ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل ۴۰ فلسطینی را در حملات هوایی به غزه کشت ـ آمریکا، قطر و مصر از اسرائیل و حماس خواستند که مذاکرات را از سر بگیرند

در حالی که اسرائیل برای جنگ احتمالی گسترده‌تری در منطقه آماده می‌شود، ارتش این کشور حملات هوایی خود را در سراسر غزه افزایش داد. رهبران آمریکا، قطر و مصر در بیانیه مشترکی خواهان از سرگیری مذاکرات آتش‌بس از ۲۵ مرداد / ۱۵ اوت شدند.

رویترز جمعه ۱۹ مرداد / ۹ اوت به‌نقل از پزشکان غزه گزارش داد که حملات هوایی اسرائیل به خانه‌های مسکونی در اردوگاه البریج در مرکز غزه دست‌کم ۱۵ کشته برجای گذاشته و در حملات به اردوگاه النصیرات در نزدیکی آن نیز چهار نفر کشته شده‌اند. النصیرات و البریج از جمله هشت اردوگاه تاریخی در این منطقه پرجمعیت هستند که اسرائیل آن‌ها را به‌عنوان پایگاه‌های شبه‌نظامیان مسلح می‌شناسد.

به‌گفته پزشکان غزه، هواپیماهای اسرائیلی همچنین خانه‌ای را در شمال غزه بمباران کردند که منجر به کشته شدن پنج فلسطینی شد. در یک حمله هوایی دیگر به خان یونس در جنوب غزه نیز یک نفر کشته و شماری زخمی شدند.

سرویس خدمات مدنی غزه نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که پنج‌شنبه شب در بمباران دو مدرسه در شرق غزه توسط اسرائیل ۱۵ فلسطینی کشته و ۳۰ نفر زخمی شدند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که مراکز فرماندهی و کنترل حماس مستقر در مدرسه‌های عبدالفتاح حموده و الزهرا در محله طوفه شهر غزه را مورد حمله قرار داده است.

ارتش اسرائیل حماس را به سو‌ءاستفاده از غیرنظامیان و مکان‌های غیرنظامی برای مقاصد نظامی متهم می‌کند اما حماس این اتهامات را رد می‌کند.

ویدئوهای منتشرشده در شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهند که مجروحان با گاری‌هایی به بیمارستان منتقل می‌شوند.

در پی این حملات شاخه‌های مسلح حماس و جهاد اسلامی نیز اعلام کردند که در حال شلیک موشک‌های ضد تانک و خمپاره‌ به سمت نیروهای اسرائیلی هستند.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته ده‌ها هدف نظامی، از جمله سکوهای شلیک موشک را در سراسر غزه هدف قرار داده است.

وزارت بهداشت غزه روز پنج‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که از زمان آغاز این جنگ ویرانگر تاکنون دست‌کم ۳۹ هزار و ۶۹۹ فلسطینی از جمله ۲۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته کشته و ۹۱ هزار و ۷۲۲ نفر زخمی شده‌اند.

براساس آمار اسرائیل، در حمله حماس و متحدانش در ۷ اکتبر سال گذشته به خاک این کشور یک‌هزار و ۲۰۰ اسرائیلی و خارجی کشته و حدود ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

اسرائیل در این روزها در انتظار حمله جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله لبنان به تلافی ترور اسماعیل هنیه، رهبر حماس در تهران و فواد شکر، فرمانده نظامی حزب‌الله در بیروت است.

حملات متقابل دو طرف می‌تواند جنگ غزه را به یک جنگ منطقه‌ای فراگیر تبدیل کند.

خاکسپاری‌ها در غزه

روز پنج‌شنبه ده‌ها فلسطینی به بیمارستان ناصر در خان یونس شتافتند تا با بستگان کشته‌شده خود وداع کنند و سپس آن‌ها را به خاک بسپارند.

آن‌ها بستگان خود را در کیسه‌های پلاستیکی با نام‌هایی که روی آن نوشته شده بود بیرون می‌آورند و پیش از تشییع جنازه بر آن‌ها نماز خواندند.

ارتش اسرائیل بار دیگر دستور تخلیه ساکنان فلسطینی در چندین منطقه شرق خان یونس را صادر کرد و گفت علیه شبه‌نظامیانی که از آن مناطق راکت پرتاب کرده بودند، با قدرت عمل خواهد کرد.

ارتش دستور تخلیه مردم را در شبکه اکس/توئیتر منتشر کرد و ساکنان منطقه گفتند که پیام‌های نوشتاری و شنیداری دریافت کرده‌اند.

به‌گفته ساکنان منطقه ده‌ها خانواده شروع به ترک خانه‌های خود کرده و به سمت غرب حرکت کرده‌اند، منطقه‌ای که برای کمک‌های بشردوستانه تعیین شده است اما مملو از خانواده‌های آواره است.

درخواست ازسرگیری مذاکرات آتش‌بس

از سوی دیگر، جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر و تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با انتشار بیانیه مشترکی از اسرائیل و حماس خواستند که مذاکرات آتش‌بس و تبادل اسرا را از روز پنج‌شنبه آینده ۲۵ مرداد / ۱۵ اوت از سربگیرند.

رهبران این سه کشور در بیانیه خود با بیان این‌که «زمان آن فرارسیده است که توافق آتش‌بس منعقد شود»، گفتند:

ما همراه با تیم‌هایمان ماه‌ها برای دستیابی به چارچوبی که هم‌اکنون روی میز است، تلاش کرده‌ایم و تنها چیزی که باقی مانده جزئیات اجرایی این توافق است که در حال بررسی آن هستیم.

بیانیه همچنین افزوده است:

این توافق مطابق با اصولی است که رئیس‌جمهوری بایدن در ۳۱ مه ۲۰۲۴ مطرح کرد و در قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت به تصویب رسید.

احمد فهمی، سخنگوی ریاست جمهوری مصر گفته است که از دو طرف دعوت شده تا گفت‌وگوهای فوری را در دوحه یا قاهره از سر بگیرند تا تمام شکاف‌های باقی‌مانده را پُر و اجرای توافق را بدون هیچ‌گونه تأخیری آغاز کنند.

احمد فهمی گفت:

میانجی‌ها آماده ارائه پیشنهاد نهایی برای رفع شکاف‌ها و حل مسائل باقی‌مانده مربوط به اجرای این توافق هستند به‌شکلی که انتظارات همه طرف‌ها برآورده شود.

یک مقام ارشد دولت آمریکا نیز گفت:

با توجه به مسائل جدی از جمله ترتیب مبادله [اسرا] بین حماس و اسرائیل، انتظاری نمی‌رود که این توافق تا هفته آینده امضا شود.

این مقام آمریکایی افزود بیانیه مشترک رهبران سه کشور برای تأثیرگذاری بر ایران طراحی نشده است، اما هرگونه تشدید تنش امید به انجام توافق اسرائیل و حماس را به خطر می‌اندازد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این بیانیه گفته است که مذاکره‌کنندگان این کشور در گفت‌وگوها حضور خواهند داشت. او گفته است هدف، نهایی کردن جزئیات و اجرای چارچوب توافق است. حماس هیچ اظهارنظر فوری در این‌باره نکرد.

دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه اعلام کرد که دو اولویت را به‌طور همزمان دنبال می‌کند: «آتش‌بس در غزه» و «مجازات متجاوز به دلیل ترور اسماعیل هنیه».

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.