ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اوکراین دیپلمات ایران را احضار کرد ـ تهران انتقال موشک به روسیه را تکذیب کرد

در پی گزارش‌هایی مبنی بر این‌که تهران موشک‌های بالستیک در اختیار روسیه قرار داده است، اوکراین یک دیپلمات ارشد ایرانی را احضار کرد تا درباره «پیامدهای ویران‌کننده و جبران‌ناپذیر» بر روابط دوجانبه هشدار دهد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان و روزنامه وال‌استریت ژورنال هفته گذشته به نقل از منابع ناشناس گزارش دادند که ایران موشک‌های بالستیک کوتاه‌برد در اختیار روسیه قرار داده است.

در پی انتشار این گزارش‌ها وزارت امور خارجه اوکراین اعلام کرد که شهریار آموزگار، کاردار ایران را احضار کرده و به او در مورد عواقب روابط دو کشور در صورت تأیید تحویل موشک‌ها به روسیه هشدار داده است.

سردار فضل‌الله نوذری، جانشین عملیات قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران روز دوشنبه درباره ادعای اوکراینی‌ها مبنی بر تحویل موشک‌های ایرانی به روسیه گفت: «هیچ موشکی به روسیه ارسال نشده و این ادعا نوعی جنگ روانی است.» او گفت:

موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به جنگ اوکراین که بار‌ها هم اعلام شده این است که حامی هیچ‌یک از طرفین جنگ نبوده و مشروعیتی برای این جنگ قائل نیست.

مقامات غربی و اوکراینی در گذشته چنین تکذیب‌هایی از سوی ایران را رد کرده‌ و گفته‌اند شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ایران اقلامی مانند پهپادهای شاهد را در اختیار روسیه قرار داده است.

پیتر استانو، سخنگوی روابط خارجی اتحادیه اروپا در ایمیلی به رویترز گفت:

ما از اطلاعات موثق ارائه‌شده از سوی متحدانمان در مورد تحویل موشک‌های بالستیک ایران به روسیه مطلع هستیم.

او گفت که در صورت تأیید گزارش‌های اخیر، «این تحویل نشان‌دهنده تشدید اساسی حمایت ایران از جنگ تجاوزکارانه و غیرقانونی روسیه علیه اوکراین خواهد بود».

استانو افزود، رهبران اتحادیه اروپا قبلاً تصریح کرده بودند که به چنین اقدامی «به‌سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی خود، از جمله اقدامات محدودکننده جدید و قابل توجه علیه ایران» پاسخ خواهند داد.

یکی دیگر از مقام‌های اروپایی که نخواست نامش فاش شود، گفت ایالات متحده آمریکا اطلاعات مربوط به انتقال گزارش‌شده موشک‌های بالستیک را با متحدان به اشتراک گذاشته است و احتمالاً به‌زودی آن را اعلام خواهد کرد.

جان کربی، سخنگوی کاخ سفید در واشنگتن گفت: «من نمی‌توانم گزارش‌ها مبنی انتقال موشک‌هارا تأیید کنم». او افزود که چنین سناریویی اثرات مخربی بر اوکراین و خاورمیانه خواهد داشت.

«تشدید قابل توجه جنگ در اوکراین»

از سوی دیگر، دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که این گزارش را دیده است اما همه این گزارش‌ها درست نیستند.

پسکوف به خبرنگاران گفت:

ایران شریک مهم ما است. ما در حال توسعه روابط تجاری و اقتصادی خود هستیم، در حال توسعه همکاری و گفت‌وگو در همه زمینه‌های ممکن از جمله حساس‌ترین زمینه‌ها هستیم.

اوکراین هفته گذشته گفت که تعمیق همکاری‌های نظامی تهران و مسکو تهدیدی برای اوکراین، اروپا و خاورمیانه است و از جامعه بین‌المللی خواست تا فشار بر ایران و روسیه را افزایش دهد.

ایالات متحده آمریکا جمعه گذشته اعلام کرد که هرگونه ارسال موشک‌های بالستیک ایران به روسیه به‌منزله تشدید جنگ در اوکراین است.

همین موضع روز دوشنبه توسط سخنگوی ناتو تکرار شد. او گفت این ائتلاف نظامی از گزارش‌های رسانه‌ها آگاه است، اما درباره دقیق بودن آن‌ها صحبتی نخواهد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز گفت:

همان‌طور که متحدان ما قبلاً اعلام کرده‌اند، هرگونه انتقال موشک‌های بالستیک و فن‌آوری مرتبط از سوی ایران به روسیه، تشدید قابل توجه جنگ را در پی خواهد داشت.

مسکو متحدان کی‌یف را به تشدید جنگ با تهیه تسلیحات مورد استفاده در تهاجم اخیر اوکراین به منطقه کورسک روسیه متهم کرده و تهدید کرده است که به آن پاسخ خواهد داد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در نشست خبری روز دوشنبه خود گفت:

طرح ادعاهای مبنی بر نقش ایران برای صادرات تسلیحات به یک طرف جنگ را قویاً رد می‌کنیم و آن را ناشی از برخی از منویات سیاسی این طرف‌ها ارزیابی می‌کنیم به‌ویژه این‌که اتهام‌زنندگان به ایران از کسانی هستند که جزو بزرگترین صادرکنندگان جنگ به یک طرف هستند و نقش به‌سزایی را در تشدید بحران و جنگ داشته‌اند.

تحریم‌های غرب، مسکو را وادار کرده است تا برای ادامه جنگ با اوکراین از ایران و کره شمالی تسلیحات بگیرد.

این رویدادها در حالی رخ داده است که علی‌اکبر احمدیان، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران سه‌شنبه ۲۰ شهریور به‌منظور شرکت در نشست مقام‌های عالی‌رتبه امنیتی کشورهای عضو بریکس به روسیه سفر کرد.

نشست مقامات بلندپایه امنیتی کشورهای عضو بریکس شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین، آفریقای جنوبی، ایران، امارات متحده عربی، اتیوپی و عربستان سعودی از سه‌شنبه ۲۰ شهریور / ۱۰ سپتامبر تا پنج‌شنبه ۲۲ شهریور / ۱۲ سپتامبر در سن‌پترزبورگ روسیه برگزار خواهد شد.

علی‌اکبر احمدیان در این سفر قرار است با با مقامات بلندپایه روسیه دیدار و در مورد مهم‌ترین تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و روابط دوجانبه در عرصه‌های سیاسی امنیتی و اقتصادی مذاکره کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.