ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گزارشی از موج فراگیر اعتصاب پرستاران: از کجا شروع شد و به چه نتیجه‌ای رسید؟

پرستاران در سراسر کشور از ۱۱ مردادماه موجی از اعتصابات را با خواسته‌های مشخص صنفی نسبت به وضعیت شغلی و معیشتی‌شان به راه انداخته‌اند که تاکنون تنها در استان یزد به نتیجه رسیده است.

پرستاران در سراسر کشور بیش از یک هفته است که در اعتصاب و اعتراض‌اند. مروری می‌کنیم به اعتراضان آن‌‌ها، خواسته‌هایشان و نتایجی که تاکنون گرفته‌اند:

استان البرز

  • بیمارستان امام علی کرج

پنجشنبه ۱۱ مردادماه، پرستاران در اعتراض به مديريت، واریز نشدن حقوق و بى‌برنامگى اين بيمارستان دست به اعتصاب زدند. در پاسخ به اعتصاب آن‌ها که باعث شده بود از ۳۲ تخت اورژانس ۳۱ تخت خالی بماند، مدیریت بیمارستان دانشجویان را به جای پرستاران نشاند.

  • بیمارستان کوثر کرج

جمعه ۱۲ مردادماه پرستاران بيمارستان كوثر استان البرز هم در همراهی با پرستاران بیمارستان امام علی در اعتراض به وضعيت نامطلوب پرستاران و پرداخت‌نشدن دستمزدها دست به اعتصاب زدند و در بیمارستان حضور نیافتند.

  • بیمارستان شهید رجایی کرج

شنبه ۱۳ مردادماه پرستاران بیمارستان شهید رجایی استان البرز هم به اعتصاب پرستاران پیوستند و  بخش اورژانس این بیمارستان و کلیه نیروهای پرستاری و کادر درمان محل کارشان را ترک کردند. در نتیجه این اعتراضات، رئیس دانشگاه نیمه‌شب برای مذاکره با پرستاران در بیمارستان حاضر شد و قول رسیدگی به درخواست پرستاران را داد.

  • بیمارستان مدنی کرج

یکشنبه ۱۴ مردادماه پرستاران بیمارستان مدنی استان البرز هم به اعتصاب پرستاران استان البرز پیوستند و علیه وضعیت نامطلوب پرستاران دست به اعتراض زدند. با این‌حال اعلام کردند که خدمت‌رسانی به بیماران اورژانس برقرار است.

  • بیمارستان شریعتی کرج

سه‌شنبه ۱۶ مردادماه پرستاران بیمارستان شریعتی استان البرز به اعتصابات سراسری پرستاران پیوستند. در نتیجه اعتصاب آن‌ها، بخش‌ها به حالت نیمه‌تعطیل درآمدند.

استان فارس

  • پرستاران شیراز

دوشنبه ۱۵ مردادماه پرستاران و کادر درمان بیمارستان‌های شیراز در اعتراض به موارد زیر دست به اعتصاب زدند و به‌طور دست‌جمعی استعفا دادند:

  • مبلغ ناچیز اضافه‌کار (ساعتی ۲۰ تا۳۰ هزارتومان)
  • پرداخت‌نشدن رفاهیات و مبلغ ناچیز آن
  • فرمول تعرفه خدمات پرستاری و پرداخت‌نشدن شفاف و به موقع آن
  • اجرا نشدن ابلاغیه فوق‌العاده خاص و اصلاح ضریب حقوق پرستاران
  • تامین‌نشدن نیروی انسانی و اجبار به اضافه کاری

معاون نظام پرستاری شیراز در جمع پرستاران گفت مشکل پرستاران شیراز مشکل پرستاران کل کشور است و با پرداخت یک کارانه و اضافه کاری حل نخواهد شد و کلید حل مشکلات در دست وزارت بهداشت است:

اعتصاب پرستاران بیمارستان‌های شیراز

پرستاران بیمارستان‌های ابن سینا، رجایی، چمران، استاد محرری، بیمارستان قلب الزهرا ( از ۱۶ مردادماه)، پرستاران مرکز آنکولوژی امیر (از ۱۷ مردادماه) از جمله شرکت‌کنندگان در این اعتراضات بودند.

پرستاران بیمارستان قلب الزهرا در شیراز
حلقه‌ی پرستاران در حال اعتراض
پرستاران مرکز آنکولوژی امیر
  • پرستاران فسا

چهارشنبه ۱۷ مردادماه پرستاران و کارکنان درمانی دانشگاه علوم پزشکی فسا، در اعتراض به پرداخت نشدن عادلانه تعرفه، کارانه و اضافه کار دست به اعتراض و اعتصاب زدند:

اعتراض کادر درمان مقابل دانشگاه علوم پزشکی فسا
  • پرستاران شهرستان لامرد

پرستاران بیمارستان حاج محمود حیدر برای رسیدن به حقوق خود در اعتصاب هستند و بخش‌ها با حداقل نیروی پرستاری کار می‌کنند.

  • پرستاران شهرستان آباده

شنبه ۲۰ مردادماه پرستاران بیمارستان امام خمینی آباده نیز به اعتصابات پیوستند.

  • پرستاران جهرم

یکشنبه ۲۱ مردادماه پرستاران شهرستان جهرم نیز به اعتصابات ملحق شدند. آن‌ها در اعتراض به مطالبات معوقه، اضافه‌کار اجباری، و اجرا نشدن قوانین و حقوق پایین مقابل دانشکده پزشکی جهرم تجمع اعتراضی برگزار کردند: «پرستار داد بزن، حقتو فریاد بزن»

  • پرستاران نیریز

سه‌شنبه ۲۳ مردادماه کارکنان بیمارستان سلامت در شهرستان نیریز هم به اعتصاب‌ سراسری پرستاران پیوستند.

استان آذربایجان شرقی

  • پرستاران تبریز

شنبه ۲۰ مردادماه پرستاران بیمارستان امام سجاد تبریز در اعتراض به پرداخت‌نشدن تعرفه‌های پرستاری دست به اعتصاب زدند.

استان زنجان

شنبه ۲۰ مردادماه پرستاران استان زنجان دست به اعتصابات سراسری زدند و علیه اضافه‌کار اجباری و بی‌کفایتی مسئولان شعار سر دادند.

استان یزد

  • پرستاران یزد

دوشنبه ۲۲ مردادماه پرستاران بیمارستان شهید صدوقی یزد در اعتراض به اضافه‌‏کار اجباری، پایین بودن حقوق، تعرفه ها و اجرا نشدن قوانین، کار سخت و فراوان و شیفت‌های کاری زیاد از حضور در محل کار خود امتناع کردند. همچنین پرستاران بیمارستان رهنمون نیز با مسائل مشابه به اعتصاب پیوستند.

سخنان پرستاران معترض در بیمارستان صدوقی یزد، ۲۲ مردادماه
  • پرستاران تفت

سه‌شنبه ۲۳ مردادماه پرستاران بیمارستان بهشتی تفت به اعتصاب‌ها پیوستند.

استان مازندارن

  • پرستاران ساری

دوشنبه ۲۲ مردادماه پرستاران و کارکنان درمانی بیمارستان در مقابل دانشگاه علوم پزشكی مازندران با مسائلی دقیقا عین آن‌چه در بیانیه پرستاران شیراز ذکر شده بود اعتصاب و گردهمایی برگزار کردند.

استان مرکزی

  • پرستاران اراک

سه‌شنبه ۲۳ مردادماه پرستاران و کادر درمان در اراک تجمع اعتراضی برگزار کردند و با راهپیمایی مقابل بیمارستان ولیعصر اراک شعارهایی چون «وعده وعید کافیه، سفره ما خالیه» سردادند. از جمله درخواست‌های آن‌ها اصلاح تعرفه‌های پرستاری، افزایش کارانه، دستمزد و همچنین حذف اضافه‌کاری اجباری بدون دستمزد بود.

استان کرمانشاه

  • پرستاران اسلام‌آباد غرب

سه‌شنبه ۲۳ مردادماه گروهی از پرستاران و کادر درمان بیمارستان امام در اسلام‌آباد غرب در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق و مزایا تجمع کردند.

استان بوشهر

  • پرستاران کنگان

سه‌شنبه ۲۳ مردادماه پرستاران کنگان در استان بوشهر نیز به تجمع سراسری پرستاران پیوستند.

نتیجه اعتراضات تاکنون:

با گسترش و فراگیر شدن اعتراضات، سرانجام روز سه‌شنبه ۲۳ مردادماه احمدرضا دستغیب، رئیس کل دیوان محاسبات دستور داد تمام مطالبات پرستاران پرداخت شود. با این‌حال و در سوی دیگر، در جهت سرکوب اعتراضات، ایلنا، خبرگزاری کار ایران گزارش کرد که مقرر شده هیات حسابرسی دیوان محاسبات با نظارت دقیق بر روند پرداخت مطالبات پرستاران، در صورت وقوع هرگونه ترک فعل، موضوع را جهت تشکیل پرونده و برخورد مقتضی به دادسرای این نهاد نظارتی ارجاع دهد.

چهارشنبه ۲۴ مردادماه نیز پرستاران استان یزد در پی قول قرارهای استاندار این استان و دکتر هاشمی و رضوی به اعتصاب خود پایان دادند. این قول و قرارها به شرح زیر است:

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بر کشور فضای جنگی حاکم کرده اند

    اعتصاب گسترده و زنجیره ای پرستاران در چندین شهر کشور "بر کشور فضای جنگی حاکم کرده اند؛ همزمان بر سر تصاحب رانت ها و پست های مدیریتی سخت مشغول رقابت اند. این میان طبقه مزد و حقوق بگیر و خاصه پرستاران دارند زیر فشار استثمار، تورم کمرشکن و کوچک شدن هر روزه سفره هایشان له می شوند. در عین حال با تهدید سعی در ارعاب و ایجاد فضای امنیتی میکنند، تا جلوی گسترش مبارزات مستقل مزد و حقوق بگیران را بگیرند. اما برغم این وضعیت، شاهدیم که پرستاران به مبارزات و اعتراضات خود ادامه می دهند. همین اعتصاب گسترده و بی سابقه پرستاران به روشنی پیام به حاکمیت است که کارکنان بخش بهداشت و سلامت کشور، مثل بخش صنعت، آموزش و خدمات، جنگ و فضای جنگی و عربده کشی و نمایش عضله موشکی نمی خواهند، شرایط کار شاق و برده وار با دستمزدهای ناچیز نمی خواهند. معیشت را همراه با منزلت و تامین بی دغدغه معاش با کار شرافتمندانه و ارزش آفرین و زندگی بخش می خواهند. فقط با ایجاد تشکل های مستقل پرستاران و تشکل سراسری بخش های مختلف نیروی کار پرستاری است که فشار موثری بر حکومت ایجاد می شود و آنها را ناچار به عقب نشینی و برآورده کردن مطالبات پرستاران می سازد." ***

  • §π÷√$$$€

    این شد که بعد از اون واقعه دیگه هیچ وقت با خالق در جهان ممنوعه و آقا مسیح (ع) سر شوخی باز نکردند !! + تک درخت ناروَن, شد رنگ رنگ — زرد شد آن چتر شاداب و قشنگ ✓