ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل با وجود درخواست‌های جهانی برای آتش‌بس، حملاتش به جنوب لبنان را ادامه می‌دهد

حزب‌الله تأیید کرد که حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی مسکونی در جنوب بیروت منجر به کشته‌شدن محمد سرور، رئیس واحد پهپادی این گروه شده است.

با وجود درخواست‌های ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای غربی برای آتش‌بس، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به ارتش این کشور دستور داده است تا با «تمام قوا» به حمله به حزب‌الله لبنان ادامه دهد.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرد که حداقل ۹۲ نفر در حملات هوایی اسرائیل در روز پنج‌شنبه ۵ مهر / ۲۶ سپتامبر کشته شدند. به گزارش شبکه خبری «فرانس ۲۴»، از زمان تشدید حملات اسرائیل از روز دوشنبه تاکنون، دست‌کم ۷۰۰ لبنانی کشته شده‌اند.

حزب‌الله تأیید کرد که حمله هوایی اسرائیل به ساختمانی مسکونی در جنوب بیروت منجر به کشته‌شدن محمد سرور، رئیس واحد پهپادی این گروه شده است.

با توجه به افزایش چشمگیر حملات اسرائیل به لبنان از روز دوشنبه، نگرانی‌ها از وقوع جنگ تمام‌عیار بین اسرائیل و حزب‌الله به شدت افزایش یافته است. در پی افزایش خصومت‌ها، بلوکی شامل ۱۲ کشور، از جمله ایالات متحده، بریتانیا و اتحادیه اروپا در روز چهارشنبه پیشنهاد یک آتش‌بس سه‌هفته‌ای بین اسرائیل و حزب‌الله را ارائه کردند.

این پیشنهاد در ابتدا پس از آنکه دنی دانون، سفیر اسرائیل در سازمان ملل، اعلام کرد که کشورش «نسبت به ایده‌ها گشوده است»، با امیدواری همراه شد. اما روز پنج‌شنبه مقام‌های اسرائیلی این پیشنهاد را به طور کامل رد کردند.

با این حال به گزارش بی‌بی‌سی جهانی، نتانیاهو پس از ورود به نیویورک برای مجمع عمومی سازمان ملل اعلام کرد که اسرائیل تا زمانی که به تمام اهداف خود در لبنان نرسد «توقف نخواهد کرد» و «بازگشت ایمن ساکنان شمال کشور به خانه‌هایشان» در اولویت قرار دارد.

کاخ سفید بعداً اعلام کرد که پیشنهاد آتش‌بس «با هماهنگی» اسرائیل انجام شده است، با این حال نتانیاهو چند ساعت بعد تأکید کرد که کشورش به جنگ ادامه خواهد داد.

صبح روز جمعه ۶ مهر / ۲۷ سپتامبر، دفتر نتانیاهو بیانیه‌ای منتشر کرد تا چند نکته را در رابطه با «گزارش‌های نادرست پیرامون ابتکار آتش‌بس به رهبری ایالات متحده» روشن کند. در این بیانیه آمده است:

اوایل این هفته، ایالات متحده قصد خود را برای ارائه یک پیشنهاد آتش‌بس در لبنان، همراه با دیگر شرکای بین‌المللی و منطقه‌ای، با اسرائیل در میان گذاشت…. اسرائیل اهداف ابتکار آمریکا برای بازگشت ایمن و مطمئن مردم در امتداد مرز شمالی ما به خانه‌هایشان را به اشتراک می‌گذارد.

این بیانیه ضمن اشاره به این که «تلاش‌های ایالات متحده در این زمینه را ارج می‌نهد»، با تأکید بر ادامه مذاکرات در روزهای آینده پایان یافت.

در نیویورک، کی‌یر استارمر، نخست‌وزیر بریتانیا، خواستار «آتش‌بس فوری به منظور فراهم‌سازی فضا برای یک راه‌ حل دیپلماتیک» برای حل مناقشه در لبنان شد. او هشدار داد که این درگیری می‌تواند به جنگی منجر شود که «هیچ‌کس نمی‌تواند آن را کنترل کند.»

از زمان تشدید تنش‌ها میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل با آغاز جنگ غزه در سال گذشته، حدود ۷۰هزار اسرائیلی از شمال کشور آواره شده‌اند. طبق گزارش سازمان ملل، در لبنان نیز از روز دوشنبه حدود ۹۰ هزار نفر آواره شده‌اند و این به ۱۱۰هزار نفر دیگر که قبلاً خانه‌های خود را ترک کرده بودند، اضافه می‌شود.

در روز پنج‌شنبه، ارتش اسرائیل اعلام کرد که اهداف حزب‌الله در جنوب لبنان و دره بقاع در شرق این کشور را هدف قرار داده است. همچنین زیرساخت‌هایی را در مرز لبنان و سوریه هدف قرار داد که ادعا می‌شود برای قطع خطوط تأمین سلاح به این گروه بوده است.

در همین حال، حزب‌الله اعلام کرد که ۵۰ راکت به سمت شهر کریات آتا و ۸۰ موشک به سمت شهر صفد در شمال اسرائیل شلیک کرده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که یک موشک را که از یمن شلیک شده بود، پس از شنیدن آژیرها و انفجارها رهگیری کرده است.

هرتزل هالوی، رئیس ستاد کل ارتش اسرائیل، روز چهارشنبه اعلام کرده بود که حملات هوایی اسرائیل به لبنان ممکن است راه را برای «ورود ارتش اسرائیل به خاک دشمن» هموار کند.

همچنین به گزارش رویترز، تومر بار، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل، روز پنج‌شنبه در پیامی ویدئویی به نیروهایش گفت:

ما شانه به شانه ستاد فرماندهی شمالی در حال آماده‌شدن برای یک مانور زمینی هستیم. در صورت اجرایی‌شدن، آماده خواهیم بود. این تصمیمی است که مافوق ما باید بگیرد.

در همین حال، قطر نیز خواستار کاهش تنش شد و سخنگوی دولت، ماجد الانصاری، اعلام کرد که کشورش گزارش‌های «هولناکی از لبنان در مورد هدف قرار دادن خانواده‌ها به طور کامل دریافت کرده است، به شیوه‌ای که مشابه جنایات در غزه است.»

پس از دیدار با همتایان بریتانیایی و استرالیایی در لندن، لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده آمریکا گفت که اسرائیل و حزب‌الله با خطر «یک جنگ تمام‌عیار» روبه‌رو هستند، اما «یک راه‌ حل دیپلماتیک همچنان ممکن است.»

عصر روز پنج‌شنبه، وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که یک بسته کمک ۸,۷ میلیارد دلاری از ایالات متحده برای حمایت از کارزارهای نظامی فعلی خود دریافت کرده است.

در بیانیه‌ای، وزارت دفاع اسرائیل گفت که این بسته شامل ۳,۵ میلیارد دلار برای «تأمینات ضروری زمان جنگ» است که قبلاً منتقل شده و ۵,۲ میلیارد دلار برای سامانه‌های دفاع هوایی مانند گنبد آهنین، فلاخن داوود و یک سیستم لیزری پیشرفته است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.