ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله دوباره اسرائیل به بیروت به رغم مخالفت ایالات متحده با «دامنه» آن

اسرائیل ۶۱ نفر از جمله ۱۰ عضو یک خانواده را در غزه کشت

حملات اسرائیل طی روزهای اخیر در سرتاسر غزه تشدید شده است. همزمان اسرائیل به عملیات زمینی در نقاط مرزی با لبنان و حملات به بیروت ادامه می‌دهد، به رغم اینکه آمریکا اعلام کرده است که با «دامنه و ماهیت» حملات بیروت «مخالف» است.

حملات اسرائیل طی روزهای اخیر در سرتاسر غزه شدت یافته است. ۱۲ روز از عملیات جدید اسرائیل از زمین و هوا در شمال غزه می‌گذرد و بمباران‌های متعدد در این منطقه به جابه‌جایی دوباره فلسطینی‌‌ها منجر شده است. بنا به گزارش امروز خبرنگار الجزیره، چهارشنبه ۱۶سپتامبر، آوارگان ساکن اردوگاه جبالیا همچنان با «کشتار» مداوم روبه‌رو هستند، در حالی که ارتش اسرائیل در حال انجام «ویرانی نظام‌مند» است.  

حدود ۴۰۰,۰۰۰ نفر در شمال غزه گرفتار شده‌اند. آنها با کمبود شدید مواد غذایی، آب، و دارو روبه‌رو هستند، در حالی که حملات مداوم اسرائیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را محدود کرده است.

حملات اسرائیل روز سه‌شنبه حداقل ۶۱ نفر را در سراسر غزه به قتل رساند، از جمله ۱۰ عضو از یک خانواده به نام «ابو تامیه» که از آوارگان فلسطینی در جنوب غزه بودند. سه نفر از این خانواده کودک بودند. ظریف ابو تامیه، از بستگان این خانواده، در مصاحبه با الجزیره گفت:

به ما هیچ هشداری نداده بودند، همه‌مان خواب بودیم، زمانی از خواب بیدار شدم که دیگران بیدار شدند. به خودم گفتم: «هنوز زنده هستی». من هم درست همان جایی بودم که دیگران کشته شدند.

بمباران چادر‌های آوارگان فلسطینی واقع در بیمارستان الاقصی در شمال غزه در روز دوشنبه نیز بازتاب‌های بین‌المللی زیادی داشت. شبان احمد، جوان ۱۹ ساله فلسطینی که جنایات و نسل‌کشی در غزه را به زبان انگلیسی با دوربین خود ثبت می‌کرد و گزارش آن را در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌کرد، در این بمباران زنده در آتش سوخت. طی این حملات دست کم چهار نفر کشته و ۷۰ نفر زخمی شدند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

همزمان وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا در نامه خود به همتایان اسرائیلی‌شان هشدار دادند که اسرائیل باید ظرف ۳۰ روز در مورد کمک‌های بین‌المللی به غزه اقدام کند. در غیر این صورت، ایالات متحده اسرائیل را تهدید کرده که بخشی از حمایت نظامی آمریکا را از دست می‌دهد. این هشدار در شرایطی صادر شده که فشارها بر اسرائیل برای افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه در بحبوحه درگیری‌ها افزایش یافته است.

 روز سه‌شنبه، نامه‌ای به دولت اسرائیل از سوی آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، منتشر شد که به اسرائیل درباره افزایش کمک‌های بشردوستانه به غزه هشدار داده و این دولت را تهدید کرده که حمایت نظامی آمریکا ممکن است مورد بازنگری قرار گیرد.

در این نامه به قوانین و سیاست‌های ایالات متحده اشاره شده است که ایجاب می‌کند وزارتخانه‌های امور خارجه و دفاع به‌طور مداوم پایبندی اسرائیل به تعهدات مارس ۲۰۲۴ را ارزیابی کنند. این تعهدات شامل «تسهیل و عدم ممانعت خودسرانه، محدود کردن یا مانع‌تراشی، مستقیم یا غیرمستقیم، در انتقال یا تحویل کمک‌های بشردوستانه آمریکا و تلاش‌های بین‌المللی مورد حمایت دولت آمریکا برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به غزه» است.

در این نامه ذکر شده که اسرائیل باید طی ۳۰ روز آینده اجازه دهد روزانه ۳۵۰ کامیون کمک به غزه وارد شود. در همین حال، برنامه جهانی غذای سازمان ملل (WFP) اعلام کرد که هیچ کامیونی در ماه اکتبر به غزه وارد نشده است. بیشتر سازمان‌های امدادی تخمین می‌زنند که برای تأمین نیازهای اولیه زندگی در غزه، روزانه حدود ۷۰۰ کامیون کمک لازم است.

طی یک سال گذشته، جو بایدن و دولتش بارها به اسرائیل در مورد غزه لبنان هشدار داده‌اند اما دولت اسرائیل با بی‌اعتنایی به جنگ ظاهراً بی‌پایان خود و نسل‌کشی فلسطینی‌ها ادامه می‌دهد. این موضوع در مورد لبنان هم اکنون صدق می‌کند.

آخرین تحولات در لبنان

اسرائیل در مرز‌های جنوبی لبنان، که پایگاه حزب‌الله محسوب می‌شود، به عملیات زمینی و توپخانه‌ای ادامه می‌دهد، در حالی که مرکز و حومه بیروت را دوباره مورد حمله قرار داده است.  

بنا به گزارش روز چهارشنبه الجزیره، حداقل ۱۰ نفر در بمباران خانه‌ها و یک مرکز بهداشتی در روستای قانا در جنوب لبنان توسط اسرائیل کشته شده‌اند. این روستا قبلاً در سال‌های ۱۹۹۶ و ۲۰۰۶ شاهد کشتارهای دسته‌جمعی اسرائیل بوده است.

خبرگزاری رویترز هم خبر داده است اسرائیل بامداد امروز حداقل یک حمله را به حومه جنوبی بیروت انجام داده است. این حمله ساعاتی پس از آن رخ داد که ایالات متحده اعلام کرد با «دامنه» حملات اسرائیل در بیروت مخالف است، در حالی که شمار کشته‌شدگان و نگرانی‌ها در مورد تشدید و گسترش جنگ در حال افزایش است.

 سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، متیو میلر، دیروز سه‌شنبه در کنفرانس خبری به خبرنگاران گفت:

نگرانی‌های خود در مورد دامنه و ماهیت بمباران‌هایی که در بیروت طی چند هفته گذشته شاهد بودیم را به دولت اسرائیل منتقل کرده‌ایم و با آن مخالف هستیم.

 این اظهارات از لحن تندتری نسبت به مواضع قبلی واشنگتن حکایت دارد​. آخرین حمله به بیروت در تاریخ ۱۰ اکتبر رخ داد که در آن دو حمله در نزدیکی مرکز شهر باعث کشته شدن ۲۲ نفر و تخریب کامل ساختمان‌ها در یک محله پرجمعیت شد. منابع امنیتی لبنانی اعلام کردند که هدف این حملات، یکی از مقامات حزب‌الله به نام وفیق صفا بود اما او جان سالم به در برد. اسرائیل در این مورد اظهار نظری نکرد.

بر اساس گزارش آژانس پناهندگان سازمان ملل (UNHCR)، دستور تخلیه ارتش اسرائیل بر بیش از یک چهارم کل لبنان تأثیر گذاشته است. این تحولات به‌دنبال شروع حملات زمینی اسرائیل به جنوب لبنان صورت می‌گیرد که مقامات اسرائیلی مدعی‌اند هدف آن‌ها مقابله با حزب‌الله است.

برخی از کشورهای غربی خواستار آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان، و همچنین آتش‌بس در غزه‌اند. با این حال، ایالات متحده اعلام کرده است که به حمایت از اسرائیل ادامه می‌دهد و در حال ارسال سامانه ضد موشکی «تاد» و پرسنل نظامی به این کشور است. امانوئل مکرون، رئیس‌ جمهوری فرانسه، خواستار آتش‌بس بین اسرائیل و حزب‌الله، و همچنین پایان صادرات تسلیحات به غزه و لبنان شده است.

طبق بیانیه دفتر نخست‌وزیری اسرائیل، «نتانیاهو به رئیس‌جمهور مکرون گفت که او با آتش‌بس یک‌جانبه مخالف است، چرا که این موضوع وضعیت امنیتی لبنان را تغییر نمی‌دهد و کشور را به وضعیت قبلی خود بازمی‌گرداند». نخست‌وزیر اسرائیل تأکید کرده است که اسرائیل در حال عملیات علیه حزب‌الله است تا از تهدیدهای آن علیه شهروندان اسرائیلی در مرز شمالی جلوگیری کند و به آن‌ها این امکان را بدهد که به خانه‌های خود بازگردند.

بر اساس آمار وزارت بهداشت لبنان، حملات اسرائیل در این کشور در طول سال گذشته حداقل ۲۳۵۰ کشته و نزدیک به ۱۱۰۰۰ زخمی برجای گذاشته است. همچنین، بیش از ۱,۲ میلیون نفر در نتیجه این حملات بی‌خانمان شده‌اند. این آمار بین غیرنظامیان و جنگجویان تمایز قائل نشده، اما شامل صدها زن و کودک نیز می‌باشد

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.