ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

موج جدید مرگ‌ و مسمومیت در چند استان ایران بر اثر مصرف الکل غیراستاندارد

در چند روز اخیر ۱۳ نفر در مازندران، ۹ نفر در گیلان و ۴ نفر در استان همدان بر اثر مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد فوت کرده‌اند.

علی عباسی، مدیرکل پزشکی قانونی مازندران اعلام کرد که تعداد افراد فوت‌شده ناشی از مصرف الکل تقلبی در مازندران به ۱۳ نفر رسیده است. از این تعداد ۶ نفر در آمل و ۷ نفر در کلاردشت جان خود را از دست دادند.

رسول ظفرمند، مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز از افزایش تعداد افرادی که به دلیل مسمومیت با الکل تقلبی به مراکز درمانی استان مراجعه کرده و بستری شدند خبر داد و گفت «تا ظهر روز چهارشنبه حدود ۱۶۰ نفر به بیمارستان‌های مازندران مراجعه کردند».

ظفرمند افزود در چالوس ۹۱ نفر با علائم مسمومیت الکلی به بیمارستان مراجعه کردند که چهار نفر آن‌ها فوت کردند.

او گفت در بیمارستان‌های آمل چهار نفر و در نوشهر نیز یک نفر جان خود را از دست دادند. در نوشهر یک نفر نیز مرگ مغزی شده است.

پیش از این، در ۸ مهرماه جاری نیز محمدتقی آشوبی رئیس علوم پزشکی گیلان از مرگ ۴ نفر در پی مسمومیت احتمالی ناشی از اتانول یا متانول در رشت خبر داد و گفت ۶ تن از این بیماران با حال عمومی وخیم در بیمارستان‌های استان بستری هستند.

در ۹ مهرماه رئیس علوم پزشکی گیلان از افزایش مراجعان و جان‌باختگان مصرف مشروبات الکی در رشت خبر داد و اعلام کرد که تاکنون ۲۷ بیمار به مراکز درمانی مراجعه و ۶ تن از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند. فوت یک بیمار دیگر در ۱۰ مهرماه آمار جان‌باختن افراد دچار مسمومیت با مشروبات الکلی تقلبی در رشت را به ۷ نفر رساند. یک روز بعد نیز دو نفر دیگر در رشت به همین دلیل جان خود را از دست دادند.

دادگستری کل استان همدان نیز روز گذشته، چهارشنبه ۱۱ مهرماه اعلام کرد که ۴ نفر در این استان بر اثر مصرف مشروبات الکلی غیراستاندارد فوت کردند.

این نخستین بار نیست که مشروبات الکلی تقلبی در ایران قربانی می‌گیرد. بسیاری علت اصلی مرگ و مسمومیت ناشی از مشروبات الکلی تقلبی را ممنوعیت قانونی این نوشیدنی‌ها در ایران و در پی آن وارد کردن یا ساخت مشروبات غیراستاندارد می‌دانند.

تابستان سال گذشته نیز موجی از مسمومیت‌های سریالی با الکل در شهرهای مختلف به کشته شدن ده‌ها نفر و مسمومیت صدها تن انجامید.

براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، هر مصرف‌کننده در ایران سالانه ۲۵ لیتر الکل مصرف می‌کند که این رقم دو برابر میزان مصرف یک شهروند آمریکایی و حتی بیشتر از متوسط مصرف یک شهروند اهل روسیه‌ است.

در ایران نه تنها خرید و فروش مشروبات الکلی جرم محسوب می‌شود و قانونگذار برای آن مجازات تعیین کرده است، بلکه نوشیدن الکل هم جرم است.

قانون مجازات اسلامی نوشیدن مشروبات الکلی در ایران را ممنوع و «حرام» اعلام کرده و برای آن ۸۰ ضربه شلاق در نظر گرفته است. براساس این قانون، پس از دو بار تعزیر به دلیل «شرب خمر» یا‌‌ همان مصرف مشروب الکلی، قاضی می‌تواند حتی حکم اعدام متهم را صادر کند.

کسانی که مشروب می‌نوشند و دچار آسیب می‌شوند، می‌توانند از فروشنده مشروبات الکلی شکایت کنند. این شکایت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و فروشنده مجازات خواهد شد اما چون نوشیدن مشروبات الکلی هم جرم است، شخصی که مرتکب نوشیدن الکل شده نیز محاکمه و مجازات می‌شود. به همین دلیل است که اغلب افراد شکایتی نمی‌کنند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.