ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیویورک‌تایمز: اسماعیل هنیه با انفجار بمب در محل اقامتش کشته شد

نیویورک‌تایمز در گزارش تازه‌ای به‌نقل از چند مقام آگاه نوشته است بمبی که در محل اقامت هنیه منفجر شد دو ماه‌ پیش در آن‌جا کار گذاشته شده بود، در حالی‌که این ساختمان زیر نظر کامل سپاه پاسداران بوده است.

نیویورک‌تایمز پنج‌شنبه ۱۱ مرداد / یکم اوت گزارشی منتشر کرد و در آن به‌نقل از هفت مقام خاورمیانه‌ای از جمله دو ایرانی و همچنین یک مقام آمریکایی که نخواسته‌اند نامشان فاش شود نوشت که اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی گروه حماس چهارشنبه گذشته با بمبی که مخفیانه در محل اقامتش در تهران کار گذاشته شده بود کشته شد.

پنج تن از مقام‌های خاورمیانه‌ای به نیویورک‌تایمز گفته‌اند بمب تقریباً دو ماه پیش در این خانه پنهان شده بود. سپاه پاسداران این مهمانسرا را اداره و محافظت می‌کند. این ساختمان بخشی از محوطه بزرگی به نام «نشاط» است که در محله‌ای مجلل در شمال تهران قرار دارد.

این پنج مقام گفته‌اند بمب کارگذاری‌شده پس از آن‌که تأیید شد که هنیه در اتاقش است از راه دور منفجر شده است. در این انفجار یک محافظ او نیز کشته شد.

به‌گفته دو مقام ایرانی، انفجار، ساختمان محل اقامت هنیه را لرزاند، برخی از شیشه‌ها را شکست و باعث ریزش جزئیِ دیوار بیرونی شد.

به‌گفته مقام‌های خاورمیانه‌ای، هنیه که دفتر سیاسی حماس در قطر را رهبری می‌کرد، چندین بار در سفر به تهران در این محل اقامت کرده بود.

این پنج مقام خاورمیانه‌ای همچنین گفته‌اند که اسرائیل علناً مسئولیت این قتل را برعهده نگرفته است، اما مقام‌های اطلاعاتی اسرائیل بلافاصله پس از عملیات جزئیات آن را به اطلاع ایالات متحده آمریکا و سایر دولت‌های غربی رسانده‌اند.

روز چهارشنبه، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده گفته بود که آمریکا هیچ اطلاع قبلی از طرح ترور هنیه نداشت.

در ساعات پس از قتل، گمانه‌زنی‌ها بلافاصله بر این احتمال متمرکز بود که اسرائیل اسماعیل هنیه را با یک حمله موشکی، احتمالاً با یک پهپاد یا هواپیما کشته است؛ اقدامی مشابه با حمله موشکی اسرائیل در ماه آوریل به یک پایگاه نظامی در اصفهان.

این فرضیه پرسش‌هایی را در مورد این‌که اسرائیل چگونه توانسته است برای اجرای چنین حمله گستاخانه‌ای در تهران از سامانه‌های دفاع هوایی ایران عبور کند، ایجاد کرد.

براساس گزارش نیویورک‌تایمز، عاملان این اقدام از شکاف دفاعی دیگر ایران استفاده کرده‌اند: نقص امنیتی در محوطه‌ای که ظاهراً به‌شدت محافظت می‌شد. این نقص اجازه داده که بمبی در ساختمان کار گذاشته شود و برای چندین هفته مخفی بماند.

به‌گفته سه مقام ایرانی، چنین رخنه‌ای شکست فاجعه‌بار اطلاعاتی و امنیتی برای ایران و شرمساری بزرگی برای سپاه پاسداران است.

نحوه نگهداری بمب در ساختمان هنوز مشخص نیست. مقام‌های خاورمیانه‌ای گفته‌اند که برنامه‌ریزی برای این ترور ماه‌ها به طول انجامیده و مستلزم نظارت گسترده بر محوطه است. دو مقام ایرانی که ماهیت این ترور را توصیف کردند، گفتند که نمی‌دانند مواد منفجره چگونه و چه زمانی در اتاق کار گذاشته شده است.

اسرائیل تصمیم گرفت این ترور را در خارج از قطر، جایی که هنیه و دیگر اعضای ارشد رهبری سیاسی حماس در آن زندگی می‌کنند، انجام دهد. دولت قطر در مذاکرات بین اسرائیل و حماس بر سر آتش‌بس در غزه میانجی‌گری می‌کند.

به‌گفته مقام‌های ایرانی، به‌نظر می‌رسد انفجار مرگبار در بامداد چهارشنبه کمترین آسیب را به ساختمان‌های دیگر وارد کرده است، در حالی‌که انفجار یک موشک احتمالاً چنین پیامدهایی دارد.

مقام‌های خاورمیانه‌ای از جمله ایرانی‌ها، گفته‌اند که بمب کارگذاری‌شده حدود ساعت دو بامداد به‌وقت محلی منفجر شده است. پس از انفجار، کارکنان ساختمان مبهوت دویدند تا منبع صدای مهیب را پیدا کنند و آن‌ها به اتاقی که هنیه و محافظش در آن اقامت داشتند هدایت شدند.

این مجتمع دارای یک تیم پزشکی است. اعضای این تیم بلافاصله پس از انفجار به اتاق رفتند و سپس اعلام کردند که اسماعیل هنیه بلافاصله کشته شده و تلاش آن‌ها برای زنده نگهداشتن محافظ او به نتیجه‌ای نرسیده است.

دو تن از مقام‌های ایرانی گفته‌اند، زیاد النخاله، رهبر جهاد اسلامی فلسطین در همسایگی آن‌ها اقامت داشت اما اتاق او آسیب چندانی ندید و این نشان از برنامه‌ریزی دقیق در هدف قرار دادن اسماعیل هنیه دارد.

به‌گفته این منابع آگاه، خلیل الحیه، معاون فرمانده حماس در نوار غزه که او نیز در تهران بود، در محل حاضر شد و جسد همکار خود را دید.

روز گذشته خلیل الحیه در نشست مطبوعاتی در تهران به‌نقل از شاهدان عینی که همراه هنیه بودند گفت «یک موشک وارد اتاق شد».

سه مقام ایرانی به نیویورک‌تایمز گفته‌اند یکی از افرادی که خبر کشته شدن هنیه بلافاصله به آن‌ها اطلاع داده شد، اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس، بازوی خارج از کشور سپاه پاسداران بود. او در نیمه‌های شب خبر را به علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی اطلاع داده و او را از خواب بیدار کرده است.

چهار ساعت پس از انفجار، سپاه پاسداران بیانیه‌ای مبنی بر کشته شدن هنیه صادر کرد. به‌گفته این سه مقام ایرانی، تا ساعت ۷ صبح خامنه‌ای اعضای شورای عالی امنیت ملی ایران را برای یک جلسه اضطراری به محل اقامت خود فراخوانده و در آن جلسه دستور حمله به اسرائیل را داده است.

در ایران نحوه کشته شدن اسماعیل هنیه محل مناقشه است و اظهارنظرهای متناقضی در این‌باره می‌شود. خبرگزاری تسنیم، نزدیک به سپاه پاسداران از شلیک موشک به اتاق هنیه نوشت. برخی از استفاده از موشک هدایت‌شونده، ریزپرنده و هگزاکوپتر مسلح گفتند و برخی نیز از ردیابی هنیه با خط تلفن غیرایرانی‌اش.

عملیات ترور اسرائیل در خارج از این کشور در درجه نخست توسط موساد، سرویس اطلاعات خارجی این کشور انجام می‌شود. دیوید بارنیا، رئیس موساد، در ماه ژانویه گفته بود که سازمان او رهبران حماس، گروهی که پشت حملات ۷ اکتبر به اسرائیل قرار دارد را تعقیب خواهد کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.