ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

واکنش حماس به موضع بلینکن در مورد آتش‌بس: آمریکا برای ادامه نسل‌کشی اسرائیل زمان می‌خرد

مقامات ارشد حماس از اظهارات وزیر خارجه آمریکا مبنی بر این‌که اسرائیل پیشنهاد به‌روزشده آتش‌بس در غزه را پذیرفته است، انتقاد کردند. آن‌ها می‌گویند این پیشنهاد آن چیزی نیست که بر سر آن توافق کرده بودیم.

پس از آن‌که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، پیشنهاد تازه برای توافق آتش‌بس غزه را پذیرفته است و از گروه فلسطینی نیز خواست با آن موافقت کنند، حماس آمریکا را به خرید زمان برای اسرائیل متهم کرد تا به نسل‌کشی خود ادامه دهد.

به‌گزارش رویترز، اسامه حمدان، یکی از مقامات ارشد حماس، از سخنان روز دوشنبه آنتونی بلینکن انتقاد کرد و گفت که پیشنهاد او «ابهامات بسیاری ایجاد می‌کند» زیرا «آن چیزی نیست که به ما ارائه شده بود و بر سر آن توافق کرده‌ بودیم».

حمدان افزود حماس به میانجی‌گران گفته است که «ما به مذاکرات جدید آتش‌بس غزه نیاز نداریم، ما باید بر روی یک سازوکار اجرایی توافق کنیم».

اسامه حمدان همچنین گفت:

وقتی بلینکن می‌گوید اسرائیلی‌ها موافقت کردند و سپس اسرائیلی‌ها می‌گویند پیشنهاد به‌روز شده جدیدی وجود دارد، این بدان معناست که آمریکایی‌ها تحت فشار اسرائیل هستند و نه برعکس. ما معتقدیم که این مانوری است که به اسرائیلی‌ها زمان بیشتری می‌دهد.

به‌گزارش شبکه الجزیره، اسم نعیم، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس نیز در مورد پیشنهادهای جدید برای آتش‌بس غزه گفت:

حماس با پیشنهاد سه مرحله‌ای موافقت کرده بود که در مرحله نخست خواستار آتش‌بس فوری، عقب‌نشینی نیروهای اسرائیلی به مناطق مرزی، بازگشت بی‌قیدوشرط آوارگان به خانه‌های خود، ورود کمک‌های بشردوستانه و آزادی اسیران و زندانیان است. اما پاسخ نتانیاهو از زمان اولین پیشنهاد به بعد انجام قتل عام و کشتار بیشتر در غزه از جمله در المواسی و مدرسه الطبین در شهر غزه بوده است.

اسم نعیم نیز ایالات متحده آمریکا را به خریدن زمان برای ادامه کشتار اسرائیل متهم کرد.

الجزیره افزوده است که رهبر اسرائیل شرایط جدیدی را برای مذاکرات ارائه داده که شامل این موارد می‌شود: عدم خروج از گذرگاه رفح؛ عدم خروج از کریدور فیلادلفیا؛ عدم خروج از مسیر نتزاریم؛ بازرسی از آوارگان بازگشتی که از جنوب به شمال حرکت می‌کنند؛ تغییرات در قرارداد تبادل زندانیان توافق‌شده، که عملاً ماهیت توافق را باطل می‌کند؛ گره زدن کمک‌های بشردوستانه و بازسازی ویرانی‌ها با پذیرش شرایط فوق.

بلینکن پس از یک روز ملاقات با مقامات اسرائیلی، از جمله دیدار دو ساعته با نتانیاهو، به خبرنگاران گفته بود که این فشارها برای دستیابی به آتش‌بس احتمالاً آخرین فرصت است.

بلینکن در تل آویو گفت:

در یک جلسه بسیار سازنده با نخست‌وزیر نتانیاهو، او تأیید کرد که اسرائیل پیشنهاد پل‌زدن [روی شکاف‌ها] را می‌پذیرد و از آن حمایت می‌کند. اکنون بر حماس است که همین کار را انجام دهد و سپس طرف‌ها با کمک میانجی‌ها (ایالات متحده آمریکا، مصر و قطر) باید دور هم جمع شوند و روند دستیابی به تفاهمات روشن در مورد چگونگی اجرای توافق را تکمیل کنند. تعهداتی که آن‌ها تحت این توافق انجام داده‌اند.

گفت‌وگوها در قطر برای دستیابی به آتش‌بس و توافق برگرداندن گروگان‌ها و اسیران در هفته گذشته بدون پیشرفت متوقف شد، اما انتظار می‌رفت این هفته براساس پیشنهاد ایالات متحده برای پر کردن شکاف‌ها بین اسرائیل و حماس، از سر گرفته شود.

دیدار بلینکن از اسرائیل در حالی صورت گرفت که جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، در سال انتخابات جدید در آمریکا با فشار فزاینده‌ای بر سر موضع خود در قبال جنگ غزه روبه‌روست و حزب دموکرات او کنگره ملی خود را از روز دوشنبه در میان اعتراض‌های طرفداران فلسطین و نگرانی‌ها در مورد آراء مسلمان‌ها و عرب‌های آمریکایی، آغاز کرد.

با وجود ابراز خوش‌بینی ایالات متحده و دفتر نتانیاهو که این دیدار را مثبت توصیف کرده بودند، اسرائیل و حماس هر دو نشان داده‌اند که هرگونه توافقی دشوار خواهد بود.

اسرائیل می‌گوید جنگ تنها با نابودی حماس به‌عنوان یک نیروی نظامی و سیاسی می‌تواند پایان یابد و حماس می‌گوید فقط آتش‌بس دائمی و نه موقت را می‌پذیرد.

بر سر تداوم حضور نظامی اسرائیل در داخل غزه، به ویژه در امتداد مرز با مصر، حرکت آزادانه فلسطینی‌ها در داخل سرزمینشان و هویت و شمار اسیران که قرار است در یک مبادله آزاد شوند، اختلاف نظر وجود دارد.

بلینکن در نهمین سفر خود به خاورمیانه از زمان آغاز جنگ غزه، روز دوشنبه با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل و نتانیاهو دیدار کرد. او بعد با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل هم دیدار کرد و قرار است در روزهای آینده از مصر و قطر نیز بازدید کند.

منابع امنیتی مصر گفتند که مذاکرات آتش‌بس در این هفته مشروط به توافق بر سر مکانیسم امنیتی برای به اصطلاح کریدور فیلادلفیا بین مصر و غزه است. این منابع گفتند که ایالات متحده حضور بین‌المللی در این منطقه را پیشنهاد کرده است، پیشنهادی که در صورت محدود شدن این حضور حداکثر به شش ماه، قابل قبول است.

شبکه القاهره‌نیوز روز سه‌شنبه به‌نقل از یک مقام بلندپایه مصری گزارش داد که قاهره درخواست اسرائیل برای حفظ کنترل کریدور فیلادلفی و گذرگاه رفح را رد کرده است.

این منبع گفت که گزارش‌های رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر موافقت مصر با ادامه حضور نیروهای اسرائیلی در منطقه مرزی از نظر شکل و ماهیت نادرست است و گفت که قاهره بار دیگر بر اصرار خود بر خروج کامل اسرائیل از منطقه تأکید دارد.

وب‌سایت اکسیوس نیز گزارش داد که مصر این درخواست اسرائیل را رد کرده است. این وب‌سایت نوشت:

مقامات اسرائیل، مصر و ایالات متحده در روزهای یکشنبه و دوشنبه در قاهره دیدار کردند تا درباره کریدور فیلادلفیا گفت‌وگو کنند. مقامات اسرائیلی گفتند به دستور نتانیاهو، طرف اسرائیلی نقشه‌ای ارائه کرد که نشان می‌داد اسرائیل برخی از نیروهای خود را کاهش می‌دهد، اما همچنان آن‌ها را در سراسر کریدور مستقر می‌کند. مصری‌ها این طرح را رد کردند.

در اسرائیل، خانواده‌های گروگان‌ها بار دیگر تظاهراتی را برای دستیابی به توافق برپا کردند. آن‌ها در تل‌آویو پرچم‌ها و تابلوهایی در دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: «مبادله گروگان‌ها اکنون»، «هی جو! آقای بایدن، به ما کمک کن آن‌ها را نجات دهیم» و «آن‌ها وقت ندارند».

در داخل غزه، فلسطینی‌ها گفتند که خوش‌بینی کمی دارند که دیدار آنتونی بلینکن منجر به آتش‌بس شود.

حنان ابوحامد که از خانه خود آواره شده است در رفح به رویترز گفت:

آن‌ها دروغ می‌گویند و فقط نابودی بیشتر و بیشتر ما را می‌خواهند. ما را بکُشید؛ فرزندانمان را بکُشید؛ ما را گرسنگی بدهید و بی‌خانمان کنید. بلینکن بی‌فایده است، دیدار او به مردم فلسطین آسیب می‌رساند.

منابع پزشکی غزه اعلام کرده‌اند که نیروهای اسرائیلی طی ۲۴ ساعت گذشته دست‌کم ۳۵ فلسطینی را در سراسر غزه کشته‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.