ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رویترز: ایران در حال میانجی‌گری برای ارسال موشک‌های پیشرفته روسی به حوثی‌های یمن است

دو مقام منطقه‌ای گفته‌اند حوثی‌ها و روس‌ها دست‌کم دو بار امسال در تهران ملاقات کرده‌اند و مذاکرات برای ارسال ده‌ها موشک با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر همچنان ادامه دارد.

خبرگزاری رویترز به نقل از سه منبع غربی و منطقه‌ای ادعا کرده که جمهوری اسلامی ایران میانجی مذاکرات سری بین روسیه و شورشیان حوثی یمن برای انتقال موشک‌های ضدکشتی به این گروه نظامی بوده است.

بنابر این گزارش، هفت منبع نیز گفته‌اند که روسیه هنوز تصمیمی برای انتقال موشک‌های «یاخونت» – که با نام P-800 Oniks نیز شناخته می‌شود – نگرفته است.

این موشک‌ها می‌تواند به حوثی‌ها کمک کند تا به شکل دقیق‌تری کشتی‌های تجاری در دریای سرخ را هدف قرار دهند.  

روزنامه وال‌استریت ژورنال در ماه ژوئیه گزارش کرده بود که روسیه در حال بررسی ارسال این موشک‌ها است، اما نقش ایران به عنوان واسطه تاکنون گزارش نشده بود.

حوثی‌ها تاکنون دست‌کم دو کشتی را غرق کرده و یک کشتی دیگر را توقیف کرده‌اند. این کار به اختلال در تجارت جهانی دریایی و افزایش هزینه‌های بیمه کشتی‌ها در دریای سرخ منجر شده است. در مقابل، ایالات متحده آمریکا و بریتانیا به مواضع حوثی‌ها حمله کرده‌اند اما نتوانسته‌اند حملات این گروه را متوقف کنند.

دو مقام منطقه‌ای که از این مذاکرات آگاه بودند گفته‌اند که حوثی‌ها و روس‌ها دست‌کم دو بار امسال در تهران ملاقات کرده‌اند و مذاکرات برای ارسال ده‌ها موشک که با برد حدود ۳۰۰ کیلومتر همچنان ادامه دارد و انتظار می‌رود در هفته‌های آینده جلسات بیشتری در تهران برگزار شود.

روسیه پیشتر موشک «یاخونت» را به حزب‌الله لبنان که تحت حمایت جمهوری اسلامی است، ارائه کرده بود.

رویترز می‌گوید به گفته یکی از منابع، مذاکرات از زمان ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی آغاز شده است.

یکی از منابع اطلاعاتی غربی گفت:

روسیه در حال مذاکره با حوثی‌ها برای انتقال موشک‌های فراصوت ضدکشتی «یاخونت» است. ایران میانجی این مذاکرات است، اما نمی‌خواهد امضای خود را روی آن بگذارد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی حوثی‌های یمن، در پاسخ به پرسش رویترز از این مذاکرات اظهار بی‌اطلاعی کرد. 

یکی از مقامات وزارت دفاع ایالات متحده گفته که هرگونه تلاش برای تقویت حوثی‌ها «منافع مشترک بین‌المللی در زمینه آزادی ناوبری جهانی و ثبات در دریای سرخ و کل خاورمیانه» را تضعیف خواهد کرد.

فابیان هینز، کارشناس موشک‌های بالستیک در مؤسسه بین‌المللی مطالعات استراتژیک، گفت که انتقال موشک‌های یاخونت روسیه به حوثی‌ها یک بازی امنیت منطقه را تغییر خواهد داد. او در این رابطه افزود:

P-800 سیستم بسیار پیشرفته‌تری نسبت به موشک‌های بالستیک و کروز ضدکشتی است که حوثی‌ها تاکنون استفاده کرده‌اند.

این کارشناس امنیتی-نظامی همچنین گفت که روسیه باید در مورد جنبه‌های فنی تحویل موشک‌ها، از جمله چگونگی انتقال و عملیاتی‌کردن آنها بدون اینکه ایالات متحده سلاح‌ها را شناسایی و نابود کند، کمک کند. حوثی‌ها همچنین برای استفاده از این سیستم‌های موشکی به آموزش نیاز دارند.

روسیه و ایران در میان جنگ روسیه با اوکراین، روابط نظامی خود را تقویت کرده‌اند. ایالات متحده آمریکا اوایل این ماه اعلام کرد که تهران موشک‌های بالستیک به مسکو برای استفاده در برابر اوکراین منتقل کرده است.

به گفته سه منبع، یکی از انگیزه‌های مسکو برای مسلح کردن حوثی‌ها این احتمال است که کشورهای غربی تصمیم بگیرند به اوکراین اجازه استفاده از سلاح‌های غربی برای حمله به مناطق داخلی روسیه بدهند.

یک مقام ارشد ایالات متحده در این رابطه به رویترز گفت که «به نظر می‌رسد مذاکرات روسیه و حوثی‌ها به موضع ما در اوکراین و آنچه ما حاضر به انجام یا عدم انجام آن هستیم، مربوط می‌شود.»

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در ماه ژوئن هشدار داده بود که مسکو می‌تواند سلاح‌های پیشرفته دوربرد را به دشمنان غرب در سراسر جهان ارسال کند.

یک مقام ارشد دیگر ایالات متحده نیز گفته که هیئتی از مقامات آمریکایی در طول بازدید تابستان امسال از عربستان سعودی، مذاکرات روسیه و حوثی‌ها را با همتایان سعودی خود مطرح کردند و واشنگتن این موضوع را با مسکو نیز مطرح کرده است.

سه منبع به رویترز گفتند که سعودی‌ها نگرانی‌های خود را مستقیماً به روس‌ها منتقل کرده‌اند.

یک مقام ارشد ایالات متحده آمریکا نیز درباره عواقب جدی در صورت انجام این انتقال هشدار داد. او ضمن بیان اینکه «سعودی‌ها نگران هستند، ما نگران هستیم و سایر شرکای منطقه‌ای نیز نگران هستند»، به رویترز گفته: «حوثی‌ها همین حالا هم در دریای سرخ خسارات زیادی ایجاد کرده‌اند و این سلاح‌ها به آنها امکان می‌دهد که آسیب‌های بیشتری وارد کنند.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • SELECT MINI GUN

    برای دفاع از خود بد نیست !