ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بایدن: آتش‌بس در غزه ممکن است حمله ایران به اسرائیل را متوقف کند

مقام‌های غربی می‌گویند به رغم اینکه ترتیبات نظامی لازم برای حمله تلافی‌جویانه ایران و حزب‌الله لبنان به اسرائیل انجام شده ولی هنوز علی خامنه‌ای تصمیمی در مورد شروع حمله نگرفته است.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا روز سه شنبه ۲۳ مرداد/ ۱۳ اوت به خبرنگاران گفت که انتظار دارد اگر در چند روز آینده آتش بس غزه و تبادل گروگان‌ها صورت گیرد، ایران از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند .

چند روز پس از ترور اسماعیل هنیه در بامداد ۱۰ مرداد در تهران، ایالات متحده، مصر و قطر بیانیه مشترکی مبنی بر فراهم‌شدن زمینه برای مذاکرات نهایی آتش بس در غزه منتشر کردند. این سه کشور از اسرائیل و حماس خواستند تا در دور نهایی و قطعی مذاکرات روز پنجشنبه ۲۵ مرداد/ ۱۵ اوت در دوحه برای توافق بر سر آزادی گروگان‌های در دست حماس و برقراری آتش‌بس در غزه شرکت کنند.

اسرائیل که نگران حمله احتمالی ایران در واکنش به ترور هنیه است گفته که در این دور از مذاکرات شرکت خواهد کرد. حماس اما با صدور اطلاعیه‌ای گفت که نماینده‌ای به این مذاکرات نمی‌فرستد و پس از توقف حملات اسرائیل در مورد آتش‌بس مذاکره خواهد کرد. برخی از مقام‌های حماس هم گفته‌اند که از نظر آن‌ها این مذاکرات با هدف منصرف کردن ایران از پاسخ به اسرائیل طراحی شده است.

کاخ سفید به شدت نگران است که اگر ایران و حزب الله در چند روز آینده به اسرائیل حمله کنند، مذاکرات آتش‌بس به بن‌بست برسد و هرگونه توافق احتمالی از بین برود.

مقام‌های آمریکایی گفته‌اند در حالی که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل نشان می‌دهد ایران برای حمله به اسرائیل تدارکات نظامی لازم را فراهم کرده است، اما هنوز علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی دستور نهایی برای انجام این حمله را نداده است.

خامنه‌ای و دیگر مقام‌های ارشد سیاسی و نظامی ایران گفته‌اند که ایران قصد دارد ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس را تلافی کند. روز سه‌شنبه سخنگوی وزارت خارجه ایران هم تلاش‌های کشورهای اروپایی و درخواست‌شان برای حمله نکردن ایران را «وقیحانه» خواند و برنامه پاسخ نظامی به اسرائیل را در جارچوب «حق دفاع مشروع» توصیف کرد.

یکی از مقام‌های آمریکایی در مورد تدارکات انجام‌شده برای حمله نظامی به اسرائیل به اکسیوس گفت:

ایران و حزب‌الله نمی‌دانند چه کنند. برنامه‌ریزی‌های زیادی در حال انجام است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است.

اما موضع چند ساعت پیش بایدن در مورد وضعیت کنونی خاورمیانه چه بود؟ بایدن تاکید کرد که نگران حمله احتمالی ایران به اسرائیل و پیامدهای آن بر توافق آزادی گروگان‌ها و آتش بس است. او گفت که در صورت وقوع چنین حمله‌ای  «دستیابی به توافق سخت‌تر می‌شود» اما او تسلیم نمی‌شود.

بایدن افزود که «ما خواهیم دید که ایران چه می‌کند. خواهیم دید که چه اتفاقی می‌افتد».

بایدن در پاسخ به این سؤال که آیا انتظار دارد ایران در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس، حمله تلافی جویانه را متوقف کند، گفت: «این انتظار من است».

در همین رابطه، مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که برت مک گورک، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه روز سه شنبه برای گفتگو با مقام‌های مصری درباره معامله تبادل گروگان‌ها و ترتیبات امنیتی برای مرز مصر و غزه وارد قاهره شد.

انتظار می‌رود مک گورک روز چهارشنبه به دوحه سفر کند.

عاموس هوخشتاین، مشاور ارشد بایدن روز سه‌شنبه به لبنان سفر کرد و انتظار می‌رود روز چهارشنبه با مقام‌های لبنانی گفتگو کند تا تنش‌ها با حزب‌الله را که تهدید کرده است به ترور فواد شکر، فرمانده ارشد نظامی‌اش در بیروت پاسخ می‌دهد، کاهش دهد.

فواد شکر که فرمانده بخش نظامی حزب‌الله لبنان بود، ساعتی پیش از ترور هنیه در تهران در قلب امنیتی حزب‌الله در حومه بیروت با حمله هوایی اسرائیل کشته شد.

انتظار می‌رود بیل برنز، رئیس سیا، روز پنجشنبه به قطر سفر کند و تیم آمریکایی را برای دور نهایی مذاکرات درباره گروگان گیری و آتش بس غزه هدایت کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.