ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارش هفتگی

کارنامه دولت ابراهیم رئیسی‌ در موضوع معلولان: مردودی در تمام موارد

رسانه‌های نزدیک به ابراهیم رئیسی، بر مبنای فلسفه «فقط از خوبی‌هایش بگو»، کارنامه دولت او را در حوزه حقوق معلولان مثبت می‌خوانند، در حالی‌که حتی بنا بر آمار حکومتی، دولت رئیسی در تمامی موارد این حوزه مردود است. نگاهی به خبرهای این هفته معلولان ایران را در ادامه بخوانید.

مسعود پزشکیان سکان دولت جمهوری اسلامی را در حالی به دست گرفت که داود منظور، رئیس فعلی سازمان برنامه و بودجه کشور در حال مسدود کردن دسترسی منتقدان خود در ایکس/توییتر سابق به توییت‌هایش بود.

رسانه‌های نزدیک به ابراهیم رئیسی، بر مبنای فلسفه «فقط از خوبی‌هایش بگو»، کارنامه سه سال دولت او را در موضوع جامعه افراد معلول مثبت ارزیابی می‌کنند، در حالی‌که در واقعیت و با تکیه بر آمارهای حکومتی، دولت رئیسی در موضوع معلولان در تمامی موارد مردود است.

نگاهی به خبرهای هفته گذشته در موضوع جامعه معلولان ایران را در ادامه بخوانید.

«شما مسدود شده‌اید»

کمپین معلولان در یک توییت نوشت:

رئیس سازمان برنامه و بودجه نه تنها به ۱۷ تکلیف این سازمان در قبال قانون معلولان عمل نکرده، که با مسدود کردن اکانت ما، نشان داد حتی جرات مواجهه با انتقادات را هم نداره چه برسه به پاسخگویی برای معلولان که ۳ سال سخت و سیاه را در دولت ۱۳ تجربه کردند، مسدود شدن یک اکانت که چیزی نیست!

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

همراه آن اسکرین‌شات از پروفایل داود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه را نشان می‌دهد که کمپین معلولان را بلاک کرده است.

امیر رضا، یک کاربر دیگر ایکس هم با بازنشر توییت کمپین معلولان نوشت:

الان متوجه شدم، ظلم به معلولان و عدم‌توجه به خواست بر حق معلولان کافی نبود انتقاد و افشای ما را برنتابید اکانت من را نیز مثل کمپین معلولان مسدود کرد! چهره واقعی و ضد مردم مسئولان را مشاهده کنید!

این شیوه برخورد یک مدیر جمهوری اسلامی با افرادی که می‌گویند قانون خودتان چرا اجرا نشد، مشت نمونه خروار شکست‌های دولت ابراهیم رئیسی در مدیریت است.

«از برخورد امنیتی با فعالان حقوق معلولان تا عدم اجرای قانون»

رسانه «خبرآنلاین» به‌ مناسبت سالگرد تاسیس بهزیستی در دوم مرداد گزارش «بررسی عملکرد بهزیستی در دولت سیزده؛ از برخورد امنیتی با فعالان حقوق معلولان تا عدم اجرای قانون» را به قلم رویا بابائی منتشر کرد و نوشت:

در تمام ۳ سال گذشته از تجمعات مسالمت‌آمیز و مطالبه‌گرانه افراد دارای معلولیت توسط سازمان بهزیستی یا جلوگیری شد یا از طریق شایعه‌سازی، مداخله مستقیم در نظرات مدیران دیگر دستگاه‌ها و ایجاد زمینه برخورد امنیتی انتظامی با فعالان حقوق معلولان، زمینه اختلال در روال تجمعات فراهم شد.

بهروز مروتی، مدیر کمپین معلولان در این گزارش به بابائی گفت:

عامل بسیاری از این پس‌رفت‌ها رئیس سازمان بهزیستی است، در حالی‌که او باید عامل تقویت خدمات این نهاد به جامعه هدف می‌شد، به‌عنوان مهم‌ترین مانع خدمتگزاری عمل کرده و با تفسیر شخصی و سلیقه‌ای خود منجر به اجرای محدود و معیوب مواد مختلف قانونی شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

مروتی در ادامه شکست‌های دولت را این‌گونه فهرست می‌کند:

  • عدم اجرای ماده ۲۷ قانون حمایت از حقوق معلولان به‌رغم احکام دیوان عدالت اداری
  • عدم افزایش مستمری به میزان تورم سالانه
  • حذف ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولان در سال ۱۴۰۲
  • حذف معلولیت و معلولان از برنامه توسعه هفتم
  • کاهش ۵۰ درصدی بودجه اشتغال بهزیستی در سال ۱۴۰۲
  • عدم راه‌اندازی صندوق فرصت‌های شغلی افراد دارای معلولیت
  • عدم اجرای درست و کامل قانون حمایت از حقوق معلولان
  • کوچک‌کردن توان‌بخشی و سوق‌دادن حوزه توان‌بخشی صرفاً به پرداخت‌های مالی، پول‌پاشی و شایعه‌پراکنی به‌منظور به حاشیه بردن مطالبات معلولان
  • برگزاری جلسه پشت درهای بسته اتاق رئیس بهزیستی با نمایندگان مجلس بدون اعلام دستاورد برای جامعه هدف
  • داشتن توهم دانایی و بی‌توجهی به نظرات کارشناسی مانند ایجاد پردیس توانمندسازی و پارک ویژه معلولان
  • پرداختن به امور غیرضروری مثل فعالیت‌های به‌ظاهر فرهنگی
  • عدم اعلام گزارش عملکرد دستگاه‌ها در خصوص قانون حمایت از حقوق معلولان
  • حیف‌ومیل بیت‌المال با هدیه‌دادن هزینه سفر کربلا به بعضی از همکاران سازمانی
  • نابودکردن ساختار نیروی انسانی حوزه توان‌بخشی بهزیستی در ستاد و استان‌ها
  • حذف ردیف‌های کارشناس مسئولی توان‌بخشی در استان‌ها
  • انعقاد تفاهم‌نامه‌های بسیار اما بی‌دستاورد
  • و اجرای نادرست و پر شائبه تبصره ۲ ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان توسط سازمان بهزیستی  

مروتی افزود:

در تمام مدت ۳ سال گذشته از جلسات کمیته هماهنگی و نظارت بر اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان هیچ خروجی حاصل نشد، مصوبات ستاد مناسب‌سازی کشور اجرا نشد و لایحه حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت اعصاب و روان از مجلس پس گرفته شد و این بیشترین آسیبی بود که در پوشش حمایت از معلولان می‌شد به آنها وارد کرد.

رویا بابائی با اشاره به جلوگیری از تجمعات مسلمات‌آمیز جامعه افراد معلول در ایران نوشت:

رئیس بهزیستی کشور در ۳ سال گذشته هر سال ادعا کرد پشت نوبتی‌های حق پرستاری، کمک‌هزینه معیشتی معلولان شدید و خیلی شدید و بخصوص پشت نوبتی‌های درخواست ویلچر در کل کشور را به صفر رسانده در حالی‌که هر بار مستندات و شواهد نقض‌کننده این ادعا حتی در نشست‌های خبری و با گواه خبرنگاران حاضر در نشست مواجه و سال بعد دوباره تکرار شد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

کمپین معلولان این هفته ویدیویی از رئیس سازمان بهزیستی در ایکس منتشر کرد که می‌گوید «هیچ‌کسی در نوبت وام خوداشتغالی قرار ندارد» و نوشت:

این ادعا با واکنش معلولان روبه‌رو شده. چندین نفر با ارسال فیلم‌ نشان داده‌اند که این ادعا کاملاً نادرست است و آنها مدت‌هاست که در انتظار دریافت وام خوداشتغالی هستند.

«زندگی معلولان با مستمری سه میلیون تومانی در ماه»

روزنامه قدس، وابسته به آستان قدس رضوی، به نقل از محمود کاری، رئیس هیئت مدیره انجمن ندای معلولین ایران نوشت:

در یک خانواده پنج نفره دارای [فرد] معلول سه میلیون تومان در ماه به آن‌ها کمک می‌شود که این مبلغ هیچ هزینه‌ای را در آن خانواده نمی‌تواند جبران کند.

کاری با توجه به عدم اجرای قانون حمایت از معلولان گفت:

در دو سال اخیر ردیف بودجه قانون حمایت از حقوق معلولین تغییراتی کرده است؛ بنابراین طبیعی است که معلولان پس از این تغییرات با مشکلات دو چندان روبرو شده باشند. سرپرست خانواده‌ای را در نظر بگیرید که معلول است و باید هزینه‌های زندگی افراد خانواده را تامین کند، وقتی حداقل کمک‌های معیشتی به او داده نشود، قطعا زندگی آن‌ها دچار مشکلات اساسی می‌شود.

او در موضوع مبلغ حق پرستاری هم گفت:

مبلغ حق پرستاری تقریباً دو میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است که این حق را تقریباً به همه نمی‌دهند؛ یعنی معلولی که از کمک‌های ماهانه استفاده می‌کند، ممکن است حق پرستاری او را ندهند یا اگر حق پرستاری دریافت می‌کند ممکن است کمک هزینه‌های دیگر به او تعلق نگیرد. حق پرستاری برای افراد ضایعات نخاعی و معلولان شدید در نظر گرفته شده است، اما متاسفانه حقوق حق پرستاری به همه افرادی که اسمشان در ردیف حق پرستاری است داده نمی‌شود.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

خبرگزاری صداوسیما در سوم مرداد به‌نقل از سخنگوی دولت از «موافقت با افزایش کمک هزینه مراکز توانبخشی و حق پرستاری معلولان» گفت. این در حالی است که سه ماه است معلولان مستمری‌ای را که قانون بودجه ۱۴۰۳ به آنها وعده داده بود دریافت نکرده‌اند. دولت بودجه‌های معلولان را کم کرده و از خیریه‌ها انتظار دارد، کمبود برنامه و بودجه را جبران کنند.

کاستی‌های دوازدهمین آزمون سراسری استخدامی دستگاه‌های اجرایی

این هفته، نتایج آزمون کتبی اولین آزمون استخدامی اختصاصی معلولان اعلام شد. در کنار آن، کمپین معلولان در آستانه برگزاری دوازدهمین آزمون سراسری استخدامی دستگاه‌های اجرایی از جهاد دانشگاهی خواست تا:

  • وجود رمپ و سرویس بهداشتی مناسب در اماکن برگزاری آزمون‌
  • ارائه سوالات به صورت بریل و یا استفاده از منشی‌هایی که به سوالات آشنایی و تسلط دارند

کاربر «عسگری»، خبرنگار هم در ایکس گفت:

۱۲ مرداد آزمون استخدامی توسط جهاد دانشگاهی برگزار میشه اما متاسفانه این نهاد استاندارد‌های لازم در زمینه دفترچه بریل، منشی و مناسب‌سازی محیطی رو برای معلولان فراهم نمی‌کنه. انتظار میره زمینه‌ی رقابتِ برابر میان داوطلبان دارای معلولیت و سایر داوطلبان ایجاد بشه.

ادعای توزیع یک میلیون ویلچر رایگان به معلولان

خبرگزاری تسنیم در ۲۵ تیر از «آغاز توزیع یک میلیون ویلچر رایگان به معلولان» خبر داده بود. در متن خبر البته به واگذاری تنها «۷۲ ویلچر» اشاره شده و به‌نقل از محمدرضا کارگری، نایب رئیس هیئت مدیره مجمع خیرین حامی معلولان کشور گفته شده است:

اخیراً متوجه شدیم که تعداد زیادی از جامعه معلولان نیاز به ویلچر دارند و در همین راستا جامعه خیرین کشور با همراهی هیات مذهبی به نام مقدس شهدای کربلا، ۷۲ ویلچر تهیه کرد و قرار است در بین جامعه هدف توزیع شود.

کمپین معلولان در واکنش به این ادعای تسنیم در ایکس نوشت:

ویلچر که غذای نذری نیست! هست؟! توزیع ویلچر رو باید به بهزیستی و هلال احمر و وزارت بهداشت و تشکل‌های مرتبط بسپرند، نه هیات! اگه بعد از این ویلچرپاشی، فردا یک نفر نیازمند ویلچر باشه کی پاسخگوست؟! هزینه خرید ۱ میلیون ویلچر حدود ۲۵۰۰ تا ۳ هزار میلیارد تومنه!

«آماری از مهاجران و معلولان ۶ تا ۱۱ ساله نداریم»

حمید طریفی، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش به خبرگزاری ایسنا در موضوع ثبت‌نام دانش‌آموزان دبستانی گفت «آمار مهاجرین و افراد دارای معلولیت را نداریم و فقط آمار موالید را داریم» و افزود:

ما در طرح شهید محمودوند به درب منازل رفتیم و بررسی کردیم که این افراد بخش زیادی به موقع ثبت‌نام نکرده یا مهاجرت کرده و یا دارای معلولیت شدید بودند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.