ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اختلال جهانی در سیستم‌های کامپیوتری در پی به‌روزرسانی نرم‌افرازی ـ مایکروسافت: مشکل حل شد

به‌روزرسانی یک محصول ارائه‌شده از سوی شرکت جهانی امنیت سایبری کراود استرایک باعث این مشکل شده و بر مشتریانی که از سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت استفاده می‌کنند، تاثیر گذاشته است.

جمعه ۱۹ ژوئیه / ۲۹ تیر، یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری منجر به اختلال در سیستم‌های کامپیوتری جهانی شد و توقف پروازها، از دسترس خارج‌شدن برخی از شبکه‌های تلویزیونی و تعلیق برخی خدمات از بانکداری تا بهداشت و درمان را در پی داشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، به نظر می‌رسد به‌روزرسانی یک محصول ارائه‌شده از سوی شرکت جهانی امنیت سایبری کراود استرایک (CrowdStrike) باعث این مشکل شده و بر مشتریانی که از سیستم عامل ویندوز شرکت مایکروسافت استفاده می‌کنند، تاثیر گذاشته است. شرکت مایکروسافت همان روز جمعه اعلام کرد که مشکل رفع شده است.

جرج کورتز، مدیر عامل کراود استرایک، در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که شرکتش «دارد فعالانه با مشتریانی که تحت تأثیر نقص در به‌روزرسانی محتوا برای میزبان‌های ویندوز قرار گرفته‌اند» همکاری می‌کند. او در پست خود گفت که «این حادثه‌ای امنیتی یا حمله سایبری نیست.»

کورتز همچنین در مصاحبه با شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی گفت: «عمیقاً به خاطر مشکلی که برای مشتریان پیش آوردیم شرمنده‌ام.»

در نتیجه‌ی این اختلال، شرکت‌های بزرگ هواپیمایی آمریکا مانند دلتا ایرلاینز، امریکن ایرلاینز و یونایتد ایرلاینز پروازهای خود را متوقف کردند. سایر خطوط هوایی و فرودگاه‌ها در سراسر جهان نیز گزارش تاخیر و اختلال داشتند.

فرودگاه‌های سنگاپور، هنگ‌کنگ و هند اعلام کردند که این اختلال باعث شده است که برخی از خطوط هوایی مجبور به بررسی دستی وسایل مسافران شوند.

فرودگاه اسخیپول آمستردام، که یکی از پرترددترین فرودگاه‌های اروپاست، اعلام کرد که تحت تاثیر این اختلال قرار گرفته است. شرکت هواپیمایی ایبریا نیز گفت که تا زمانی که میزهای چک‌این الکترونیکی و چک‌این‌های آنلاین خود را دوباره فعال کنند، به صورت دستی این کار را در فرودگاه انجام داده است.

وزارت امور خارجه هلند به آژانس خبری اِی‌ان‌پی هلند اعلام کرد که سیستم‌هایش از این اختلال تأثیر پذیرفته است.

در بریتانیا، سیستم‌های نوبت‌گیری پزشکان از دسترس خارج شدند، چندین گزارش منتشر شده در شبکه اجتماعی ایکس از سوی مقام‌های پزشکی این مسئله را تایید کردند. بر اساس پست هیو پیم، خبرنگار بی‌بی‌سی، در ایکس دو بیمارستان در شمال آلمان نیز برخی عملیات خود را متوقف کردند.

شبکه‌ی خبری بزرگ اسکای نیوز بریتانیا نیز از دسترس خارج شد. باشگاه فوتبال منچستر یونایتد اعلام کرد که مجبور به تعویق انتشار بلیط‌های برنامه‌ریزی‌شده خود شد.

بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مالی از استرالیا تا هند و آلمان به مشتریان خود هشدار اختلال داده‌اند و معامله‌گران در بازارهای مختلف از مشکلات در اجرای تراکنش‌ها خبر دادند.

در حالی که گزارش‌ها حاکی از بازیابی تدریج عملیات و خدمات شرکت‌ها هستند، تحلیلگران به پتانسیل و احتمال‌های بزرگ‌ترین اختلال در صنعت و اقتصاد گسترده‌تر توجهی ویژه کردند.

کیاران مارتین، استاد مدرسه دولتی بلاواتنیک دانشگاه آکسفورد و رئیس سابق مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا به رویترز گفت: «این تصویری بسیار بسیار ناخوشایند از شکنندگی زیرساخت‌های اصلی اینترنت جهان است.»

آجی اونی، مدیر عامل شرکت استیک‌من سایبر (StickmanCyber)، یکی از بزرگترین شرکت‌های خدمات امنیت سایبری استرالیا، در این رابطه می‌گوید: 

ابزارهای امنیت فناوری اطلاعات همگی طراحی شده‌اند تا اطمینان حاصل شود که شرکت‌ها می‌توانند در بدترین سناریو به کار خود ادامه دهند، بنابراین اینکه علت اصلی یک اختلال جهانی فناوری اطلاعات باشند، فاجعه‌ای تمام‌عیار است.

اختلال در شبکه جهانی اینترنت پیش از این نیز سابقه داشت. مثلاً، در ژوئن ۲۰۲۱ / خرداد ۱۴۰۰، شبکه بی‌بی‌سی جهانی از اختلال شدید در اینترنت خبر داد. در آن زمان، دسترسی به سایت‌های اینترنتی چندین رسانه‌ بین‌المللی، شبکه‌های اجتماعی و همین طور سایت رسمی دولت بریتانیا با اختلال شدید روبه‌رو شده و بعضی از این سایت‌ها دست کم به مدت یک ساعت از دسترس خارج شده بودند. بخش‌هایی از سایت‌های بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان، یورونیوز، گاردین، نیویورک‌تایمز، فایننشال‌تایمز، آمازون، پینترست، اسپوتیفای، پی‌پال، ردیت و توییچ در پی این اتفاق دچار اختلال جدی شدند. این اختلال مربوط به اشکال فنی در ارائه‌دهنده سرویس ابری «فستلی» (Fastly) بود که بسیاری از وبسایت‌های مهم دنیا را پشتیبانی می‌کند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.