ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شبنم سیمیا: تمهیدات نادرست کنفرانس بُن برای «صلح»، به سقوط «جمهوری» منجر شد

شبنم سیمیا، حقوق‌دان و دادستان سابق مبارزه با جرایم تروریستی در کابل، در صحبت با زمانه از تبعات شکست طرح صلح در کنفرانس بن ۲۰۰۱ می‌گوید.

پس از حمله آمریکا به افغانستان در دسامبر ۲۰۰۱ در کنفرانسی در شهر بُن آلمان، که به کنفرانس بُن شهرت یافت سنگ‌بنای تشکیل حکومتی جدید در افغانستان با حضور نیروهای مختلف که در ۲۰ سال گذشته با یکدیگر در رقابت و جدال بودند گذاشته شد. این حکومت ۲۰ سال دوام آورد تا اینکه در سال ۲۰۲۱ با خروج آمریکا از افغانستان طی ۱۱ روز شیرازه آن از هم پاشید و سقوط کرد؛ رخدادی که در پی جنگ‌ها و نابه‌سامانی‌های سیاسی و اجتماعی برای مردم افغانستان شوکی بود که اکنون به از هم گسیختگی و پراکندگی اجتماعی و سیاسی بیش از پیش منجر شده است.

شبنم سیمیا، حقوق‌دان و دادستان سابق مبارزه با جرایم تروریستی در کابل، در صحبت با زمانه می‌گوید که مشکلات ساختاری و حقوقی که در کنفرانس بن وجود داشت بعدا سنگ‌بنای تشکیل جمهوری و موجب شکست آن در برابر طالبان شد. به زعم او توجه به تمهیدات نادرست صلح در این کنفرانس برای فهمیدن دلایل ادامه یافتن جنگ و افزایش اقبال مردم به طالبان مهم است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.