ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جایزه نوبل ادبیات ۲۰۲۴ به هان کانگ از کره جنوبی رسید

این زن ۵۳ ساله به دلیل نثر شاعرانه‌اش که به آسیب‌های تاریخی می‌پردازد و شکنندگی زندگی انسان‌ها را نشان می‌دهد، نوبل ادبیات را دریافت کرد.

آکادمی سوئد، پنج‌شنبه ۱۹ مهر / ۱۰ اکتبر هان کانگ نویسنده اهل کره جنوبی را برنده جایزه نوبل ادبیات سال ۲۰۲۴ اعلام کرد.

آکادمی سوئد در بیانیه‌ای مطبوعاتی توضیح داد که هان کانگ، که شعرها و رمان‌هایی به زبان کره‌ای می‌نویسد، «به‌خاطر نثر بسیار شاعرانه‌اش که با آسیب‌های تاریخی روبه‌رو می‌شود و شکنندگی زندگی انسان‌ها را آشکار می‌کند» این جایزه را دریافت کرد.

هان کانگ در کنار نوشتن، خود را وقف هنر و موسیقی نیز کرده و این در تمام آثار ادبی او بازتاب یافته است.

آکادمی سوئد می‌گوید:

ویژگی آثار هان کانگ این است که درد و رنجی مضاعف میان عذاب روحی و عذاب جسمی را به‌همراه ارتباطی نزدیک با تفکر شرقی بازتاب می‌دهد.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

آندرس اولسون، رئیس کمیته نوبل به مطبوعات گفت این نویسنده متولد ۲۷ نوامبر ۱۹۷۰ در گوانگجو، کره جنوبی، «آگاهی منحصر به فردی از پیوندهای میان بدن و روح، زنده‌ها و مرده‌ها دارد و به‌واسطه سبک شعری و تجربی خود، در عرصه نثر معاصر، نوآور تلقی می‌شود».

هان کانگ با رمان «گیاهخوار» (۲۰۰۷) در سطح بین‌المللی مطرح شد و جایزه بین‌المللی «مَن بوکر» را دریافت کرد. این کتاب که در سه قسمت نوشته شده است، پیامدهای خشونت‌آمیزی را که برای قهرمان داستان به دلیل امتناع او از تسلیم شدن به هنجارهای تغذیه به‌وجود می‌آید، توصیف می‌کند. اطرافیان قهرمان داستان به دلیل خودداری‌اش از خوردن گوشت او را طرد می‌کنند.

هان کانگ مهم‌ترین صدای ادبی کره جنوبی محسوب می‌شود. پیش از این هرگز فردی از این کشور موفق به دریافت جایزه نوبل در ادبیات نشده بود. از زمانی که او جایزه «من بوکر» را دریافت کرد، کتاب‌های او در سطح بین‌المللی نیز موفق بوده‌اند. رمان «کار انسانی» درباره تاریخچه اعتراضات دانشجویی سرکوب‌شده در زادگاهش گوانگجو در سال ۱۹۸۰ توجه بسیاری را به خود جلب کرد.

تنها فرد دیگر اهل کره جنوبی که برنده جایزه نوبل شده است کیم دائه جونگ، رئیس جمهوری سابق این کشور (۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳) است که در سال ۲۰۰۰ به دلیل «فعالیت‌هایش برای صلح و دوستی با کره شمالی» جایزه نوبل صلح را دریافت کرد.

سال گذشته نوبل ادبیات به یون فوسه، نمایش‌نامه‌نویس و نویسنده اهل نروژ رسید.

از سال ۱۹۰۱ تا ۲۰۲۴، ۱۱۷ جایزه نوبل ادبیات به ۱۲۱ نفر اعطا شده است. تا به امروز، ۱۸ زن مورد تجلیل قرار گرفته‌اند، اولین زنی که در سال ۱۹۰۹ نوبل ادبیات گرفت، سلما لاگرلوف سوئدی بود.

جوایز نوبل در ۱۰ دسامبر، سالروز درگذشت آلفرد نوبل (۱۸۳۳-۱۸۹۶) بنیانگذار این جایزه اهدا می‌شوند.

در روزهای گذشته جوایز نوبل پزشکی، فیزیک و شیمی سال ۲۰۲۴ اعطا شد. در روز جمعه نیز برنده نوبل صلح مشخص خواهد شد و سرانجام روز دوشنبه آینده جایزه نوبل اقتصاد معرفی خواهد شد.

به برنده هر جایزه ۱۱ میلیون کرون سوئد تعلق می‌گیرد که معادل حدود ۹۶۸ هزار یورو است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.