ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرمترین تابستان جهان در سال جاری ثبت شد

پژوهشگران سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک پیش‌بینی می‌کنند که سال جاری میلادی گرمترین سال ثبت‌شده در جهان خواهد بود. این مؤسسه خواهان کاهش گازهای گلخانه‌ای به‌عنوان عامل اصلی گرمایش زمین شد.

براساس گزارش تازه سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک، ناظر تغییرات اقلیمی اتحادیه اروپا، تابستان نیمکره شمالی زمین در سال ۲۰۲۴ گرمترین تابستان ثبت‌شده در جهان و اروپا از دوره پیشاصنعتی سال ۱۸۵۰ بوده است.

مؤسسه کوپرنیک می‌گوید، گرمای سه ماه ژوئن، ژوئیه و اوت سال ۲۰۲۴ در نیمکره شمالی، با افزایش میانگین جهانی ۰,۶۹ درجه سانتی‌گراد بالاتر از میانگین سال‌های مرجع ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰، و ۰,۶۶ درجه از رکورد قبلی در ژوئن ـ اوت ۲۰۲۳ بود.

اطلاعات مؤسسه کوپرنیک از مجموعه داده‌های مبتنی بر میلیاردها اندازه‌گیری از ماهواره‌ها، کشتی‌ها، هواپیماها و ایستگاه‌های هواشناسی مستقر در سراسر جهان جمع‌آوری می‌شود.

دمای آب دریاها نیز به‌طور غیرعادی بالا بود: از ماه آوریل ۲۰۲۳ دمای آب دریاها به‌طور مداوم بسیار بالاتر از رکوردهای ثبت‌شده قبلی بوده است. این روند در ماه اوت ۲۰۲۴ تنها کمی کمتر از رکورد ماه اوت ۲۰۲۳ بود. دلایل این جهش هنوز نامشخص است.

در اروپا، تابستان امسال بیش از پیش خودنمایی کرد و به گرم‌ترین تابستان اروپا تبدیل شد. دمای هوا از میانگین سال‌های ۱۹۹۱ تا ۲۰۲۰ به میزان ۱,۵۴ درجه و رکورد قبلی در سال ۲۰۲۲ با ۱,۳۴ درجه فراتر رفت.

براساس داده‌های مؤسسه کوپرنیک، تابستان ۲۰۲۴ در بخش‌های بزرگی از شرق، جنوب و جنوب شرق اروپا، از جمله در ایتالیا و یونان و بخش‌هایی از شرق دریای آدریاتیک، گرمترین تابستانی بود که تاکنون ثبت شده است. فقط در چند کشور مثلاض در ایرلند و اسکاتلند هوا خنک‌تر از حد معمول بود.

پژوهشگران مؤسسه کوپرنیک پیش‌بینی می‌کنند که سال جاری میلادی به گرمترین سال ثبت‌شده در سطح جهان تبدیل شود مگر این‌که در ماه‌های باقی‌مانده سال حداقل ۰,۳ درجه از دمای هوا کاهش یابد اما چنین روندی مشاهده نمی‌شود.

سامانتا برگس، معاون سرویس تغییرات آب و هوایی کوپرنیک می‌گوید افزایش گرمای هوا پیامدهای ویرانگرتری برای مردم و سیاره زمین خواهد داشت. او از کشورهای جهان خواست تا فوراً انتشار گازهای گلخانه‌ای را کاهش دهند، در غیر این صورت وضعیت بدتر خواهد شد.

انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از سوخت فسیلی عامل اصلی تغییرات اقلیمی محسوب می‌شود. مطالعات دانشمندان مؤسسه تحقیقات درباره تأثیرات آب‌وهوایی پوتسدام در آلمان (PIK)، مؤسسه بین‌المللی تحلیل سیستم‌های کاربردی (IIASA) و چند مؤسسه دیگر نیز که در ماه گذشته منتشر شد نشان می‌دهند که برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی شدید کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در دهه جاری بسیار مهم است.

تغییرات اقلیمی در تابستان سال جاری به فجایع متعددی در جهان منتهی شده است. در سودان، سیل ناشی از باران‌های شدید ماه گذشته بیش از ۳۰۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داد و بیماری وبا را به این کشور جنگ‌زده کشاند.

دانشمندان معتقدند که تغییرات آب ‌و هوایی منجر به خشکسالی شدید در جزایر سیسیل و ساردینیا ایتالیا شد و طوفان گایمی را تشدید کرد که در ماه ژوئیه فیلیپین، تایوان و چین را درنوردید و بیش از ۱۰۰ کشته برجای گذاشت.

تغییرات اقلیمی ناشی از اقدام‌های انسان و پدیده طبیعی ال‌نینو که آب‌های سطحی در شرق اقیانوس آرام را گرم می‌کند، درجه حرارت را در اوایل سال جاری میلادی به بالاترین حد خود رساندند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.