ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترجمه فصل دوم از کتاب «هماهنگی ویرانگر، انفال، سرمایه‌داری سیاسی اسلامی: خوانشی جدید از ایران معاصر»:

نظام‌های اقتصادی، شیوه‌های تولید، و هماهنگی

مترجم: یپرم خان هایریک

آخرین کتاب مهرداد وهابی، استاد اقتصاد در دانشگاه سوربن شمالی (پاریس) در ابتدای سال ۲۰۲۳ میلادی (دی ماه ۱۴۰۱خورشیدی) از جانب انتشارات‌ پالگریو مک میلان (اسپرینگر) به زبان انگلیسی در نزدیک به پانصد صفحه به چاپ رسید. هدف این کتاب بررسی مختصات اصلی و پایدار اقتصاد ایران طی چهار دههٔ اخیر است. آنچه پیش‌روی شماست ترجمه فارسی فصل ۲ این کتاب است.

مرکز توجه این کتاب هماهنگی ویرانگر و روابط آن با نهادهای مرتبط با حکومت اسلامی، و سرمایه داری سیاسی در مقابل سرمایه‌داری بازار است. در فصل دوم، با دیدگاهی نهادگرا، به شیوه‌های هماهنگی به عنوان میانجی بین نهادهای اساسی و عملکرد اقتصادی، برای توضیح نظم و بحران اجتماعی خواهیم پرداخت. در حالی که یک نظام اقتصادی را نمی‌توان تنها به یک شکل هماهنگی (نمونه: بازار، دستوری، تعاونی یا ویرانگر)  تقلیل داد، شکل غالبی از هماهنگی وجود دارد که امکان درهم‌آمیزی همه‌ی اشکال هماهنگی را فراهم می‌کند. بحران اجتماعی زمانی به وجود می‌آید که مکانیسم‌های هماهنگی نتوانند نقش میانجی خود را ایفا کنند.  

در وضعیت بحران اجتماعی، هیچ یک از مکانیسم‌های هماهنگی غالب نیست. بحران با از‌هم‌گسیختگی میان شیوه‌های مختلف هماهنگی مشخص می‌شود. تحت چنین شرایطی، نوع ویژه‌ای از هماهنگی می‌تواند برخیزد که به شکلی مشخص با بحران سازگار است: “هماهنگی ویرانگر”، آنجا که بحران و نظم آشتی‌پذیرند. هماهنگی ویرانگر مبتنی بر ادغام حاکمیت و مالکیت، نهادهای موازی و رژیم مصادره‌گر است. از منظر اقتصادی، هماهنگی ویرانگر رژیمی غارتگر مبتنی بر سودآوری از طریق مجراهای غیربازاری را تقویت می‌کند. سرمایه‌داری سیاسی اسلامی نظامی اقتصادی است که با این نوع هماهنگی سازگار است.

نوشتار حاضر ترجمه فصل دوم کتاب مهرداد وهابی با عنوان «انفال و اقتصادیات اسلامی» است که درسال ۲۰۲۳ به انگلیسی انتشار یافت و منبع مرجع (reference) آن به قرار زیر است:

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.