ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادامه حملات اسرائیل به لبنان و غزه ــ نتانیاهو سفر گالانت به آمریکا را لغو کرد

منابع اسرائیلی گفتند پایگاه‌های هسته‌ای ایران هدف حمله نیستند. اما حملات بی امان به غزه و لبنان ادامه یافت. یک گروه از پزشکان آمریکایی شمار کشته شدگان در باریکه غزه را بیش از ۱۱۸ هزار تن تخمین زدند.

اسرائیل همزمان با ادامه حملات به لبنان و غزه، در حال تدارک پاسخ به حمله موشکی ایران است. در لبنان شمار کشته‌شدگان و آوارگان روز به روز افزایش می‌یابد. در باریکه غزه ۹۹ پزشک و پرستار آمریکایی در نامه‌ای شمار واقعی کشته‌شدگان را حدود سه برابر آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه اعلام کردند. همزمان هریس بار دیگر گفت زمان آتش‌بس فرا رسیده است. نتانیاهو اما مانع سفر وزیر جنگش به واشنگتن شد.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل که به ارتکاب جنایت جنگی متهم است، به دستور بنیامین نتانیاهو، سفرش به ایالات متحده آمریکا را لغو کرد. او قرار بود برای گفت‌وگو با همتای آمریکایی خود در باره پاسخ اسرائیل به ایران به واشنگتن سفر کند.

شبکه خبری الجزیره به نقل از خبرنگاران خود در بیرون از سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل گزارش کرد، نتانیاهو گفته است تا زمانی که او با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا گفت‌وگو نکند گالانت به واشنگتن نخواهد رفت.

یک منبع اسرائیلی که نامش فاش نشد هم در گفت‌وگو با «جروزالم پست» این خبر را تأیید کرد.

به گزارش این رسانه اسرائیلی، بایدن پس از حمله موشکی ایران در حالی که نظامیان آمریکا به همراه بریتانیا، فرانسه و اردن به اسرائیل در مقابله با حمله ایران کمک کرده بودند، با نتانیاهو گفت‌وگو نکرد.

پیش از این نیز خبرهایی از افزایش اختلاف میان نتانیاهو و بایدن منتشر شده بود، تا آنجا که رسانه‌ها به نقل از منابع خود نوشتند رئیس‌جمهوری آمریکا با ادبیاتی تند با نخست‌وزیر اسرائیل سخن گفته است.

بر اساس گزارش رسانه‌های فرامنطقه‌ای، آمریکا در روزهای گذشته به اسرائیل پیشنهاد کرده است در صورتی که به حمله ایران پاسخ ندهد یک بسته کمک مالی و نظامی کمک خواهد کرد.

ایران ۱۰ مهر ده‌ها موشک بالستیک به اسرائیل شلیک کرد که روایت‌های متضادی از نتایج آن منتشر شده است. به روایت ایران ۹۰ درصد موشک‌ها به اهداف از پیش تعیین شده اصابت کردند. اسرائیل و متحدانش اما ادعا کردند ۹۰ درصد موشک‌های شلیک شده را رهگیری و منهدم کردند.

جمهوری اسلامی ایران حمله ۱۰ اکتبر را پاسخ به ترور حسن نصرالله و چند تن دیگر از فرماندهان ارشد این حزب سیاسی و نظامی، عباس نیلفروشان، معاون اطلاعات سپاه قدس و اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس که در تهران ترور شد، توصیف کرد.

اسرائیل به فاصله کوتاهی پس از این حمله تهدید کرد پاسخی سخت به ایران خواهد داد. پس از آن برخی منابع به نقل از منابع اسرائیلی مدعی شدند اسرائیل قصد دارد به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند. «جروزالم پست» اما ۸ اکتبر/ ۱۸ مهر به نقل از منابع خود نوشت «انتظار نمی‌رود اسرائیل به مراکز هسته‌ای ایران حمله کند، بلکه بیشتر بر پایگاه‌های نظامی و اطلاعاتی تمرکز خواهد کرد».

این منابع همچنین گفتند حمله احتمالی اسرائیل نسبت به حمله پیشین در پاسخ به شلیک موشک از ایران در آوریل ۲۰۲۴ که موجب صدمه به پدافند اس ۳۰۰ در ایران شد، شدیدتر خواهد بود.

این نخستین بار است که منابع اسرائیلی حمله به سامانه ضدهوایی اس ۳۰۰ را در حمله به ایران تأیید می‌کنند. ایران هیچگاه این حمله را به صورت رسمی تأیید نکردند.

«جروزالم پست» به نقل از منابع امنیتی خود نوشت اگرچه فرصت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است هر ۵۰ سال یک بار به وجود بیاید، اما «با اهداف جنگی اسرائیل مطابقت ندارد». به گفته این منابع، در حالی که هدف اسرائیل از حمله به غزه و لبنان «نابودی حماس» و «بازگشت امن ساکنان مناطق شمال به خانه‌هایشان» اعلام شده است، یک هدف دیگر «درگیر نشدن با یک جنگ منطقه‌ای دیگر به صورت مشخص با ایران» است.

این گزارش با بیان ابراز نگرانی اعضای کابینه جنگ اسرائیل و دولت‌های حامی آن از احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای در صورت حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، نوشت: این مسئله «می‌تواند تمرکز اسرائیل را منحرف و توان آن را برای «پایان دادن به حماس» و «وضعیت امن‌تر در برابر حزب‌الله» کاهش دهد».

حمله به لبنان ادامه دارد

همزمان با بحث در باره چگونگی پاسخ اسرائیل به ایران، حملات هوایی به ارتش اسرائیل به لبنان و جنگ زمینی در مناطق جنوبی لبنان میان شبه نظامیان حزب‌الله و ارتش اسرائیل ادامه دارد. اسرائیل می‌گوید پس از حسن نصرالله، هاشم صفی‌الدین جانشین احتمالی او را هم ترور کرده است.

حملات اسرائیل به گفته مقامات لبنان تا به حال بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن را آواره کرده است. کمیته بلایای طبیعی شمال لبنان هم گفت دست‌کم ۵۹ هزار نفر از مناطق جنوبی و شرقی لبنان فرار کرده و به شمال پناه برده‌اند که تنها اندکی بیش از ۱۴ هزار تن از آنها در اردوگاه‌های رسمی اسکان داده شده‌اند.

اسرائیل همزمان با حملات هوایی، تلاش کرده است حمله به لبنان را به جنگ با حزب‌الله تعبیر کند تا بنا بر آنچه که تحلیلگران منطقه‌ای به الجزیره گفتند اختلاف داخلی در این کشور را شعله‌ور کند. این شبکه فرامنطقه‌ای وابسته به پادشاهی قطر به نقل از سیاستمداران نوشت پیام نتانیاهو تلاشی برای اختلاف‌افکنی در لبنان است و باید نسبت به آن هوشیار بود.

شبه نظامیان حزب‌الله لبنان که در پی حملات تروریستی پیاپی اسرائیل در چند هفته اخیر صدمه دیدند، می‌گویند در نبردهای زمینی با ارتش اسرائیل تلفات زیادی به آنها وارد کرده‌اند. در همین رابطه رویترز به نقل از منابع خود نوشت حزب‌الله چهارشنبه ۹ اکتبر سربازان اسرائیلی را در نزدیکی روستای مرزی لبونه هدف قرار داد. ارتش اسرائیل نیز تأیید کرد سه نظامی‌اش طی روزهای ۸ و ۹ اکتبر به شدت مجروح شدند.

همزمان حزب‌الله به رغم آسیب‌دیدن بخش بزرگی از پایگاه‌های نظامی‌اش، حملات راکتی متعددی را به مناطق شمالی سرزمین‌های تحت کنترل اسرائیل انجام داد.

خبرگزاری ملی لبنان هم گزارش کرد حملات هوایی اسرائیل به صیدا در شرق بلعبک دست‌کم یک نفر را کشت و شماری، به شمول یک زن، دختر و نوه او، را مجروح کرد. در حملات سه‌شنبه ۸ اکتبر اسرائیل نیز پنج تن در شهر خادر کشته شدند که یک معلم بازنشسته و سه عضو خانواده و یک همسایه او بودند.

به گفته وزارت بهداشت لبنان تنها در ۸ اکتبر ۲۰۲۳ حملات اسرائیل موجب کشته شدن ۳۶ لبنانی دیگر شد و ۱۵۰ زخمی به جای گذاشت. این وزارتخانه شمار لبنانی‌های کشته شده از آغاز حملات اسرائیل را دو هزار و ۱۱۹ تن گزارش کرد و گفت ۱۰ هزار و ۱۹ تن نیز مجروح شده‌اند.

نامه ۹۹ پزشک آمریکایی: شمار کشته‌شدگان در غزه سه برابر آمار رسمی است

ارتش اسرائیل همزمان با حمله به جنوب لبنان، در شمال غزه نیز برای پنجمین روز متوالی به حملات خود ادامه داد. دیده‌بان حقوق بشر اروپا ـ مدیترانه، در بیانیه‌ای خواستار مداخله فوری بین‌المللی برای نجات ده‌ها هزار فلسطینی گرفتار در شمال غزه شد که به گفته این سازمان حقوق بشری مستقر در نروژ «در معرض یکی از خشونت‌آمیزترین کارزارهای نسل‌کشی که نوار غزه تاکنون شاهد آن بوده است»، هستند.

یوروـ مد در بیانیه‌اش گفت: «ارتش اسرائیل به طور سیستماتیک در تلاش است تا شمال غزه را از ساکنانش خالی کند و آنها را مجبور به حرکت به سمت جنوب کند، اخیراً چندین دستور تخلیه صادر کرده و اعلامیه هایی را برای تخلیه آنها منتشر کرده است.»

به گفته این سازمان حقوق بشری عملیات اخیر ارتش اسرائیل هیچ هدف یا ضرورت نظامی ندارد، بلکه برای پایان دادن عملیات‌های تخریبی که بیش از ۸۵ درصد ساختمان‌های شمال غزه را تخریب کرده است، انجام می‌شود و هدف آن «هدف قرار دادن غیرنظامیان و وادار کردن آنها به فرار از منطقه و تبدیل شمال غزه به یک منطقه کاملاً نظامی است».

به گفته وزارت بهداشت فلسطین در نوار غزه، ارتش اسرائیل طی ۲۴ ساعت منتهی به صبح ۹ اکتبر ۲۰۲۴ سه قتل‌عام دیگر را علیه فلسطینی‌ها در باریکه غزه مرتکب شد که طی این حملات ۴۵ فلسطینی به دست اسرائیل کشته و ۱۳۰ تن مجروح شدند.

وزارت بهداشت فلسطین در غزه شمار کشته‌شدگان به دست اسرائیل از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ را ۴۲ هزار و ۱۰ تن و مجروحان را ۹۷ هزار و ۷۲۰ تن گزارش کرده است. بر اساس اعلام سازمان دفاع شهری غزه که نهاد امدادنجات شهری است، دست‌کم ۱۰ هزار نفر نیز همچنان مفقود هستند.

۹۹ کارمند آمریکایی که داوطلبانه در غزه مشغول کار بودند، در نامه‌ای سرگشاده به کاخ سفید، شمار واقعی کشته‌شدگان در باریکه غزه را ۱۱۸ هزار و ۹۰۸ تن گزارش کردند. این نامه را که ۴ اکتبر خطاب به بایدن و کامالا هریس، معاون او نوشته شده است ۹۹ پزشک، پرستار و مامای آمریکایی که از هفت اکتبر در مجموع ۲۵۴ هفته را در بیمارستان‌های غزه سپری کردند، امضا کرده‌اند.

دکتر بنیامین متئوس (Benjamin Mateus) درباره این نامه توضیحاتی داده و گفته است تخمین آمار دقیق کشته‌شدگان کار بسیار دشواری است. چرا که عوامل بسیار دیگری وجود دارند که از تبعات مستقیم جنگند و باعث افزایش شمار مرگ و میر می‌شوند. عواملی چون گرسنگی و بیماری که برخی اوقات در آمار رسمی نادیده گرفته می‌شود. 

نویسندگان این نامه تخمین زده‌اند احتمالاً ۶۲ هزار و ۴۱۳ نفر به دلیل گرسنگی و عوارض ناشی از آن جان باختند که بیشتر آنها کودک بودند.

پزشکان آمریکایی آمار اعلام شده از سوی وزارت بهداشت فلسطین در غزه را «محافظه‌کارانه» ارزیابی کرده‌اند و گفته‌اند که ۵٬۴ درصد ساکنان غزه از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ کشته شده‌اند.

اسرائیل علاوه بر حمله به اردوگاه آوارگان در باریکه غزه، به گفته آژانس آوارگان فلسطینی سازمان ملل سه اردوگاه در لبنان را هم هدف حمله قرار داده است.

همزمان با افزایش خشونت‌ها، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در یک برنامه تلویزیونی گفت پیشرفت‌هایی در آتش‌بس حماس و اسرائیل صورت گرفته است. او بدون جزئیات بیشر افزود: «باید هرچه سریع‌تر آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها را داشته باشیم.»

آمریکا به عنوان یکی از میانجی‌ها همزمان به حمایت لفظی از آتش‌بس به تجهیز نظامی اسرائیل ادامه می‌دهد.

اسرائیل پیش از این هرگونه توافق بر سر پایان حمله به غزه را به باقی ماندن نیروهای نظامی‌اش در غزه و تبعید برخی از زندانیان فلسطینی که قرار است با اسیران اسرائیلی مبادله شوند، مشروط کرده بود.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.