ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دادستان دادگاه کیفری خواهان تسریع در صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل شد

کریم خان گفت دادگاه کیفری بین‌المللی صلاحیت کافی برای تحقیق در باره جنایت جنگی اسرائیل و حماس را دارد و تاخیر غیرموجه در رسیدگی به این اتهام بر حقوق قربانیان تاثیر می‌گذارد.

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی از قضات خواست تا سریع‌تر در باره درخواست او برای بازداشت بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل و رهبران حماس تصمیم بگیرد.

این درخواست همزمان با کاهش امید به احتمال توافق بر سر آتش‌بس و شدت گرفتن دوباره حملات مرگبار اسرائیل به نوار غزه مطرح شده است.

کریم خان، دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی ضمن تاکید بر صلاحیت کافی این دادگاه برای بررسی و تحقیق در باره اتهام جنایت جنگی دو مقام ارشد اسرائیلی و سه تن از رهبران حماس، گفت هرگونه تاخیر غیرموجه در این رسیدگی‌ها بر حقوق قربانیان تاثیر می‌گذارد.

او گفت که دادگاه صلاحیت رسیدگی به اتهام اتباع اسرائیلی را که مرتکب جنایت جنگی در فلسطین می‌شوند، دارد و از قضات خواست استدلال‌های حقوقی بیان شده از سوی دولت‌ها و طرف‌های درگیر را رد کنند.

دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی پیش از این خواستار صدور حکم بازداشت نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل و یحیی سنوار، اسماعیل هنیه و محمد المصری از رهبران حماس شده بود. هنیه در تهران ترور شد و اسرائیل ادعا می‌کند محمد المصری را در غزه کشته است. حماس تا به حال خبر کشته شدن المصری را تایید یا رد نکرده است.

درخواست دادستان برای بازداشت نتانیاهو و گالانت با واکنش چند دولت حامی اسرائیل، از جمله ایالات متحده آمریکا و آلمان که بیشترین صدور اسلحه به اسرائیل را دارند همراه شده بود. وزیر خارجه آمریکا این درخواست را «اقدام شرم‌آور» خوانده بود. آلمان نیز گفته بود این اقدام «باعث ایجاد یک تصویر نادرست از درگیری جاری است».

اسرائیل تنها پس از حمله غیرمنتظره هفت اکتبر ۲۰۲۳ حماس و گروه‌های فلسطینی به چند شهرک در نزدیکی باریکه غزه بیش از ۴۰ هزار فلسطینی را کشته و بالغ بر ۹۰ هزار تن را مجروح کرده است. سازمان‌های امداد و نجات در غزه گفته‌اند حداقل ده هزار پیکر کشته شدگان همچنان زیر آوار است.

گالانت و نتانیاهو از سوی دادگاه کیفری بین‌المللی به جنایت جنگی از طریق گرسنگی دادن به غیرنظامیان و کشتار و حملات هدفمند به غیرنظامیان هستند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فلسطین هم اسرائیل را به ارتکاب جنایت جنگی متهم کرده است.

نتانیاهو و سایر مقا‌م‌های دولتی در اسرائیل اما تمام اظهارات مقام‌ها و نهادهای بین‌المللی را رد کرده و مدعی شده‌اند که در جهت حمایت از حماس است.

پیشتر رسانه‌های اسرائیلی گزارش کرده بودند حکم بازداشت دو مقام ارشد این کشور به زودی صادر می‌شود. منابع نزدیک به گروه‌های فلسطینی اما معتقدند فشار دولت‌های حامی اسرائیل مانع صدور حکم بازداشت نتانیاهو و گالانت به دلیل ارتکاب جنایت جنگی است.

اسرائیل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل و دستور دیوان بین‌المللی دادگستری ــ لاهه ــ را مبنی بر توقف فوری حملات مرگبار در غزه نادیده گرفته است. میانجیگری آمریکا، مصر و قطر برای توافق بر سر یک آتش‌بس دو مرحله‌ای هم همانند دفعات قبل نتیجه‌ای نداشت.

بر اساس اطلاعات فاش شده اسرائیل اصرار دارد حتی پس از توافق نیروهای نظامی‌اش در غزه را حفظ کند، کنترل گذرگاه‌ها را در اختیار بگیرد و برخی از زندانیان فلسطینی که قرار است با اسیران اسرائیلی مبادله شوند را به خارج از فلسطین تبعید کند.

حماس متن پیشنهاد شده از سوی آمریکا را نپذیرفته و گفته است به متن پیشین پیشنهاد شده پیشین پاسخ مثبت داده و آمریکا به دنبال خریدن زمان برای ادامه نسل‌کشی در غزه است. با این حال منابع مصری گزارش کردند احتمال دارد یک هیئت حماس به قاهره برود و مذاکرات از یکشنبه ۲۵ اوت از سر گرفته شود.

بر اساس خبرهای منتشر شده بامداد شنبه ۲۴ اوت/ ۳ شهریور اسرائیل دستکم ۱۱ فلسطینی دیگر، از جمله دو کودک را در حمله به یک خانه در خان یونس کشت. در یک حمله دیگر در دیرالبلح دستکم پنج تن مجروح شدند. در حمله اسرائیل به اردوگاه نصیرات هم حداقل سه تن کشته شدند.

اسرائیل از آغاز حملات پس از اکتبر ۲۰۲۳ مدارس، اماکن عمومی وابسته به نهادهای بین‌المللی، مساجد، مدارس و دانشگاه‌ها و کلیساها را هدف حمله قرار داده و بارها ساکنان نوار غزه را به جابجایی مجبور کرده است.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.