ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلینکن در کی‌یف؛ آمریکا ممکن است با ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین موافقت کند

وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا در سفری مشترک به کی‌یف رسیدند. آن‌ها قرار است نیازهای اوکراین پیش از تهاجم پاییزه روسیه را بشنوند و در مورد استراتژی‌های مقابله با آن هماهنگ شوند. روس‌ها می‌گویند دادن موشک‌های دوربرد به اوکراین یعنی ورود رسمی آمریکا به جنگ با روسیه.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا و دیوید لامی، وزیر امور خارجه بریتانیا روز چهارشنبه ۱۱ سپتامبر/ ۲۱ شهریور وارد کی‌یف شدند تا در یک مقطع حساس در جنگ علیه روسیه، با مقامات ارشد دولت اوکراین دیدار کنند.

بلینکن گفته است که می‌خواهد مستقیماً از ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین و دیگران بشنود که اهداف کی‌یف در جنگ چیست و واشنگتن چه کاری می‌تواند برای کمک به آن‌ها انجام دهد.

بلینکن روز سه‌شنبه در کنفرانس خبری مشترک با لامی در لندن گفت:

فکر می‌کنم این یک لحظه حیاتی برای اوکراین در بحبوحه جنگ شدید پاییزه است که روسیه (قرار است) به تشدید تجاوزات خود ادامه می‌دهد.

زلنسکی از کشورهای غربی خواسته است که موشک‌های دوربرد در اختیارش قرار دهند و محدودیت‌های استفاده از آن‌ها را برای ضربه زدن به اهدافی مانند فرودگاه‌های نظامی در عمق خاک روسیه لغو کنند.

مقامات ایالات متحده در هراس از ایجاد درگیری مستقیم بین غرب و روسیه تردیدهایی در مورد چنین اقدامی ابراز کرده‌اند، اما جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده گفته‌ است که امکان تجدیدنظر در این محدودیت وجود دارد.

بایدن در پاسخ به این سؤال که آیا ایالات متحده محدودیت‌های استفاده اوکراین از تسلیحات دوربرد در جنگ علیه روسیه را لغو خواهد کرد، گفت که دولت او «اکنون در حال انجام این کار است».

در واکنش، ویاچسلاو ولودین، رئیس مجلس سفلی روسیه روز چهارشنبه گفت که اگر به کی‌یف اجازه استفاده از سلاح‌های دوربرد را بدهند، مسکو آمریکا و متحدانش را طرف‌های جنگ می‌داند.

پیش از این سفر، بلینکن از بیان اینکه آیا واشنگتن اجازه استفاده از تسلیحات دوربرد در اعماق روسیه را می‌دهد یا نه، خودداری کرد، اما گفت که عوامل متعددی در بررسی این تصمیم به جای نگاه کردن به آن به عنوان یک سیستم تسلیحاتی نقش داشته است:

این فقط خود سیستم نیست که مهم است. شما باید بپرسید: آیا اوکراینی‌ها می‌توانند به طور مؤثر از آن استفاده کنند و گاهی اوقات این نیاز به آموزش قابل توجهی دارد که ما انجام داده‌ایم. آیا آنها توانایی حفظ آن را دارند؟

بحث بر سر تامین موشک‌های دوربرد برای اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که در جبهه مقابل، بلینکن ایران را متهم کرد که محموله‌های موشک بالستیک را با استفاده از کشتی و هواپیما به روسیه ارسال کرده است.

وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا پیش از سفر به کی‌یف در یک کنفرانس خبری مشترک در روز سه‌شنبه این خبر را اعلام کردند و بلینکن گفت که بهای این اقدام ایران، تحریم‌های جدید و گسترده‌تر شرکای غربی است.

بلینکن با بیان اینکه تعمیق همکاری نظامی ایران و روسیه تهدیدی برای تمام اروپا است، افزود که واشنگتن به طور خصوصی به ایران هشدار داده است که ارائه موشک‌های بالستیک به روسیه «تشدید شدید تنش» را رقم خواهد زد.

شرکت هواپیمایی ایران‌ایر در همان نشست خبری به عنوان تحریم‌شده جدید در این رابطه اعلام شد. ساعتی بعد، بریتانیا، فرانسه و آلمان اعلام کردند که تمامی توافق‌های خدمات هوایی‌شان با ایران را به سرعت لغو خواهند کرد. شامگاه سه‌شنبه هم وزارت خزانه‌داری آمریکا بیانیه داد و گفت که ۲۰ فرد، نهاد و کشتی را که در روند رساندن این محموله‌های موشکی از ایران به روسیه نقش داشته‌اند تحریم کرده است.

هزاران غیرنظامی در جنگی که روسیه با تهاجم تمام عیار به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ آغاز کرد، جان باخته‌اند. میلیون‌ها اوکراینی نیز آواره شده‌اند، در حالی که بسیاری از شهرها و روستاها به تلی از آوار تبدیل شده‌اند.

روسیه در هفته‌های اخیر حملات پهپادی و موشکی خود به اوکراین را تشدید کرده است، در حالی که اوکراین نیز صدها پهپاد تهاجمی دوربرد را به عمق خاک روسیه فرستاده است.

در اواخر ماه سپتامبر، زلنسکی به ایالات متحده سفر می‌کند و طرحی را به بایدن و دو جانشین احتمالی او در انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ارائه می‌دهد که امیدوار است پایان جنگ را نزدیک‌تر کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.