ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرزبانان ایران و عراق طی شش ماه ۲۶ کولبر را کُشتند

۲۶ کولبر را ماموران مرزبانی ایران و عراق کشتند. یکی از کولبران کشته شده کودک بود. در مجموع ۲۰ کودک کولبر طی شش ماه در مسیر کولبری مصدوم یا کشته شدند.

آمار ثبت شده نشان می‌دهد شمار کولبران مصدوم و کشته شده طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه یک سال قبل‌تر (۲۰۲۳) ۲۱۸ درصد افزایش یافته است.

تازه‌ترین گزارش دوره‌ای از خشونت تحمیل شده بر کولبران در مناطق مرزی ایران و اقلیم کردستان عراق گویای مرگ و مصدومیت ۲۷۰ کولبر در شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ است.

کولبرنیوز که به صورت ویژه اخبار مربوط به کولبران در کردستان ایران را پوشش می‌دهد، شمار کولبرانی را که در شش ماه نخست سال جاری میلادی جان باختند، ۳۴ تن گزارش کرد. ۲۵ تن از این کولبران را ماموران مرزبانی ایران با تیراندازی مستقیم کُشتند. ماموران مرزبانی عراق (حرس الحدود) هم جان یک کولبر را گرفتند.

علتمرگ
تیراندازی ماموران مرزبانی ایران۲۵
تیراندازی ماموران مرزبانی عراق۱
سرمازدگی۳
سقوط۳
تصادف۱
سایر موارد۱
جدول شماره یک: عامل مرگ کولبران طی شش ماه نخست ۲۰۲۴، منبع: کولبرنیوز

حداقل یکی از کولبرانی که طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۴ جانشان را از دست دادند، کودک بود. هستیار عبدالکریمی پنجم فروردین ۱۴۰۳/ ۲۵ مارس ۲۰۲۴ به دلیل سرمازدگی جان باخت. علاوه بر او حداقل ۱۹ کودک کولبر دیگر نیز مصدوم شدند.

کولبرنیوز شمار کولبرانی که در نیمه نخست سال ۲۰۲۴ مصدوم شدند را ۲۳۶ تن اعلام کرد. ماموران مرزبانی ایران و عراق عامل مجروح شدن ۲۰۴ کولبر بودند؛ ۱۷۶ کولبر بر اثر اصابت گلوله ماموران مرزبانی ایران مجروح شدند، ۱۵ کولبر را خشونت فیزیکی ماموران مرزبانی مصدوم کرد و ماموران مرزبانی عراق هم ۱۳ کولبر را با کتک و شکنجه مصدوم کردند.

سرمازدگی، سقوط از بلندی، تصادف و انفجار مین از دیگر عوامل مصدومیت کولبران بودند. مصدومیت برخی کولبران دائمی و موجب معلولیت همیشگی آنها است.

نفر
تیراندازی مرزبانان ایران۱۷۶
خشونت فیزیکی مرزبانان ایران۱۵
خشونت فیزیکی ماموران مرزبانی عراق۱۳
سقوط از کوه۸
انفجار مین۴
تصادف۱۰
سایر موارد۱۰
جدول شماره ۲: علت مصدومیت کولبران طی شش ماه نخست سال ۲۰۲۴، منبع: کولبرنیوز

خشونت ماموران مرزی ایران و عراق پس از توافق سه جانبه تهران، بغداد و اقلیم کردستان عراق بر سر «امنیت مرزها» افزایش چشمگیری یافته است. نیچروان بارزانی، اردیبهشت ۱۴۰۳ به تهران سفر و در آنجا با مقام‌های عالیرتبه جمهوری اسلامی دیدار کرد. او پس از این دیدار گفت بر پیشبرد روابط همه‌جانبه تاکید شده است. کوتاه پس از این سفر، سرپرست وزارت خارجه ایران به اقلیم کردستان سفر کرد تا فاش شود تهران و اربیل برای «دور کردن نیروهای مخالف» از مرزهای مشترک و کنترل بیشتر مرزها توافق کرده‌اند.

این توافق در اسفند ۱۴۰۱، پس از آنکه ایران چند مرتبه به احزاب کردستانی مستقر در اقلیم کردستان حمله کرد، امضاء و به دنبال این کنترل مرزهای مشترک اقلیم کردستان و ایران به نیروهای نظامی حکومت مرکزی عراق (حرس الحدود) واگذار شد. پیامد این توافق امنیتی افزایش خشونت مرگبار علیه کولبران بود.

کولبری نتیجه سیاست‌های اقتصادی حکومت ایران است که فقر و بیکاری را بر بخش بزرگی از ساکنان استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی تحمیل کرده است. کرمانشاه و کردستان دو استانی که بالاترین نرخ کولبری را دارند، بر اساس شاخص‌های رسمی در رتبه دوم و سوم فلاکت قرار دارند.

مرکز آمار نرخ بیکاری کرمانشاه و کردستان را در پایان سال ۱۴۰۲ به ترتیب ۱۷٬۴ و ۱۴٬۲ درصد اعلام کرده بود.

بر پایه گزارش کولبر نیوز بالغ بر ۹۵ درصد کولبران در مناطق مرزی استان‌های کردستان (۵۳ درصد) و کرمانشاه (۴۲ درصد) مصدوم یا کشته شدند و پنج درصد دیگر هم در استان آذربایجان‌غربی.

دولت ایران که نزدیک به دو دهه است ساماندهی کولبری را وعده می‌کند، با افزایش بازارچه‌های مرزی و مناطق آزاد تجاری در شهرهای نزدیک به مرز، کولبری را به گذرگاه‌های رسمی تعیین شده و تنها با مجوز کارگزاران حکومتی محدود کرده است.

بر اساس روایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مسئولان دولتی دستکم ۸۵ هزار نفر در استان‌های کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی به کولبری مشغول‌ند.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.