ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش‌سوزی شادآباد: «نا‌ایمن‌بودن بازار عامل گسترش آتش‌سوزی بود»

بازار آهن شادآباد شنبه ۲۱ مهر دچار یک سانحه آتش‌سوزی گسترده شد. بازپرس جنایی تهران برای بررسی پرونده و علت حادثه موضوع را بررسی می‌کند. شاهدان و سازمان آتش‌نشانی علت حادثه را سهل‌انگاری و نا‌ایمن‌بودن بازار شاد‌آباد اعلام کردند.

سخنگوی آتش‌نشانی تهران روز شنبه ۲۱ مهر ماه از وقوع یک حریق گسترده در بازار آهن شادآباد در ساعت ۱۴ ظهر خبر داد و تصاویر این آتش‌سوزی به‌سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد. شدت حریق به حدی بود که حتی از مناطق مرکزی و غربی تهران دود سیاه قابل مشاهده بود.

بنا به گزارش دیروز هم‌میهن (۲۲ مهر) به دلیل نزدیکی مکان حادثه به فرودگاه مهر‌آباد، ابتدا شایعاتی حول حمله نظامی اسرائیل به فرودگاه مطرح شده بود. جعفر یازرلو، سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به ایسنا گفت: «در فرودگاه مهرآباد هیچ‌گونه صدایی شنیده نشده و صدایی هم گزارش نشده است. عملیات پروازی و سطوح پروازی نیز در حالت طبیعی در حال انجام است». در نهایت مشخص شد که محل آتش‌سوزی در بازارآهن شادآباد در فاصله حدود ۳ کیلومتری مهرآباد رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، محل حادثه انباری از مواد اشتعال‌زا از جمله سیلندرهای گاز، چسب‌های پولیکا و مصالح ساختمانی بود و ارتفاع آتش به صدها متر به آسمان کشیده شده بود و آتش‌نشان‌ها از ۶ جهت برای مهار این آتش‌سوزی گسترده وارد عملیات مهار شدند. این گزارش افزوده بود: «۲۰۰ نفر از آتش‌نشان‌ها از ۱۱ ایستگاه با استفاده ۵۰ دستگاه تانکر آبرسان و سایر خودروهای پشتیبانی به محل حادثه اعزام شدند».

تصاویری از آتش‌سوزی شادآباد تهران، ۲۱ مهر ۱۴۰۳؛ عکس از خبرگزاری دولتی ایرنا
پایین و بالا بگیرید و بکشید

آتش‌نشان‌ها پس از مهار کامل شعله‌های آتش، در یکی از مغازه‌ها در حین لکه‌گیری جسد سه مرد را که کشف کردند که دو تن از آنها ۵۰ سال سن داشتند و دیگری یک جوان افغانستانی بود.

هشت نفر نیز مصدوم شده‌اند که شش نفر به صورت سرپایی و دو نفر با انتقال به بیمارستان مورد مداوا قرار گرفتند. این حادثه همچنین خسارت‌های مالی زیادی را برجای گذاشته است که بیش از ۱۰۰ مغازه، بخش ضلع جنوبی پارکینگ طبقاتی ۴ طبقه، ۱۱ خودرو و ۳ دستگاه موتورسیکلت در حریق آتش فرو رفتند.

به گزارش ایرنا علی صالحی، دادستان تهران نیز ساعتی پس از وقوع آتش‌سوزی در شادآباد به محل حادثه رفت و از نزدیک در جریان حادثه قرار گرفت. او در حاشیه بازدید از این محله گفت: «برخی مغازه‌ها شرایط لازم را در نگهداری اجناس و کالاهای خود رعایت نکردند و ممکن است این حادثه امروز اینجا روی داده باشد و فردا در جای دیگری اتفاق بیفتد».

روزنامه‌های داخل ایران امروز دوشنبه ۲۳ مهر گزارش دادند که این موضوع به مأموران پلیس حاضر در محل اطلاع داده شد و دقایقی بعد بازپرس کشیک قتل پایتخت نیز در جریان موضوع قرار گرفت. روزنامه اعتماد نوشت: «ورود بازپرس جنایی به پرونده حادثه آتش‌سوزی مرگبار بازار آهن شاد‌آباد روند تحقیقات را مشخص کرد».

روزنامه‌های متعددی ادعا کردند که طبق اظهارات حاضران در محل این حادثه، آتش‌سوزی شادآباد از یک جوشکاری ناایمن شروع شده است. سهل‌انگاری نسبت به مواد قابل اشتعال باعث شده مواد موجود آتش بگیرند و به مغازه‌های دیگر گسترش پیدا کند. علاوه بر این، ناایمن بودن بازار شاد‌آباد و مغازه‌ها باعث گسترش آتش و سرایت به مغازه‌های دیگر شده است.

قدرت‌الله محمدی، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران گفته بود که مغازه‌ها و انبارهای بازار شادآباد بدون رعایت اصول ایمنی ساخته شده بودند و به همین دلیل این حادثه بزرگ رخ داده است. او گفت که پیش‌تر چندین بار به مالکان اخطارهای ایمنی داده شده بود، اما این اخطارها نادیده گرفته شده بودند.

مقام‌های دولتی برای رفع مسئولیت از خود و کارفرمایان، در اغلب موارد بی‌احتیاطی کارگران را علت حادثه‌های کاری گزارش می‌کنند، در حالی‌که گزارش نهادهای مستقل و فعالان کارگری فاش می‌کنند کارفرمایان برای سود بیشتر ایمنی کارگاه‌ها و کارگران را نادیده می‌گیرند و ناظران اداره کار هم چشم بر اهمال کارفرمایان می‌بندند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.