ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دومین نشست گروه‌های فلسطینی در چین برگزار می‌شود

چین این بار نیز میزبان گروه‌های فلسطینی است تا بر سر اختلاف‌های خود گفت‌وگو کنند. حماس و فتح که در جنگ غزه نیز اختلاف نظر دارند در این نشست شرکت خواهند کرد.

نشست دو روزه گروه‌های فلسطینی قرار است به دعوت چین در روزهای یکشنبه و دوشنبه ۳۱ تیر و یکم مرداد (۲۱ و ۲۲ ژوئیه) در این کشور برگزار شود.

دو مقام بلندپایه حماس و فتح پیش از این به رویترز گفته بودند که جناح‌های فلسطینی، از جمله این دو گروه رقیب، در ماه ژوئیه در چین مذاکراتی برای نزدیکی و وحدت خواهند داشت و تلاش خواهند کرد اختلاف‌های عمیق خود را حل کنند.

این دو جناح ماه آوریل گذشته نیز در چین ملاقات کرده بودند تا در مورد تلاش‌های آشتی‌جویانه برای پایان دادن به حدود ۱۷ سال اختلاف‌های سیاسی خود گفت‌وگو کنند. قبل از آن نیز در روسیه دیدارهایی میان آن‌ها برگزار شده بود.

این دیدارها در میانه اختلاف‌های موجود بین دو جناح بر سر ادامه جنگ حماس و اسرائیل برگزار می‌شود. محمود عباس، رئیس‌ تشکیلات خودگردان فلسطین که جنبش فتح را رهبری می‌کند، پیش از این از حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر سال گذشته انتقاد کرده بود و حماس نیز عباس را به جانب‌داری از اسرائیل متهم کرده بود.

دولت چین روز سه‌شنبه از نشست گروه‌های فلسطینی برای «تسهیل آشتی» میان خود استقبال کرد. لین جیان، سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که پکن «همواره از همه طرف‌ها در فلسطین برای دستیابی به آشتی و وحدت از طریق گفت‌وگو و مذاکره حمایت کرده است».

او افزود: «چین مایل است ارتباط با همه طرف‌ها را تقویت و برای تحقق هدف آشتی ملی فلسطین سخت فعالیت کند.»

روز چهارشنبه ۲۷ تیر / ۱۷ ژوئیه جنبش فتح آمادگی خود را برای مشارکت در گفت‌وگوهای میان گروه‌های فلسطینی با هدف پایان دادن به اختلاف‌ها اعلام کرد.

منذر الحایک، سخنگوی فتح گفت این گروه با هیئتی به ریاست محمود العالول ملقب به «ابوجهاد»، معاون رهبر فتح در گفت‌وگوهای چین شرکت خواهد کرد. الحایک گفت:

جنبش فتح از همه می‌خواهد با توجه به شرایط دشواری که مسئله فلسطین با آن روبه‌روست، مسئولیت کامل را برعهده بگیرند و برای نجات مردم فلسطین از هولوکاستی که اسرائیل به‌راه انداخته و برای جلوگیری از شکست طرح ملی، منافع عمومی ملی را در اولویت قرار دهند.

پیش از منذر الحایک، حسام بدران، عضو دفتر سیاسی و رئیس دفتر روابط ملی حماس نیز گفته بود «با روحیه مثبت و با مسئولیت ملی» در این گفت‌وگوها شرکت می‌کند تا به «وحدت ملی شایسته مردم فلسطین» «در سایه نبرد طوفان‌الاقصی»، عملیات حمله نظامی به خاک اسرائیل که فتح با آن مخالف است، دست یابند.

بدران نشست چین را «نشست ملی فراگیر» نامید که تمامی گروه‌های فلسطینی را در برمی‌گیرد. او همچنین گفت که برای دیدارهای دوجانبه تدارکاتی در نظر گرفته نشده است.

دو جناح اصلی فلسطینی از زمان پیروزی حماس در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ و تسلطش بر نوار غزه پس از یک جنگ داخلی کوتاه در سال ۲۰۰۷ که طی آن نیروهای فلسطینی وفادار به عباس تحت حمایت غرب سرکوب شدند، با هم اختلاف دارند.

از سال ۲۰۰۷ تاکنون تلاش‌های کشورهای عربی به‌رهبری مصر برای پایان دادن به اختلاف‌ها بر سر تقسیم قدرت بین حماس که غزه را اداره می‌کند و جنبش فتح که ستون فقرات تشکیلات خودگردان فلسطین در کرانه باختری است، ناکام مانده است. دیدار رهبران فلسطینی در چین همچنین نشانه دیگری از فعال شدن پکن در منطقه خاورمیانه است. چین پیش از این موفق شده بود با میانجی‌گری خود دولت‌های ایران و عربستان سعودی را به هم نزدیک کند و این دو کشور پس از سال‌ها قطع رابطه، روابط دیپلماتیک خود را از سر گرفتند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.