ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پایان عملیات نجات کارگران معدن طبس؛ آمار رسمی کشته‌ها به ۵۰ نفر رسید

معاون اول رئیس جمهور گفت هر معدنی که استاندارد لازم را ندارند باید بسته شود چون جان انسان‌ها مهمتر است. این در حالی است که دولت چهاردهم در مرداد ماه شرط اجبار ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران در اسناد مناقصه را حذف کرد.

جواد قناعت، استاندار خراسان جنوبی، چهارشنبه ۴ مهر از انتقال پیکر آخرین فرد محبوس در معدن زغال سنگ معدنجو در طبس خبر داد و گفت: «عملیات امداد و نجات در معدنجو بعد از حدود ۸۰ ساعت به پایان رسید.»

به گزارش خبرگزاری دولت جمهوری اسلامی ایران (ایرنا)، استاندار خراسان جنوبی افزود:

بیشتر تمرکز گروهِ HSE [اداره اجرایی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای] و امدادگران از دیروز بر خروج ۱۰ کارگر محبوس در معدن بود و بامداد امروز همه پیکرهای محبوس در بلوک C به سطح زمین انتقال داده شدند.

قناعت شمار کشته‌شدگان این حادثه را ۴۹ نفر خواند. این در حالی است که به گزارش اعتماد آنلاین، صداوسیما اعلام کرده که با مرگ یک نفر دیگر از کارگران، شمار کشتگان به ۵۰ نفر رسیده است.

۱۶ نفر از کارگران مصدوم نیز به بیمارستان مصطفی خمینی طبس منتقل شدند. به گفته استاندار خراسان جنوبی، از این تعداد نیز شش نفر بعد از اتمام درمان همان روز یکشنبه از بیمارستان ترخیص شدند، دو نفر شرایط نامطلوبی دارند و تحت مراقبت ویژه هستند، و بقیه هم تحت درمان قرار دارند.

علت این فاجعه هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. با این‌حال، بر اساس گزارش‌های غیررسمی انفجار معدن حوالی ساعت ۲۱ شنبه‌ شب ۳۱ شهریور ۱۴۰۳، به دلیل تصاعد آنی گاز متان در معدن زغال‌سنگ شرکت معدنجو روی داد که دو بلوک B و C تحت تأثیر قرار گرفتند و ده‌ها کارگر کشته، زخمی و محبوس شدند.

به گزارش تسنیم، محمدرضا عارف، معاون اول رئیس جمهور، صبح چهارشنبه در جلسه هیئت دولت «با قدردانی از وزرای کشور، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، جمعیت هلال احمر و سازمان مدیریت بحران کشور، استانداری خراسان جنوبی» به خاطر آنچه او رسیدگی به مصدومان و عملیات امداد و نجات در حادثه معدن طبس خواند، گفت: 

وزرای صنعت، معدن و تجارت و تعاون، کار و رفاه اجتماعی پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسانه ظرف حداکثر دو هفته علل بروز این حادثه را هر چه سریعتر در گزارشی تدوین کنند.

او در ادامه از مسئولان مربوطه خواست که «در صورت کوتاهی، سهل‌انگاری و یا علل طبیعی با خاطیان احتمالی این حادثه برخورد شود و اگر علل طبیعی و نشت گاز عامل اصلی بروز حادثه ریزش معدن شناخته شود.»

عارف همچنین افزود:

نه‌تنها معدن طبس بلکه هر یک از بیش از ۲۲۰ معدن فعال در کشور که استانداردهای لازم را ندارند [باید] بسته شوند چرا که جان انسان‌ها بسیار شریف و مهمتر است.

معاون اول رئیس جمهور همچنین گفت:

بازرسی‌ها و نظارت‌ها جدی گرفته نمی‌شود و با خاطیان برخوردهای لازم نمی‌شود و ایمن‌سازی معادن به ویژه معادن زغال سنگ به دلیل وجود گاز متان اهمیت اساسی دارد و باید فضای این معادن برای کارگران زحمتکش امن شود.

این اظهارات معاون اول رئیس جمهور در حالی است که دولت چهاردهم در یکی از نخستین اقداماتش در مردادماه سال جاری، شرط اجبار ارائه گواهی صلاحیت ایمنی پیمانکاران در اسناد مناقصه را حذف کرد. به بیانی دیگر، اهمیتی ندارد که سرمایه‌گذار و پیمانکار یک پروژه، از جمله در پروژه‌های معدنی، چه سابقه‌ خوب یا بدی در زمینه ایمنی محیط کار دارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.