ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در پی اعتراض فعالان محیط زیست، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی اقدام جدید در قطع درختان جنگل‌ الیمالات را تکذیب کرد

از اسفندماه سال ۱۴۰۲ تخریب جنگل الیمالات رسانه‌ای شد و حتی چند مدیر دولتی هم بازداشت شدند. اما در روزهای اخیر بار دیگر پیمانکار «طرح گردشگری سد الیمالات» فعالیت خود را در این جنگل از سر گرفت.

قطع درختان جنگل الیمالات در استان مازندران به مسئله جدید محیط زیستی در ایران تبدیل شده است. دریاچه الیمالات در میان جنگل‌های نور مازندران قرار دارد و و از اواخر سال گذشته مجموعه گردشگری الیمالات نور درخت‌های این منطقه را برای ساخت پارکینگ «طرح گردشگری سد الیمالات» قطع کرد. پس از آن چند مدیر دولتی هم بازداشت شدند. اما اکنون دوباره ماشین‌آلات سنگین به الیمالات بازگشته‌اند.

روز دوشنبه ۱۲ شهریور ویدئویی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان از فعالیت مجدد سرمایه‌گذار طرح گردشگری جنگل الیمالات شهرستان نور استان مازندران است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

پس از انتشار این ویدئو سرهنگ علی ملکی آهنگران، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی گفت:

ویدئوی منتشرشده درباره قطع درخت در جنگل‌های الیمالات غیرواقعی است و به‌تازگی درختی در این محدوده قطع نشده است.

او همچنین با بیان این‌که «در ویدئو شالیزار دیده می‌شود و در جنگل‌های الیمالات شالیزاری وجود ندارد»، افزود:

به‌تازگی درختی در این محدوده قطع نشده بلکه خاکی که از قبل دپو شده بود در مساحت ۱۰۰ مترمربع پخش شده است. یگان حفاظت منابع طبیعی با این تخلف برخورد کرده و کار متوقف شده است.

پیش از این، محمد درویش، فعال محیط زیست گفته بود که مجریان طرح مرکز گردشگری در جنگل الیمالات از قطع سه هزار درخت در این جنگل خبر داده بودند، اما فعالان محیط زیست منطقه می‌گویند «رقم قطع درخت بیش از چهار هزار درخت است».

به‌گفته درویش دادستان قبلی مازندران آن طرح را متوقف کرد و مدیرکل منابع طبیعی مازندران برکنار شد. اما «۱۰ شهریور دادستان مازندران از سمت خود کنار‌زده شد و مجریان طرح گردشگری دوباره به فعالیتشان پرداختند» و «الان مشخص نیست که توقف اجرای این طرح چقدر جدی است».

موسی مقیمی‌مهر، سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران نیز روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور گفت:

روزهای گذشته به ما گزارش شد که پیمانکار سد الیمالات پیرو تخلفات قبل اقدام به خاک‌برداری، تخریب و تسطیح عرصه منابع ملی به میزان ۸۰ مترمربع به منظور استقرار یک سری سازه‌های فلزی کرده است.

مقیمی‌مهر هم تأکید کرد که یگان حفاظت منابع طبیعی در محل حضور یافتند و «دستور خروج سازه‌های فلزی و تنظیم تخلفات به مراجع قضایی داده شد».

با این حال روشن نیست که چرا پرونده الیمالات برای همیشه بسته نشده است.

محمد درویش می‌گوید:

الیمالات یک گوشه کوچک از ماجرای تجاوز به جنگل‌های ما به بهانه‌های مختلف است. یک زمان استقرار شهرک صنعتی، یک زمان توسعه کشاورزی، یک زمان جانمایی مسکن مهر و یک زمان هم طرح گردشگری است.

درویش همچنین درباره کاهش میزان رویشگاه‌های جنگلی ایران در ۱۰ سال گذشته گفت مطالعات مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها حاکی از آن است که «وسعت رویشگاه‌های ما به ۱,۶ میلیون هکتار کاهش پیدا کرده و بیش از نیمی از رویشگاه‌های جنگلی را در ۷۰ سال اخیر از دست داده‌ایم».

طبق آمار منابع طبیعی جنگل‌ها به ۸۵ میلیون هکتار کاهش یافته و پنج میلیون هکتار در ۱۰سال اخیر کاهش داشته است.

این در حالی است که سالانه یک میلیون هکتار به بیابان‌های ایران افزوده می‌شود و نرخ بیابان‌زایی در ایران از میانگین جهانی بالاتر است و این به معنای آن است که کشورمان تا تقریباً ۱۶۴ سال آینده به بیابانی کامل تبدیل خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.