ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

انتقاد کارگران پیمانکاری راه آهن جنوب از شرایط سخت کار در گرمای تابستان

یکی از کارگران گفت اگر دستگاه‌های ذیربط به‌صراحت وجود دمای بالای ۵۰ درجه را اعلام کنند، آن‌گاه باید بر اساس قانون کار، کارگاه‌های خصوصی و دولتی را تعطیل کنند.

کارگران پیمانکاری راه‌ آهن جنوب که با شرکت تراورس قرارداد دارند از شرایط دشوار کار در گرمای تابستان انتقاد کردند. 

به گزارش خبرگزاری دولتی کار ایران (ایلنا)، ۲۹ تیر یکی از این کارگران درباره شرایط سخت کار برای کارگران راه آهن جنوب گفت:

هوای این منطقه از شروع فصل تابستان شرجی و دما در این منطقه به‌شدت بالا می‌رود و تحملِ این وضعیت برای کارگران نگهداری از خطوط ریلی که در فضای باز بیابانی مشغول کارند سخت است.

به گفته این کارگر راه‌ آهن، در این روزها رطوبت هوا بیش از ۹۰ درجه و دمای هوا بالای ۵۰ درجه بوده است. با وجود اینکه دولت برای کارمندان مناطق گرمسیر در برخی روز‌ها از جمله روز‌های اول هفته جاری را تعطیل اعلام کرده بود اما کارگران خطوط راه آهن ناچار بودند کار کنند و هنوز هیچ تصمیمی برای وضعیتِ کارگران در شرایط گرمای حاد اتخاذ نشده است.

این کارگر در ادامه گفت: 

نه ساعات کاری ما کاهش می‌یابد، نه تعطیل می‌شویم و نه حق تعطیل کاری‌مان پرداخت می‌شود. تصمیم‌هایی که ستاد بحران استاندار‌های مناطق گرمسیر جنوب کشور برای تعطیلی کارمندان خود می‌گیرد شامل حال ما کارگران پیمانکاری در خطوط ابنیه فنی راه آهن نمی‌شود.

یکی دیگر از کارگران به ایلنا گفت، اگر دستگاه‌های ذیربط به‌صراحت وجود دمای بالای ۵۰ درجه را اعلام کنند، آن‌گاه باید براساس قانون کار، تعطیلی کارگاه‌ها، چه خصوصی و چه دولتی را اعلام کنند.

این کارگر پیمانکاری راه آهن افزود: 

در شرایطی که کارمندان دولتی به‌دلیل گرمای بالا یا آلودگی هوا تعطیل می‌شوند و کارگران هرگز از چنین امکانی برخوردار نیستند، صاحبان شرکت‌های خصوصی به این مسئله که تعطیلی در پیک گرما باعث بالا رفتن هزینه و کاهش سود آن‌ها می‌شود تن نخواهند داد.

تاثیر گرمایش زمین بر کارگران در سراسر جهان

بر اساس گزارش سازمان جهانی کار که در آوریل سال جاری منتشر شد، وضعیت کارگران بسیار نگران کننده‌تر است. طبق این گزارش بیش از ۷۰ درصد کارگران در معرض خطرات جدی سلامتی ناشی از تغییرات اقلیمی قرار دارند. 

سازمان بین‌المللی کار، نهاد زیرمجموعه سازمان ملل متحد، دلیل اینکه بیش از ۷۰ درصد از کارگران گرمای شدید را تجربه می‌کنند قرارگرفتن طولانی‌مدت در معرض نور خورشید اعلام کرد. این سازمان همچنین نسبت به آلودگی هوا، آفت‌کش‌ها، سم‌پاشی‌ها و سایر خطراتی که می‌تواند به مشکلات سلامتی برای کارگران شود، هشدار داد. 

این گزارش نشان می‌دهد که پیامدهای گرمای شدید بر سلامتی کارگران، سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی و بیماری‌های تنفسی است. از هر ۱۰کارگر هفت نفر در معرض گرمای بیش از حد قرار دارند. طبق برآورد سازمان بین‌المللی کار براساس آخرین آمار، از سال ۲۰۲۰، بیش از ۲,۴ میلیارد کارگر، یعنی بیش از ۷۰ درصد نیروی کار جهانی در برخی مواقع به‌دلیل مشاغل خود با گرمای بیش از حد مواجه شده‌اند. این رقم نسبت به سال ۲۰۰۰ میلادی بیش از ۶۵ درصد افزایش داشته است. 

وقتی در مورد تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین سخن گفته می‌شود گروهی که اغلب به فراموشی سپرده می‌شوند کارگران هستند. همچنین اثرات این تغییرات بر سلامتی آن‌ها، از مرگ تا ابتلای میلیون‌ها نفر به بیماری‌های مزمن، نادیده گرفته می‌شوند.

با وجود این برای محافظت از سلامتی کارگران در شرایط گرمای شدید، در برخی از کشورها تدابیری اتخاذ شده است. به‌ گفته سازمان بین‌المللی کار برخی از کشورها قوانینی وضع کرده‌اند که خواستار نظارت منظم بر شرایط کاری کارگرانی هستند که به‌طور منظم در معرض گرما، نور بیش از حد خورشید، آلودگی هوا و سایر خطرات بهداشتی در محل کار خود قرار دارند. در مواردی دیگر نیز توافق‌های جمعی میان رهبران کارگری و تجاری به کاهش خطرات کمک کرده است.

مجازات کارگرانی که شب‌ها کار می‌کنند

تنها کارگران راه آهن با گرمای شدید دست و پنجه نرم نمی‌کنند. کشاورزان و تمام کارگرانی که در طول روز ناچارند زیر نور خورشید کار کنند با این معضل دست به گریبان‌اند. کارگران به ویژه کارگران ساختمانی در خوزستان با سختی کار بسیاری در اوج گرما روبه‌رویند. این سبب می‌شود که بسیاری از کارگران ساختمانی به‌دلیل بالا رفتن دما تا بیش از ۵۰ درجه در طول روز، شب‌ها کار کنند. خبرگزاری ایلنا، ۱۳ تیر در گزارشی خبر داد که غیاب روزانه کارگران سبب شده آنها از سهمیه بیمه محروم شوند. 

بر اساس این گزارش در اوج گرما، «سروکله‌ی بازرسان تأمین اجتماعی، پای ساختمانی‌های نیمه کاره پیدا می‌شود تا حضور و غیاب کارگران را ثبت و کارگران غایب را از سهمیه‌ی بیمه محروم کنند. بازرسان، صبح‌ها برای بازرسی می‌روند، اما کارگران در خوزستان شب‌ها کار می‌کنند.» 

سید رضا هاشمی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خوزستان، در این باره گفت:

خوزستان یکی از گرم‌ترین نقاط جهان است. در این هوای گرم هیچ فردی حتی نمی‌تواند در بیابان تردد کند، چه برسد به اینکه ظل آفتاب روی داربست بایستد و کار کند. به همین دلیل اکثر کارگران ساختمانی، شب‌ها کار می‌کنند و بازرسان بدون توجه به این موقعیت، صبح‌ها با ماشین‌های کولردار برای بازرسی می‌آیند و وقتی می‌بینند کارگر در ساختمان نیست، عدم اشتغال می‌زنند و دردسر تازه‌ای برای کارگر ایجاد می‌کنند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خوزستان هم‌چنین از قطع بیمه‌ی برخی از کارگران خوزستانی به این دلیل مشخص خبر داد و گفت بازرسان بیمه کارگران را قطع می‌کنند و وقتی همکاران ما تماس می‌گیرند و اعتراض می‌کنند، به آن‌ها می‌گویند ۶ ماه زمان می‌برد تا به اعتراض‌شان رسیدگی شود.

سازمان تأمین اجتماعی مدعی است که از سال ۹۹ تا کنون ۷۰ هزار کارگر ساختمانی را بیمه کرده است، اما فعالان کارگری آن را نقض می‌کنند. آن‌ها معتقدند آنچه تأمین اجتماعی از آن سخن می‌گوید، آمارسازی‌ است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.