ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه سرکوب‌ها در دومین سالگرد جنبش ژینا: احمد حسن‌‌زاده، پدر محمد حسن‌زاده، معترض کشته‌شده بازداشت شد

احمد حسن‌زاده را در مقابل خانه‌اش بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند. مأموران از برگزاری دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا (مهسا) امینی بر مزار او نیز جلوگیری کردند.

نیروهای امنیتی یکشنبه ۲۵ شهریور، احمد حسن‌‌زاده، پدر محمد حسن‌‌زاده از کشته‌شدگان اعتراضات سراسری زن، زندگی، آزادی را در مقابل درب منزل شخصی‌اش در بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

به‌گزارش کولبرنیوز، احمد حسن‌‌زاده ساعتی پس از دستگیری در یک تماس تلفنی با خانواده خود گفته است که در بازداشت به‌سر می‌برد.

از دلایل بازداشت، محل نگهداری و اتهامات مطرح‌شده علیه احمد حسن‌‌زاده اطلاعی در دست نیست.

پیش از این در مردادماه سال جاری مأموران امنیتی جمهوری اسلامی او و دخترش سولماز حسن‌زاده را بازداشت کرده بودند. آن‌ها در تلاش بودند تا به‌مناسبت سالروز تولد محمد حسن‌‌زاده مراسمی برگزار کنند. سرانجام ۱۰ مرداد سال جاری، احمد حسن‌‌زاده با سپردن وثیقه چهار میلیارد تومانی آزاد شد.

او و دخترش ۱۴ شهریور سال گذشته نیز در اداره اطلاعات بوکان مورد بازجویی قرار گرفته بود.

محمد حسن‌زاده، فرزند احمد حسن‌زاده در جریان اعتراضات سراسری هدف گلوله قرار گرفت و ۲۵ آبان ۱۴۰۱، در سالگرد آبان ۹۸، جان خود را از دست داد. او به‌هنگام مرگ ۲۸ سال سن داشت.

در دومین سالگرد جنبش زن، زندگی، آزادی فشار نیروهای امنیتی به خانواده‌های دادخواه و فعالان سیاسی و مدنی، به‌ویژه در کردستان، افزایش یافته است.

آن‌ها هفته گذشته نیز مینا سلطانی، مادر شهریار محمدی، از جان‌باختگان اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ را در بوکان بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کرده بودند.

به‌گفته میلاد محمدی، فرزند دیگر مینا سلطانی، بازداشت مادرش با یورش «وحشیانه» نیروهای امنیتی به خانه او صورت گرفت.

شهریار محمدی ۲۷ آبان ۱۴۰۱، در جریان اعتراضات زن، زندگی، آزادی در بوکان بر اثر اصابت گلوله جان خود را از دست داد.

بنا به گزارش شبکه حقوق بشر کردستان، طی روزهای گذشته دست‌کم ۱۸ فعال و شهروند کُرد در شهرهای مهاباد، اشنویه، پیرانشهر، دیواندره، مریوان، سروآباد و بوکان توسط مأموران وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و به بازداشتگاه‌های امنیتی این دو نهاد امنیتی منتقل شده‌اند.

همچنین شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران نیز گزارش داد که در آستانه دومین سالگرد ژینا امینی ۱۴ فعال صنفی معلمان به نام‌های نسرین کریمی، فاطمه زندکریمی، محمدرضا مرادی، آرام ابراهیمی، صادق کنعانی، رزگار حیدری، غیاث نعمتی، مجید کریمی، صلاح حاجی میرزایی، کوروش عزتی امینی، فیصل نوری، رضا طهماسبی، شهریار نادری و بهزاد قوامی به دادسرای سنندج احضار شدند.

در ادامه فشارهای روزهای اخیر، مأموران امنیتی از برگزاری مراسم دومین سالگرد درگذشت مهسا (ژینا) امینی در سقز، زادگاه ژینا، نیز جلوگیری کردند. آن‌ها روز یکشنبه ۲۵ شهریور اجازه حضور خانواده امینی بر سر مزار فرزندشان و برگزاری مراسم گرامی‌داشت او را ندادند و از آن‌ها خواستند که از خانه خارج نشوند.

مأموران امنیتی همچنین راه‌های دسترسی به آرامگاه آیچی در سقز، محل دفن ژینا (مهسا) امنینی را مسدود کردند.

این فشارها در حالی صورت گرفت که به‌دنبال فراخوان احزاب عمده و تشکل‌های مدنی کُرد برای پیوستن به اعتصاب عمومی در دومین سالگرد قتل حکومتی ژینا امینی، شماری از شهرهای استان‌های کُردستان و آذربایجان غربی روز یکشنبه به اعتصاب پیوستند. براساس گزارش‌ها و ویدئوهای منتشرشده، چندین شهر از جمله سنندج، سقز، مهاباد، بوکان، اشنویه و دیواندره در دومین سالگرد جنبش در اعتصاب به‌سر بردند.

امجد امینی، پدر ژینا، با انتشار پیامی از اعتصاب‌ها و حمایت‌های مردم قدردانی کرد. مژگان افتخاری، مادر او نیز در سالگرد کشته شدن فرزندش، در صفحه اینستاگرام خود یاد کشته‌شدگان اعتراض‌های سراسری ۱۴۰۱ را گرامی داشت.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.