ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلینکن می‌گوید «لحظه تعیین‌کننده» در مذاکرات آتش‌بس غزه فرا رسیده است

وزیر خارجه آمریکا در دیدار از اسرائیل هشدار داد که مذاکرات کنونی شاید «آخرین فرصت» برای دستیابی به توافق باشد. او از اسرائیل و حماس خواست تا تلاش‌ها برای آتش‌بس در غزه را از مسیر خود خارج نکنند.

آنتونی بلینکن که روز یکشنبه وارد اسرائیل شد، صبح دوشنبه پیش از دیدار با اسحاق هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل به خبرنگاران گفت:

این لحظه تعیین‌کننده‌ای است، احتمالاً بهترین و شاید آخرین فرصت برای بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، دستیابی به آتش‌بس و قرار دادن همه در مسیر بهتری برای پایداری صلح و امنیت.

بلینکن افزود:

من به‌عنوان بخشی از یک تلاش دیپلماتیک فشرده به دستور رئیس‌جمهوری بایدن، به‌منظور تلاش برای رسیدن به این توافق این‌جا هستم (...) وقت آن رسیده است که همه به توافق برسند و به‌دنبال هیچ بهانه‌ای نباشند.

قطر، ایالات متحده آمریکا و مصر، کشورهای میانجی در این مذاکرات تاکنون نتوانسته‌اند اختلاف‌ها را کاهش دهند و خشونت‌ها در غزه روز یکشنبه نیز ادامه داشت.

ساعاتی پس از ورود بلینکن به تل‌آویو، حماس اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را مسئول «خنثی کردن تلاش‌های میانجی‌گران»، به تأخیر انداختن توافق و مسئول کامل جان اسیران می‌داند.

حماس در این بیانیه گفت:

ما بر تعهد خود به آن‌چه در دوم ژوئیه براساس بیانیه بایدن و قطعنامه شورای امنیت است و بر آن توافق کردیم، پایبندیم و از میانجی‌ها می‌خواهیم که مسئولیت‌های خود را برعهده بگیرند و رژیم اشغالگر (اسرائیل) را بر آن‌چه بر سر آن توافق شده ملزم کنند تا مفاد آن را عملی کند.

در میان ترس از تشدید تنش در سراسر منطقه، فوریت دستیابی به یک توافق آتش‌بس افزایش یافته است. جمهوری اسلامی ایران پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران در ۱۰ مرداد / ۳۱ ژوئیه تهدید به انتقام از اسرائیل کرده است.

آنتونی بلینکن بار دیگر بر ملاحظات ایالات متحده در برابر تشدید بیشتر تنش‌ها تأکید کرد و افزود:

زمان آن فرا رسیده است که مطمئن شویم هیچ‌کس هیچ گامی که بتواند این روند را از مسیر خارج کند برنمی‌دارد. بنابراین ما در تلاش هستیم تا مطمئن شویم که تنش‌ها تشدید نشود و هیچ تحریکی صورت نگیرد.

بلینکن قرار است با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل هم دیدار کند و سپس سه‌شنبه به قاهره سفر کند؛ جایی که کشورهای میانجی‌ قرار است این هفته گفت‌وگوهای خود را از سر بگیرند.

این نهمین سفر آنتونی بلینکن به خاورمیانه از زمان حمله حماس به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر گذشته است.

ادامه حملات اسرائیل

در همین حال، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سربازانش در دیرالبلاح، واقع در مرکز غزه، جایی که تاکنون عمدتاً از درگیری‌های زمینی در امان مانده بود عملیات نظامی انجام می‌دهد.

در حملات هوایی اسرائیل به دیرالبلاح یک خانواده هشت نفره از جمله شش کودک در حالی که در خواب بودند کشته شدند.

به‌گزارش الجزیره، نیروهای اسرائیلی یک خبرنگار فلسطینی را هم که حمله زمینی در حال گسترش به خان یونس در جنوب غزه را پوشش می‌داد، با شلیک گلوله از پشت زخمی کردند.

روزنامه ینت‌نیوز اسرائیل نیز از حمله موشکی و پهپادی سنگین از جنوب لبنان به بخش‌های شمالی اسرائیل خبر داد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حملات موشکی از خاک لبنان صورت گرفت و پدافند هوایی اسرائیل برخی از آن‌ها را رهگیری کرده و برخی دیگر در منطقه یاعرا در شمال اسرائیل سقوط کرده‌اند.

این روزنامه به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کرد که این حادثه تلفات جانی نداشته است. رادیو ارتش اسرائیل گفته است که گزارش‌های اولیه حاکی از خسارت به ساختمان‌ها بوده است.

حزب‌الله لبنان در کانال تلگرام خود گفت نیروهایش یک پایگاه نظامی را در شهرک زریت با آتش توپخانه هدف قرار دادند و بخشی از این پاسگاه تخریب شد و آتش گرفت.

حزب‌الله افزود این حمله در پاسخ به حملات اسرائیل به روستاهای جنوبی لبنان انجام شد.

اسرائیل و حزب‌الله ماه‌هاست که در حال تبادل آتش‌اند، اما این مبادلات آتش تا مرز خطوط قرمزی که به طور ضمنی کشیده شده، حفظ شده است.

«خشونت غیرقابل قبول» علیه کارمندان سازمان ملل

سازمان ملل نیز از خشونت «غیرقابل قبول» علیه کارکنانش که در حال تبدیل شدن به یک امر عادی شده است، انتقاد کرد و گفت سال گذشته میلادی ۲۸۰ نفر از آن‌ها در سرتاسر جهان کشته شده‌اند، رکوردی که به‌دلیل جنگ غزه شکسته شد و خطر بیشتر شدن آن تا پایان سال ۲۰۲۴ وجود دارد.

جویس مسویا، سرپرست دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل متحد (OCHA)، در بیانیه‌ای گفت:

عادی‌سازی خشونت علیه کارکنان و عدم پاسخگویی برای عملیات بشردوستانه در همه جا غیرقابل قبول و بسیار خطرناک است.

دفتر امور بشردوستانه سازمان ملل افزود بیش از نیمی از کارمندان کشته‌شده‌اش در سال ۲۰۲۳، عمدتاً در حملات هوایی اسرائیل جان خود را از دست دادند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.