ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حقوق ۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی در ایران قطع شده است

قطع مستمری وضعیت معیشت این خانوارها را به خطر انداخته و به اضطراب و نگرانی معلولان و مددجویان و خانواده‌هایشان افزوده است. آن‌ها به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی دسترسی ندارند.

بهروز مروتی، فعال حقوق معلولان چهارشنبه ۳۱ مرداد در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) از قطع مستمری ۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی و در نتیجه بد شدن وضعیت معیشتی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر از نزدیکان آن‌ها، خبر داد. مروتی گفت:

در اقدامی غیرمنتظره و نگران‌کننده مستمری حدود ۱۳هزار مددجوی سازمان بهزیستی که حدود ۶۰ درصد آن‌ها را معلولان تشکیل می‌دهند، قطع شده است. (...) دیوان محاسبات اواخر اردیبهشت‌ماه قول داده بود که از خردادماه این افراد به چرخه‌ی حمایتی برمی‌گردند که به‌تازگی متوجه شدیم سازمان هدفمندی قصدی برای به چرخه اضافه کردن این تعداد را ندارد.

به‌گفته این فعال حقوق معلولان بحران کنونی در پی واگذاری مسئولیت پرداخت مستمری‌ها از ابتدای سال به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ایجاد شده و زندگی هزاران خانواده را با چالش جدی روبه‌رو کرده است.

قطع مستمری ۱۳ هزار معلول و مددجوی بهزیستی وضعیت معیشت خانواده‌های آن‌ها را به خطر انداخته و به اضطراب و نگرانی معلولان و مددجویان و بستگانشان افزوده است. این وضعیت دسترسی آن‌ها به خدمات بهداشتی، درمانی و آموزشی را با مشکل مواجه کرده و در نتیجه کیفیت زندگیشان به‌شدت کاهش خواهد یافت.

بیش از شش سال از تصویب قانون حمایت از معلولان می‌گذرد اما این قانون همچنان به‌درستی اجرا نمی‌شود. در شرایطی که وضعیت اقتصادی مردم روزبه‌روز بدتر می‌شود افراد دارای معلولیت که هزینه‌هایشان نسبت به خانواده‌های دیگر چندین برابر است، با مشکلات معیشتی بیشتری دست به گریبان می‌شوند و از پشتیبانی دولت نیز برخوردار نیستند. آن‌ها نه شغل دارند و نه قوانین حمایتی در موردشان اجرا می‌شود.

مجلس شورای اسلامی پیش از این در قانون بودجه کل کشور، بهزیستی را مکلف کرد که به معلولان شدید و خیلی شدید کمک‌هزینه معیشتی براساس سقف اعتبارات و با آیین‌نامه هیئت وزیران پرداخت کند. سال گذشته این آیین‌نامه تدوین و ابلاغ نشد و بهزیستی همان ۲۷۰ هزار تومان را به‌عنوان کمک‌هزینه معیشتی پرداخت می‌کرد.

مروتی پیش از این گفته بود با ۳۰ هزار و ۴۰۰ تومان یارانه و ۹۹۳ هزار تومان مستمری و در نهایت ۴۸۰ هزار تومان کمک‌هزینه معیشتی که پس از شش ماه به یک تا سه میلیون تومان هم افزایش نیافته است، معلولان و مددجویان کلاً دو میلیون تومان هم دریافت نمی‌کنند.

این مبلغ هیچ مشکلی از افراد دارای معلولیت حل نمی‌کند. سبد غذایی آن‌ها از مواد مورد نیاز خالی شده و این افراد عملاً میوه و گوشت و مرغ نمی‌توانند بخرند.

به‌گفته این فعال حقوق معلولان، قطع مستمری چندین هزار نفر، اعتماد عمومی به نهادهای مسئول را کاهش داده و باعث ایجاد نارضایتی خواهد شد.

قطع حقوق معلولان و مددجویان بهزیستی در حالی صورت می‌گیرد که پرداخت مستمری برابر با حداقل دستمزد به معلولان شدید و خیلی شدید از جمله مطالبات جامعه معلولان کشور است. آن‌ها در ماه‌های اخیر بارها برای دستیابی به خواسته‌های خود دست به اعتراض زده‌اند اما گوش شنوایی در میان مسئولان نیست.

یکشنبه گذشته حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مجلس شورای اسلامی در جلسه بررسی صلاحیت احمد میدری، وزیر پیشنهادی تعاون، کار و رفاه اجتماعی از او درباره پرداخت نشدن حداقل حقوق به معلولان پرسید و گفت: «چه برنامه‌ای برای حل این مشکل دارید؟» احمد میدری در پاسخ گفت که در دوران معاونتش، آئین‌نامه‌های مربوط به قانون حمایت از حقوق معلولان با همکاری انجمن‌های معلولان تدوین شده است. او تأکید کرد که این آئین‌نامه‌ها را به معاون اول رئیس‌جمهوری ارائه کرده و خواستار تصویب سریع‌تر آن‌ها شده است. میدری همچنین افزود که باید به سمت اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان حرکت کرد.

کانال تلگرامی «کمپین پیگیری حقوق افراد دارای معلولیت» در این‌باره نوشته است:

میدری در حالی در برنامه خود به اجرای قانون معلولان اشاره کرده که هشت سال معاون رفاه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت یازدهم و دوازدهم بود و تا شهریور ۱۴۰۰ که در این سمت بود، می‌توانست اجرای قانون را شروع و نهادینه کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.