ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کمیسیون انتخابات ونزوئلا مادورو را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد

نیکولاس مادورو در حالی سومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز می‌کند که اپوزیسیون ونزوئلا نتیجه انتخابات را به‌رسمیت نمی‌شناسد و معتقد است خود پیروز انتخابات است.

کمیسیون انتخابات ونزوئلا صبح دوشنبه ۸ مرداد / ۲۹ ژوئیه اعلام کرد که نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری کنونی این کشور برنده انتخابات ریاست جمهوری است.

الویس آموروسو، رئیس این کمیسیون پس از شمارش ۸۰ درصد آرا اعلام کرد، مادورو ۵۱,۲ درصد و ادموندو گونزالس اوروتیا، نامزد اصلی اپوزیسیون ۴۴,۲ درصد آرا را به دست آورده‌اند. آموروسو افزود که این نتیجه «بازگشت‌ناپذیر است».

دفتر نیکولاس مادورو پیش از این اعلام پیروزی او در انتخابات ریاست‌ جمهوری را اعلام کرده بود اما گفته بود منتظر اعلام رسمی نتایج از سوی کمیسیون انتخابات خواهد ماند.

از سوی دیگر اپوزیسیون ونزوئلا نیز خود را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد و گفت نتیجه اعلام‌شده را به‌رسمیت نمی‌شناسد. ماریا کورینا ماچادو، سیاستمدار مخالف و قانون‌گذار سابق گفت ونزوئلا یک رئیس جمهوری جدید دارد و نام او ادموندو گونزالس است. ماچادو در شب انتخابات با استناد به «بازشماری مستقل آرا» گفت: «ما پیروز شدیم و تمام دنیا این را می‌داند که اپوزیسیون ۷۰ درصد و مادورو ۳۰ درصد آرا را به‌دست آورد.»

ماچادو در شبکه اجتماعی اکس (توییتر سابق) گفت: «نتایج را نمی‌توان مخفی نگه داشت. کشور به‌طور مسالمت‌آمیز تصمیم به تغییر گرفته است». او بار دیگر از ارتش این کشور خواست تا نتایج انتخابات یعنی پیروزی اپوزیسیون را تأیید کند.

انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه ۷ مرداد / ۲۸ ژوئیه مصادف با هفتادمین سالگرد تولد هوگو چاوز، رئیس جمهوری فقید ونزوئلا برگزار شد و بیش از ۲۱ میلیون نفر در داخل و خارج برای رأی دادن فراخوانده شدند.

افزون بر نیکولاس مادورو که اکنون می‌تواند برای سومین دوره ریاست جمهوری خود را آغاز کند و همچنین ادموندو گونزالس، کاندیدای اصلی اپوزیسیون، هشت نامزد دیگر در این انتخابات کاندیدا بودند.

ناظران سیاسی غرب تصور نمی‌کردند که انتخابات آزاد و عادلانه برگزار شود. به‌تازگی شمار زیادی از مخالفان بازداشت شدند و نامزدهای منتقد دولت اجازه رأی دادن نداشتند. سازمان غیردولتی فورو پنال از بیش از ۳۰۰ زندانی سیاسی خبر داد.

ناظران اتحادیه اروپا در انتخابات ونزوئلا حضور نداشتند زیرا مرجع انتخاباتی ونزوئلا به دلیل تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه نمایندگان شورای ملی انتخابات ونزوئلا دعوت‌نامه برای حضور ناظران این اتحادیه را لغو کرد. همچنین به‌گفته مقامات پانامایی، از سفر روز جمعه چهار رئیس جمهوری سابق آمریکای لاتین برای نظارت بر انتخابات جلوگیری شد. سازمان ملل متحد برخی از کارشناسان انتخاباتی را اعزام کرد اما نقش آن‌ها محدود بود و این نهاد درباره انتخابات اظهار نظر عمومی نمی‌کند.

اپوزیسیون ونزوئلا نسبت به بی‌نظمی‌ها هشدار داده و از ناظران انتخاباتی خود خواسته بود تا پایان شمارش آرا در مراکز رأی‌گیری بمانند. اما از ورود دلسا سولورزانو، ناظر اصلی مخالفان به ساختمان مرجع انتخاباتی جلوگیری شد.

با این حال ناظران انتخاباتی از آفریقای جنوبی اعلام کردند که فرایند رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا آزاد، عادلانه و شفاف بوده است.

در کاراکاس مادورو نگرانی‌ها در مورد قانونی بودن انتخابات را کم‌اهمیت جلوه داد. او بر «صلح و احترام به قانون» تأکید کرد و خطاب به طرفدارانش گفت: «من مرد صلح و گفت‌وگو هستم».

مادورو پیروزی خود را به هوگو چاوز، رئیس جمهوری اسبق تقدیم کرد و فریاد زد: «زنده باد چاوز، چاوز زنده است». مادورو اندکی قبل از مرگ زودهنگام چاوز در سال ۲۰۱۳، به‌عنوان جانشین او برگزیده شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا خواستار شفافیت درباره نتایج انتخابات ونزوئلا شد و گفت، مهم است که هر رأی «عادلانه و شفاف» شمارش شود.

کامالا هریس، معاون رئیس جمهوری آمریکا روز یکشنبه در شبکه اجتماعی اکس نوشته بود: «ایالات متحده در کنار مردم ونزوئلا است که صدای خود را در انتخابات تاریخی ریاست جمهوری امروز بیان کردند. به خواست مردم ونزوئلا باید احترام گذاشت.»

بسیاری از کشورهای آمریکای لاتین مانند شیلی، آرژانتین، اروگوئه و پرو اعلام کردند که نتایج انتخابات را بدون مدارک تأییدشده به‌رسمیت نمی‌شناسند.

نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا از سوی متحدان مادورو از جمله میگل دیاز کانل برمودز، رهبر کوبا تجلیل شد. او از این «پیروزی تاریخی» استقبال کرد و آن را پیروزی «عزت و شجاعت مردم ونزوئلا» خواند. رهبر کوبا در شبکه اجتماعی اکس نوشت: «انقلاب پیروز شد».

لوئیس آرس، رهبر چپ بولیوی نیز از نتیجه انتخابات ونزوئلا استقبال کرد و با اشاره به هفتادمین سالگرد تولد هوگو چاوز در شبکه اکس نوشت: «چه راه خوبی برای یادبود فرمانده هوگو چاوز».

در سال‌های اخیر، ونزوئلا دچار فروپاشی اقتصادی شد، تولید به‌طور قابل توجهی کاهش یافت و تورم افسارگسیخته به کمبود کالاهای اساسی مانند غذا و دارو منجر شد. در همین حال، سوء مدیریت دولت و تحریم‌های آمریکا به کاهش شدید تولید نفت و کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری در این بخش منجر شد. وابستگی شدید ونزوئلا به درآمدهای نفتی یکی از دلایل اصلی بحران اقتصادی در این کشور محسوب می‌شود.

شاخص قیمت‌های مصرف‌کننده ونزوئلا در سال ۲۰۲۳ نزدیک به ۱۹۳ افزایش یافت که یکی از بالاترین نرخ‌های تورم در جهان محسوب می‌شود. با این وجود، این شاخص در سال ۲۰۲۲ برابر با ۳۰۵ درصد بود.

این در شرایطی است که افزایش قیمت‌ها تا ماه ژانویه ۲۰۲۴ و بر مبنای سالانه به ۱۰۷ درصد کاهش یافت. افزایش ماهانه قیمت‌ها نیز در ۱۰ ماه منتهی به فوریه گذشته تک‌رقمی بود زیرا دولت مادورو به رویکرد ضد تورمی خود که از سال ۲۰۲۱ آغاز کرد و شامل تزریق دلار و محدودیت شدید اعتبارات و هزینه‌ها می‌شود، پایبند ماند.

کاهش تحریم‌های آمریکا و سرمایه‌گذاری مشترک شرکت نفت ونزوئلا با شرکت‌های بزرگ نفتی بین‌المللی افزایش فروش دلاری ونزوئلا و بهبود شرایط در این کشور را به‌همراه داشت.

مادورو در ماه ژانویه وعده پیروزی قطعی در برابر تورم طی سال جاری میلادی و دو رقمی کردن دوباره نرخ آن در ونزوئلا را داده بود. نرخ تورم سالانه این کشور از سال ۲۰۱۴ زیر ۱۰۰ درصد نبوده است.

آخرین انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا در سال ۲۰۱۸ برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.