ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بمباران چادرهای آوارگان توسط اسرائیل در غزه ـ تحویل سامانه ضد‌موشکی آمریکا به اسرائیل ـ حملات بی‌سابقه حزب‌الله به حیفا

اسرائیل به عملیات خود در شمال غزه ادامه داد. حزب‌الله لبنان با چندین پهپاد حیفا را به‌شکل بی‌سابقه‌ای مورد حمله قرار داد. همزمان پنتاگون اعلام کرد یک سیستم پیشرفته ضد‌موشکی، همراه با پرسنل نظامی آمریکایی، به اسرائیل خواهد فرستاد.

اسرائیل همچنان به حملات خود در غزه و عملیات جدید خود در بخش‌های شمالی این باریکه ادامه می‌دهد. در پاسخ به حملات اسرائیل به مناطق مرکزی بیروت، حزب‌الله لبنان با چندین پهپاد حیفا را در شمال اسرائیل به‌شکل بی‌سابقه‌ای مورد حمله قرار داد. همزمان پنتاگون اعلام کرده است که سیستم پیشرفته ضد‌موشکی جدیدی، همراه با پرسنل نظامی آمریکایی، به اسرائیل خواهد فرستاد. مروری بر آخرین تحولات غزه، لبنان، و اسرائیل.

ادامه حملات اسرائیل به غزه

۹ روز از آغاز عملیات جدید اسرائیل در شمال غزه می‌گذرد و حملات اسرائیل به این منطقه در حال گسترش است. تانک‌های اسرائیل به حاشیه شمالی غزه رسیدند و برخی مناطق محله شیخ رادوان را بمباران کردند که باعث شده بسیاری از فلسطینی‌ها خانه‌های خود را ترک کنند. بنا به گزارش خبرگزاری رویترز از دفتر رسانه‌ای حماس در غزه، این حملات حدود ۳۰۰ فلسطینی را از آغاز عملیات کشته است. این دفتر همچنین گفت که بمباران خانه‌های غیرنظامی و پناهگاه‌های بی‌خانمان‌ها به‌منظور وادار کردن ساکنان به ترک دائمی غزه صورت می‌گیرد، ادعایی که اسرائیل رد کرده است.

دیروز یکشنبه ۱۳ اکتبر / ۲۳ مهر، گلوله‌باران تانک‌های اسرائیلی حداقل ۲۲ فلسطینی را در یک مدرسه که محل پناهندگی خانواده‌های بی‌خانمان در اردوگاه النصیرات در نوار غزه مرکزی بود، به قتل رساند و ۸۰ نفر زخمی شدند.

هواپیماهای اسرائیلی دیشب چادر‌های آوارگان فلسطینی واقع در بیمارستان الاقصی در شمال غزه را بمباران کردند که طی آن دست‌کم ۴ نفر کشته و ۷۰ نفر زخمی شدند. این چادر‌ها محل اسکان فلسطینی‌های بی‌خانمان در محوطه بیمارستان بوده است. انتظار می‌رود تعداد کشته‌ها افزایش یابد زیرا تیم‌های نجات در تلاش‌اند تا بازماندگان را نجات دهند.

تصاویر هولناکی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که نشان می‌دهد چندین چادر در حال سوختن است و برخی از فلسطینی‌ها در تلاش برای خاموش کردن آتش هستند.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ارتش اسرائیل اعلام کرد که به شبه‌نظامیان مستقر در یک مرکز فرماندهی داخل این کمپ حمله کرده و حماس را متهم به استفاده از تأسیسات غیرنظامی مانند بیمارستان‌ها برای مقاصد نظامی کرده است، ادعایی که حماس همواره رد کرده است.

در غزه، از آغاز حملات اسرائیل از اکتبر ۲۰۲۳، حداقل ۴۲,۲۲۷ نفر کشته و ۹۸,۴۶۴ نفر زخمی شده‌اند. همچنین در ۷ اکتبر ۲۰۲۳، حماس حداقل ۱,۱۳۹ نفر در اسرائیل کشت و بیش از ۲۰۰ نفر را به اسارت درآورد.

حمله «بی‌سابقه» حزب‌الله به حیفا

حزب‌الله لبنان دیشب یکشنبه ۱۳ اکتبر / ۲۳ مهر با چند پهپاد به یک پایگاه نظامی اسرائیل در جنوب حیفا حمله کرد. بنا به گزارش رسانه‌های اسرائیلی دست‌کم ۴ نظامی و بیش از ۶۰ نفر مجروح شدند. به گزارش کانال ۱۲ اسرائیل، قبل از حمله هیچ آژیر خطری شنیده نشد.

بنا به گزارش خبرگزاری اسرائیلی هاآرِتص، هفت نفر از سربازان به شدت مجروح شدند، ۱۸ نفر به طور متوسط ​​آسیب دیدند و بقیه جراحات جزئی داشتند. ارتش اسرائیل در حال بررسی این است که چرا آژیرها به صدا درنیامدند و چرا رهگیری ناموفق بود. آنها همچنین مسیر پهپاد‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. در هفته گذشته نیز حملات موشکی حزب‌الله لبنان در قلب حیفا فرود آمدند و پدافند‌های دفاعی اسرائیل قادر به رهگیری موشک‌ها نبودند.

حزب‌الله، تحت حمایت جمهوری اسلامی ایران و هم‌پیمان حماس که از هشتم اکتبر وارد درگیری نظامی با اسرائیل شده است، مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت و در بیانیه‌ای اعلام کرد که این حمله با «مجموعه‌ای از پهپاد‌ها» در پاسخ به حملات هوایی اخیر ارتش اسرائیل به مناطق مرکزی بیروت انجام شده که بنا به آخرین گزارش‌ها دست‌کم ۲۲ کشته به جا گذاشت.

ویدئوهایی که در شبکه‌های اجتماعی کاربران اسرائیلی به اشتراک گذاشته شده، لحظه اصابت پهپاد به پایگاه آموزشی تیپ گولانی را زمان حضور نظامیان در سالن غذاخوری این پایگاه به تصویر کشیده است. در بیانیه‌ای جداگانه، حزب‌الله اعلام کرد که پایگاه لجستیکی اسرائیل در بلندی‌های جولان تحت اشغال اسرائیل را نیز با یک موشک هدف قرار داده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

شهر بندری حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل است که مرکز نیروی دریایی و نظامی اسرائیل در آن استقرار دارد و از منظر استراتژیک اهمیت ویژه‌ای برای اسرائیل دارد. بنا به گزارش‌های متعدد شبکه الجزیره، وابسته به دولت قطر، پیغام حزب‌الله این است که با تداوم و تشدید حملات به بیروت آنها قادرند نه فقط نقاط مرزی شمالی بلکه همچنین شهرهایی چون حیفا، که در شمال اسرائیل قرار دارند، را بی‌ثبات و ناامن سازند.

پس از تشدید حملات اسرائیل به لبنان، که جنگ را از جنوب لبنان به حومه بیروت کشیده، حزب‌الله نیز حملات خود را شدت بخشیده و هر از گاهی مستقیماً حیفا و تل‌آویو را مورد هدف قرار می‌دهد.

حمله پهپادی حزب‌الله در همان روزی صورت گرفت که ایالات متحده آمریکا اعلام کرد یک سیستم جدید دفاع هوایی به اسرائیل ارسال خواهد کرد تا به تقویت حفاظت آن در برابر حملات موشکی کمک کند.

تحویل سیستم ضد‌موشکی ایالات متحده به اسرائیل پس از حمله اخیر جمهوری اسلامی

روز یکشنبه پنتاگون اعلام کرد که ایالات متحده یک سامانه پیشرفته ضد موشکی به اسرائیل ارسال می‌کند. وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد سیستم دفاع هوایی «تاد» THAAD (دفاع در برابر موشک‌های بالستیک در ارتفاع بالا)، همراه با پرسنل نظامی مرتبط، به اسرائیل اعزام خواهد شد تا به تقویت دفاع هوایی این کشور کمک کند.

اسرائیل در حال حاضر از سه سیستم دفاع موشکی یکپارچه برای رهگیری راکت‌ها و موشک‌های شلیک شده استفاده می‌کند. اما سامانه «تاد» که ایالات متحده به اسرائیل اعزام خواهد کرد، دامنه بیشتری نسبت به سایر سیستم‌ها دارد و به عنوان یک «گام رو به جلو» محسوب می‌شود. پنتاگون در بیانیه‌ای اعلام کرد:

«تاد» به سیستم دفاع هوایی اسرائیل افزوده خواهد شد. این اقدام تعهد سفت‌وسخت ایالات متحده به دفاع از اسرائیل و حفاظت از آمریکایی‌ها در اسرائیل در برابر هرگونه حمله موشکی بالستیک بیشتر از سوی ایران را تأکید می‌کند.

این اعلام در حالی رخ می‌دهد که ایران کمتر از دو هفته پیش در یکم اکتبر به تلافی ترور رهبران حماس و حزب‌الله و مقامات سپاه پاسداران، نزدیک به ۳۰۰ موشک بالستیکی به اسرائیل پرتاب کرد. مقامات اسرائیل، از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر این کشور وعده تلافی دادند، موضوعی که بنا به شکل حمله، از جمله مورد هدف قراردادن زیرساخت‌های نفتی، ممکن است به یک جنگ منطقه‌ای فراگیرتر بدل شود.

مشخص نیست که سیستم «تاد» ایالات متحده دقیقاً چه زمانی به اسرائیل اعزام خواهد شد. یک مقام ناشناس آمریکایی به سی‌بی‌اس نیوز گفت که «حدود ۱۰۰ نیرو» به اسرائیل خواهند رفت.

عباس عراقچی، وزیر امور خارجه ایران، روز یکشنبه هشدار داد که واشنگتن با اعزام نیروهای خود برای عملیات سیستم‌های موشکی در اسرائیل، «جان نیروهای خود را به خطر می‌اندازد». او در شبکه اجتماعی اکس (توئیتر سابق) به انگلیسی نوشت:

در حالی که در روزهای اخیر تلاش‌های فوق‌العاده‌ای برای جلوگیری از جنگ تمام‌عیار در منطقه‌مان انجام داده‌ایم، به وضوح می‌گویم که در دفاع از مردم و منافع‌مان هیچ خط قرمزی نداریم.\n

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

بنا به گزارش خبر‌گزاری الجزیره، در حالی که ایالات متحده اعلام کرده است که از دیپلماسی و کاهش تنش‌ها در منطقه حمایت می‌کند، منتقدان اشاره کرده‌اند که واشنگتن حمایت نظامی و دیپلماتیک بدون وقفه‌ای به اسرائیل ارائه می‌دهد. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا همچنان حمایت «سفت و سخت» خود را از یکی از اصلی‌ترین متحدانش در میان تنش‌های فزاینده با ایران ادامه می‌دهد.

ایالات متحده سالانه حداقل ۳.۸ میلیارد دلار کمک نظامی به اسرائیل ارائه می‌دهد و دولت بایدن از زمان آغاز جنگِ ارتش اسرائیل علیه غزه در اکتبر سال گذشته، ۱۴ میلیارد دلار دیگر به این متحد خود کمک کرده است.

 با وجود نگرانی‌های فزاینده در مورد گسترش جنگ، دولت بایدن درخواست‌ها برای تعلیق انتقال سلاح به اسرائیل را به منظور فشار بر این کشور برای پایان دادن به جنگ‌ها در غزه و لبنان رد کرده است. مروان بشاره، تحلیلگر ارشد سیاسی الجزیره، گفت «هیچ شکی نیست» که اعلام ارسال سیستم «تاد» ایالات متحده در روز یکشنبه تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر خواهد کرد. او افزود: «نمی‌دانم آیا رئیس‌جمهور بایدن در حالی که خواب است به سمت یک جنگ منطقه‌ای دیگر پیش می‌رود... یا اینکه با چشمان کاملاً باز به تشدید جنگ ادامه می‌دهد».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.