.

احمدرضا جلالی اکنون در پنجمین روز اعتضاب غذا به‌سر می‌برد، در طی سال‌های گذشته از بسیاری از حقوق اساسی خود در زندان نیز محروم بوده است.

احمدرضا جلالی، از پنجم تیرماه، چند روز پس از مبادله دو شهروند سوئدی به نام‌های سعید عزیزی و یوهان فلودرس با حمید نوری (عامل کشتار تابستان ۶۷) اعتصاب غذا را در زندان اوین آغاز کرد.

جلالی دو روز پس از آن مبادله، در مکالمه تلفنی ضبط شده او از داخل زندان اوین، نخست‌وزیر سوئد را خطاب قرار داده و از اینکه در تبادل زندانی اخیر «تنها» گذاشته شده است، از دولت سوئد انتقاد کرده و گفته بود:

شما مرا با خطر بزرگ اجرای حکم اعدام در زندان اوین رها کردید. شما نه برای وضعیت من مبارزه کردید نه برای [لغو] حکم اعدامم.

همسر این زندانی محکوم به اعدام در روزهای گذشته به خبرگزاری فرانسه گفته بود که احمدرضا اعتصاب غذا را «تنها راهی می‌داند که صدایش در جهان شنیده شود.»

دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر ملل متحد شنبه شنبه دوم دی / ۲۳ دسامبر ۲۰۲۳، خبر احتمال اعدام قریب‌الوقوع احمدرضا جلالی را در پستی در شبکه ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد. این دفتر گفته بود که جریان دادرسی احمدرضا جلالی با روند دادرسی عادلانه تطابق نداشته است و ایران باید اعدام او را متوقف کند.

پیش‌تر نیز عفو بین‌الملل گفته بود که احمدرضا جلالی «در معرض خطر جدی اعدام در اقدامی تلافی‌جویانه» قرار دارد.

۱۵ ژوئن (۲۶ خرداد) یوهان فلودروس، شهروند سوئدی و سعید عزیزی، شهروند ایرانی-سوئدی که در ایران زندانی بودند در مبادله با حمید نوری، دادیار سابق زندان گوهردشت آزاد شدند. حمید نوری معروف به حمید عباسی از عاملان کشتار ۱۳۶۷ در زندان گوهردشت در دادگاهی در سوئد به حبس ابد محکوم شد، اما در جریان مذاکرات دولت این کشور با جمهوری اسلامی با دو زندانی سوئدی تبار مبادله شد و به ایران بازگشت. نوری در آبان ۱۳۹۸/ نوامبر ۲۰۱۹ هنگام ورود به سوئد بازداشت شد. محاکمه او با حضور بازماندگان، خانواده زندانیان اعدام شده و زندانیانی که او را در زندان دیده بودند ۹۲ جلسه طول کشید. او نخستین فرد از دست‌اندرکاران شکنجه و کشتار زندانیان سیاسی در دهه ۶۰ است که محاکمه و محکوم شد. در جریان رسیدگی به اتهام او چندین مرتبه نام ابراهیم رئیسی، از اعضای هیئت مرگ و رئیس‌جمهوری پیشین ایران مطرح شد.

احمدرضا جلالی، استاد دانشگاه در اردیبهشت ۱۳۹۵ به دعوت دانشگاه تهران به ایران سفر کرده بود.

هشت سال پیش نیروهای امنیتی جلالی را به اتهام «محاربه از طریق جاسوسی برای اسرائیل» بازداشت کردند. دادستان تهران احمدرضا جلالی را به «انتقال اطلاعات مربوط به پروژه‌های به کلی سری نظام در حوزه‌های تحقیقاتی، نظامی، دفاعی و هسته‌ای در قبال دریافت مبالغی به همراه حق شهروندی کشور سوئد برای خود و خانواده‌اش» متهم کرده است.

جلالی نهایتا به اتهام جاسوسی به اعدام محکوم و این حکم در آذر سال ۹۶ در دیوان عالی کشور تأیید شد.

احمدرضا جلالی پس از پایان تحصیلات در رشته پزشکی در ایران در مرکز حوادث طبیعی فعالیت داشت. او در سال ۲۰۰۹ میلادی (۱۳۸۸) برای ادامه تحصیل به سوئد مهاجرت کرد و در آنجا در این رشته موفق به اخذ مدرک دکترا شد. او فوق دکترای خود را در رشته پزشکی بحران در دانشگاه پیه‌مونتو ایتالیا گذرانده و پس از آن به همراه همسر و دو فرزند خود ساکن سوئد شده بود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.