ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه تعلیق دانشجویان در دولت مسعود پزشکیان

سرکوب دانشگاه در دولت چهاردهم ادامه دارد. دست‌کم چهار دانشجو به نام‌های ریحانه ابراهیم‌وندی، شیدا آقاحمیدی، یکتا میرزائی، و سیدکیان بنی‌هاشمی در دانشگاه‌های الزهرا و تهران از حق تحصیل محروم شدند.

بنا به گزارش «شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران» و گزارش‌هایی که اختصاصی به زمانه رسیده است، دست‌کم چهار دانشجو در دانشگاه‌های تهران و الزهرا از حق تحصیل محروم شدند. کانال تلگرامی «دانشجویان متحد» امروز جمعه ۹ شهریور نوشت: «در یک ماه اخیر بالغ بر ٢٠ نفر از دانشجویان دانشگاه تهران با حکم کمیته‌ی تجدیدنظر به تعلیق از تحصیل محکوم شده‌اند».

ریحانه ابراهیم‌وندی، دانشجوی کارشناسی مشاوره دانشگاه الزهرا، با حکم کمیته‌‌ی انضباطی به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شد. اتهامات منسوب شده به او «نشر اکاذیب» و « ایجاد آشوب و بلوا» است. شورای هماهنگی همچنین نوشت: «هیچ حکم مکتوبی مبنی بر اجرای حکم در اختیار این دانشجو قرار نگرفته و کمیته‌ی انضباطی دانشگاه الزهرا، صرفاً به ابلاغ شفاهی حکم بسنده نموده است».

ریحانه ابراهیم‌وندی در بهمن ۱۴۰۱، در میانه اعتراضات سراسری خیزش زن زندگی آزادی، و پس از اینکه صحنه اعتراضات دانشگاه کمی رو به افول رفت، با دستور مستقیم حراست به کمیته انضباطی ارجاع داده می‌شود و برای دو ترم از دانشگاه الزهرا معلق می‌شود. ابراهیم‌وندی در روایتی می‌نویسد:

از روند کمیته‌ی اول، جمله‌ای هنوز برایم به یادگار مانده است: اگه دنبال اعتراضی از الزهرا برو، اینجا جای اعتراض نیست!

جدا از اعتراضات دانشجویی در جنبش زن زندگی آزادی، نهاد‌های امنیتی دانشگاه باز هم برای او پرونده‌سازی می‌کنند و او را دوباره به دانشگاه الزهرا ممنوع‌الورود می‌سازند. این دانشجوی محروم از حق تحصیل در حساب توئیتر خود در شبکه اکس نوشت:

من ریحانه ابراهیم‌وندی دانشجوی مشاوره دانشگاه الزهرا بنابر حکم کمیته‌ی انضباطی با اتهامات ایجاد بلوا و آشوب در صحن دانشگاه و نشر اکاذیب، به دو ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شده‌ام. این حکم در حالی اجرایی می‌شود که هیچگونه روند تجدیدنظری بر آن اعمال نشده و ترم گذشته نیز بدون برگزاری قانونی شورای بدوی با حضور دانشجو، بدون دریافت حکم مکتوب و تنها با ابلاغ شفاهی ممنوع‌الورود بوده و هیچ پاسخ روشنی برای چرایی این اقدامات قانون‌شکنانه دریافت نکرده‌ام.

بنا به گزارشی که به زمانه رسیده است، شیدا آقاحمیدی، دانشجوی کارشناسی انسان‌شناسی دانشگاه تهران، با رأی کمیته انضباطی و پس از روند تجدیدنظر به یک ترم محرومیت از تحصیل با احتساب در سنوات محکوم شده است. اتهام او «عدم رعایت حجاب اجباری» است. این دانشجو در سال گذشته، همزمان با انتشار غیرقانونی عکسی از کلاس درس در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق)، برای بار نخست به کمیته‌ی انضباطی احضار شد. در پی نشر این عکس، و بدون طی کردن مراحل قانونی رسیدگی به تخلفات انضباطی، این دانشجو در دفتر حراست دانشگاه تهران، با اعمال فشار‌های امنیتی از سمت مسئولان حراست، مجبور به امضای تعهد اجباری شده است.

کارت دانشجویی شیدا آقاحمیدی، هنگام ورود به پردیس مرکزی، بدون ارائه دلیل روشن، توسط حراست ضبط شده است و به شکل خشونت‌آمیز از ورود او به محوطه دانشگاه جلوگیری کردند. پس از اینکه این دانشجو در برابر این حرکت امنیتی مقاومت می‌کند، توسط حراست به دفتر حفاظت فیزیکی دانشگاه ارجاع داده شده و زمان نسبتاً طولانی را در این فضا به‌شکل غیرقانونی محبوس می‌شود. همچنین حراست دانشگاه بی‌وقفه در تلاش بود تا علاوه بر کارت دانشجویی، تلفن همراه او را نیز ضبط کند.

پس از وقوع این اتفاق، شیدا آقاحمیدی دوباره به کمیته‌ی انضباطی احضار می‌شود و به او اتهام «اخلال، ایجاد وقفه یا مزاحمت برای امور و برنامه‌های دانشگاهی» و «عدم رعایت شئون دانشجویی» می‌زنند. این اتهامات واهی درحالی به او نسبت داده می‌شود که کمیته‌ی انضباطی برای هیچ‌یک از اتهامات انتسابی، مصادیق و مستنداتی را جهت ارائه نداشته است.

در اردیبهشت ۱۴۰۳، او بار دیگر به کمیته‌ی انضباطی احضار می‌شود و برای او به شکل رسمی با اتهاماتی چون قبیل توهین به حراست و عدم رعایت شئون دانشگاهی پرونده جدیدی باز می‌کنند.

یکتا میرزائی، دانشجوی رشته جامعه‌شناسی دانشگاه تهران، بنابر حکم کمیته انضباطی با اتهام‌های «عدم رعایت حجاب»، «عدم‌ رعایت شئونات دانشجویی» و «توهین به شعائر و مقدسات ملی یا اسلامی» به محرومیت از تحصیل به مدت دو و نیم سال (یک و نیم سال اجرایی و یک نیم‌سال تعلیقی) محکوم شد.

سیدکیان بنی‌هاشمی، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت رفتار سازمانی دانشگاه تهران، بعد از گذشت بیش از شش ماه از حکم بدوی، با حکم قطعی کمیته انضباطی، به محرومیت از تحصیل به مدت یک نیم‌سال با احتساب سنوات محکوم شد.

حق تحصیل، به‌عنوان حق پایه‌ای و همگانی، همواره بخش مهمی از مطالبات دانشجویان و سازمان‌های صنفی دانشجویی بوده است. به‌رغم وعده‌وعید‌های انتخاباتی، در دولت چهاردهم نیز رویه سرکوب دانشگاه و دانشجویان متوقف نشده و چندین دانشجو در دانشگاه‌های مختلف تعلیق شدند. «شورای هماهنگی» ضمن محکومیت صدور چنین احکامی، خواهان بازگشت به تحصیل تمام دانشجویان شد و این احکام را «ظالمانه» خواند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رسا

    افسوس دراین مقاله از قلم افتاده سوابق درخشان ودیرینه پزشکیان در پاکسازی دانشجویان بازمانده ا ز اعدام‌های سال ۶۰ که با همدستی دکتر سروش شیاد از ادامه تحصیل محروم شدند وبمسافرکشی پرداختند

  • رسا

    امروز با خبر شدیم که جناب پزشکیان دستور بازگشت همه پاکسازی شدگان دانشگاه‌ها را داده‌اند و البته با تخصص پزشکی که از ایشان سراغ داریم و نفس مسیحیهایی که در دوره انتخابات به ایشان نسبت دادند شک نیست کشته شدگان این چند سال اخیر را هم حیات دوباره خواهند بخشید البته هنوز چند دقیقه از خشک شدن مرکب دستور دکتر نگذشته بود که جناح مخالف با به راه انداختن جنگ زرگری خواستار پاکسازی هرچی بیشتر دانشگاه‌ها شد جنگ زرگری جنگی بود رایج در بازار زرگرها و برای گمراه کردن مردم با زبان مخصوصشان حال یکی دو روز به آقای پزشکیان وقت می‌دهیم تا نتیجه جنگش زرگریی‌شان را ببینیم