ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل کشتن یحیی سنوار، رهبر حماس را تأیید کرد

اسرائیل اعلام کرد یحیی سنوار، رهبر حماس و طراح حمله هفتم اکتبر، در یک عملیات نظامی در نوار غزه کشته شده است. ارتش اسرائیل با استفاده از تست DNA و شناسایی اثر انگشت، هویت او را تأیید کرد. حماس هنوز به این خبر واکنشی نشان نداده است.

ارتش اسرائیل اعلام کرد یحیی سنوار، رهبر حماس و طراح اصلی حمله هفتم اکتبر را در نوار غزه کشته است.

در بیانیه‌ای که شامگاه پنجشنبه ۱۷ اکتبر/ ۲۶ مهر منتشر شد، ارتش اسرائیل اعلام کرد که سنوار را  به همراه دو نفر دیگر در روز چهارشنبه در رفح کشتند. ابتدا اثر انگشت سنوار را برای شناسایی از طریق تست DNA به اسرائیل منتقل کردند و سپس کل جسد او به این کشور منتقل گردید.  

جسد سنوار را نیروهای اسرائیلی شامگاه پنجشنبه استخراج و به اسرائیل منتقل کردند. ارتش اسرائیل با این آزمایش‌ها هویت جسد سنواررا تأیید کرد.

سنوار، ۶۲ ساله، ۲۲ سال از زندگی خود را در زندان‌های اسرائیل گذرانده و به همین دلیل داده‌ها برای شناسایی بدنش را ارتش اسرائیل دارد.

در بیانیه ارتش آمده است که ده‌ها عملیات در سال گذشته و هفته‌های اخیر در منطقه‌ای که فرض بر این بوده که سنوار در آنجا در حال حرکت است، انجام شده است. این عملیات‌ها «به قصد محدود کردن حرکت عملیاتی یحیی سنوار» صورت گرفته که نهایتاً منجر به «حذف» او شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز پنجشنبه در یک سخنرانی ویدئویی، کشتن سنوار را تأیید کرد و گفت: «به همین دلیل بود که در برابر همه فشارها اصرار داشتیم وارد رفح، قلعه مستحکم حماس، شویم...»

حماس تا لحظه تنظیم این خبر ادعای اسرائیل مبنی بر کشتن رهبر این گروه را تأیید نکرده و در این زمینه اظهار نظری نکرده است.

واکنش ایالات متحده آمریکا: ما در عملیات کشتن سنوار درگیر نبودیم

وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد که در عملیاتی که منجر به کشتن رهبر حماس شد، دخالتی نداشته است. سخنگوی پنتاگون، پات رایدر، به خبرنگاران گفت: «این یک عملیات اسرائیلی بود و نیروهای آمریکایی به‌طور مستقیم درگیر نبودند.»

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده، در واکنش به خبر کشته شدن سنوار در یک نشست خبری گفت که دولت او امیدوار است رهبر بعدی حماس مسیری متفاوت از یحیی سنوار را دنبال کند.

دفتر نخست‌وزیری اسرائیل اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو پس از خبر کشتن سنوار با جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، گفت‌وگوی تلفنی کرده است. در این تماس، آنها توافق کردند که کشته شدن رهبر حماس فرصتی برای پیشرفت در تبادل گروگان‌هاست و آمریکا و اسرائیل برای دستیابی به این هدف همکاری خواهند کرد.

«انجمن خانواده‌های گروگان‌ها»، که در طول سال گذشته برای آزادی اعضای خانواده‌شان که هنوز اسیر حماس هستند فعالیت می‌کند، در بیانیه‌ای به خبر کشته شدن سنوار واکنش نشان داد و "نگرانی عمیق" خود را درباره سرنوشت عزیزانشان ابراز کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در بیانیه‌ای گفت که یحیی سنوار چندین بار در ماه‌های اخیر تلاش‌های میانجی‌گران برای تبادل اسرا و تضمین توافق برای پایان دادن به جنگ غزه را رد کرده است:

در چند ماه گذشته، سنوار تلاش‌های ایالات متحده و شرکای آن را برای پایان دادن به این جنگ، از طریق توافقی که گروگان‌ها را به خانواده‌هایشان بازگرداند و رنج مردم فلسطین را کاهش دهد، رد کرد.

بلیینکن افزود در روزهای آینده، ایالات متحده تلاش‌های خود را با شرکای خود برای پایان دادن به این درگیری، تضمین آزادی همه گروگان‌ها، و ترسیم مسیری جدید برای بازسازی زندگی مردم غزه و تحقق آرزوهای آنها بدون جنگ و حماس ادامه خواهد داد.

جزئیات بیشتر درباره عملیاتی که منجر به کشتن سنوار شد

در حمله‌ای که منجر به کشته شدن سنوار شد، نیروهای دفاعی اسرائیل و آژانس امنیتی شین بت به‌طور مشترک عمل کردند. در بیانیه ارتش اسرائیل آمده که در این حمله خاص رهبر حماس  به‌طور مستقیم هدف قرار نگرفته و نیروها پس از حمله و در بازرسی صحنه آتش‌سوزی متوجه شدند یکی از سه کشته سنوار است.

منبعی به سی‌ان‌ان گفت جسد یحیی سنوار توسط دوربین‌های یک پهپاد در جنوب غزه در روز پنجشنبه پس از حمله تانکی به ساختمانی در رفح شناسایی شد. این منبع افزود که ارتش اسرائیل روز چهارشنبه در حال انجام یک عملیات معمول در این منطقه بود که حرکتی مشهود شد و تانک اسرائیلی به سمت ساختمان شلیک کرد.

ارتش اسرائیل فیلمی از یک پهپاد منتشر کرده و می‌گوید دوربین‌های آن، سنوار مجروح را کمی قبل از مرگش نشان می‌دهند. فیلم فردی زخمی را نشان می‌دهد که بر مبلی نشسته و صورتش با چفیه پوشانده شده است. سر و صورت فرد را خاک ناشی از حمله و خرابی پوشانده است. در این هنگام، پهپاد ارتش اسرائیل به او نزدیک می‌شود و او در حالی که زخمی است، چوبی را به سمت پهپاد ارتش اسرائیل پرتاب می‌کند.

سنوار در سال ۲۰۱۷ به عنوان رهبر حماس در غزه انتخاب شد. او تجربه طولانی مبارزه مخفی مسلحانه داشت و پیش از این به مدت ۲۲ سال در زندان‌های اسرائیل زندانی بود و در سال ۲۰۱۱ به عنوان بخشی از مبادله زندانیان آزاد شد. انتخاب او در رأس دفتر سیاسی حماس در غزه در سال ۲۰۱۷، که به طور سنتی ارگانی متشکل از غیرنظامیان بوده، پس از آن صورت گرفت که حماس به طور عمومی موافقتش را با ایده تشکیل یک دولت فلسطینی در کنار دولت اسرائیل اعلام کرده بود.

اعلام مرگ او پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران در ماه ژوئیه، اهمیت ویژه‌ای دارد؛ زیرا سنوار پس از کشته شدن هنیه به عنوان رهبر کلی حماس انتخاب شد. حماس در شش اوت پس از کشته شدن هنیه، یحیی سنوار را به‌عنوان رهبر اصلی این گروه و جانشین هنیه معرفی کرد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.