ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی مهدی جهانپور، کودک-مجرم را اعدام کرد

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون دست‌کم ۷۱ کودک-مجرم در ایران اعدام شده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران براساس اطلاعات جدیدی که به‌تازگی به‌دست آورده است چهارشنبه ۴ مهر / ۲۵ سپتامبر اعلام کرد که مهدی جهانپور که هفته پیش خبر اعدام او در زندان عادل‌آباد شیراز اعلام شده بود، در هنگام ارتکاب جرم انتسابی، کودک بوده است.

مهدی جهانپور به‌همراه دو زندانی بلوچ دوشنبه ۲۶ شهریور در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد.

سازمان حقوق بشر ایران که به شناسنامه مهدی جهانپور تیره شبانکاره، دست پیدا کرده نوشته است که این زندانی در فروردین‌ماه ۱۳۹۸ یعنی زمانی که ۱۶ سال و سه ماه سن داشت به اتهام «قتل عمد» بازداشت و به قصاص نفس محکوم شده بود.

مهدی جهانپور متولد ۱۷ آذر ۱۳۸۱ بود.

یک منبع آگاه در مورد اعدام این کودک-مجرم به سازمان حقوق بشر ایران گفته بود:

مهدی جهانپور متهم بود در فیروزآباد فردی را با چاقو به قتل رسانده است. مهدی عاشق دختری بود و مرد دیگری که آن دختر را می‌خواسته، سر راه مهدی را می‌گیرد و نزاعشان منجر به قتل می‌شود. مهدی بدون اطلاع خانواده اعدام شد.

به‌گفته سازمان حقوق بشر ایران، این نخستین اعدام کودک-مجرمی است که در سال ۲۰۲۴ به تأیید رسیده است.

ایران یکی از معدود کشورهایی‌ست که کودک-مجرمان را به مرگ محکوم می‌کند و بیش از تمام کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای نوجوانان اجرا می‌کند.

محمود امیری‌مقدم، سخنگوی سازمان حقوق بشر ایران در این‌باره گفت:

صدور و اجرای حکم اعدام برای کودک-مجرمان نقض جدی تعهدات بین‌المللی جمهوری‌اسلامی، از جمله کنوانسیون حقوق سیاسی و مدنی سازمان ملل متحد است و باید از سوی جامعه جهانی به‌شدت محکوم شود. در حال حاضر ده‌ها نفر در ایران به اتهام جرایمی که در سنین زیر ۱۸ مرتکب شده‌اند، در صف اعدام هستند و عدم واکنش جامعه‌ جهانی می‌تواند به اعدام‌ کودکان بیشتری بیانجامد.

طبق آمار این سازمان مدافع حقوق بشر، از سال ۲۰۱۰ میلادی تاکنون دست‌کم ۷۱ کودک-مجرم در ایران اعدام شده‌اند.

با وجود پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در دهه ۷۰ شمسی، قوه قضائیه ایران بی‌اعتنا به هشدارهای بین‌المللی و تعهدات خود در زمینه رعایت حقوق کودکان، همچنان برای برخی از متهمان زیر ۱۸ سال حکم اعدام صادر می‌کند.

ایران همچنین در حالی یکی از کشورهای اعدام‌کننده افراد به دلیل انجام جرم در کمتر از ۱۸ سالگی است که ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی مصوب سال ۱۳۹۲ به قضات این اختیار را می‌دهد تا برای کودکانی که ماهیت جرم یا حرمت آن را ندانند و درک نکنند، حکم اعدام صادر نکنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.