ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اسرائیل به محاصره نظامی شمال غزه و بمباران جنوب لبنان ادامه می‌دهد

گزارشگر ویژه سازمان ملل در نهمین روز محاصره شمال غزه هشدار داد سربازان اسرائیلی غیرنظامیان فلسطینی را «با سادیسم و خشونت غیرقابل وصف» می‌کشند. نیویورک تایمز در گزارشی ادعا کرد حماس پیش از حمله ۷ اکتبر از ایران و حزب‌الله لبنان در خواست همراهی کرده بود و بدین منظور این حمله را یکسال به تأخیر انداخت.

بر مبنای آخر اخبار منتشرشده اسرائیل دستور تخلیه‌ مناطق بیشتری را در جنوب لبنان صادر کرده و تهدید کرده است که به آمبولانس‌ها، با این ادعا که به‌جای مریض، نیرو و مهمات جابه‌جا می‌کنند حمله خواهد کرد. ارتش اسرائیل روز شنبه به ساکنان ۲۳ روستای جنوبی لبنان دستور داد تا به مناطق شمالی رودخانه عوالی که از دره بقاع غربی به سمت مدیترانه جریان دارد، بروند.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده است که از زمان تشدید حملات اسرائیل به لبنان در ماه سپتامبر، دست‌کم ۱۶۴۵ نفر کشته شده‌اند، در حالی که تعداد کل کشته‌شدگان پس از یک سال درگیری بین نیروهای حزب‌الله و اسرائیل به ۲۲۵۵ نفر رسیده است.

نیروهای اسرائیلی در ۲۴ ساعت گذشته به بمباران مناطق مختلف لبنان ادامه داده‌ اند. ارتش اسرائیل اعلام کرد که ۲۴۰ مکان را در لبنان و غزه هدف قرار داده است و مدعی شد در این حمله‌ها به پرتاب‌کننده‌های موشک، مواضع ضدتانک، انبارهای سلاح و سایر زیرساخت‌های حماس و حزب‌الله حمله کرده است.

اسرائیل عصر شنبه خیابان اصلی بازار تجاری در نبطیه، یکی از شهرهای مهم جنوب لبنان را بمباران کرد. به گفته صلیب سرخ لبنان در این حمله دست‌کم دو نفر کشته و هشت نفر زخمی شدند. شبکه الجزیره گزارش داد که آتش‌سوزی ناشی از این حمله به‌حدی شدید بوده که نیروهای امدادی نتوانسته‌‌اند برای دیدن این‌که آیا جسدهایی زیر آوار مانده‌اند یا نه وارد عمل شوند. طبق این گزارش اسرائیل شب گذشته عیتا الشعب را نیز بمباران کرده است؛ این منطقه از ۲۹ سپتامبر تاکنون زیر بمباران شدید قرار داشته اما گفته می‌شود حمله شنبه شب بزرگترین حمله به این شهر بوده و به یک آتش‌سوزی عظیم منجر شده است.

وزارت بهداشت لبنان اعلام کرده است که دست‌کم ۱۵ نفر در حملات اخیر اسرائیل کشته شده‌اند.

در طرف مقابل، طبق گزارش شبکه الجزیره حزب الله لبنان حدود ساعت ۵ صبح یکشنبه ۱۳ اکتبر/۲۲ مهر موجی از موشک را به سمت شمال اسرائيل پرتاب کرده است. اسرائيل می‌گوید در ۲۴ ساعت حدود ۳۰۰ موشک از جنوب لبنان به سمت شمال اسرائیل شلیک شده است. ارتش اسرائیل اعلام کرده که حدود ساعت ۹ صبح به وقت محلی پنج‌ موشک هدف‌گیری‌شده به سمت حیفا را رهگیری و با سامانه دفاع هوایی منهدم کرده است.

رسانه‌های اسرائیلی به نقل از منابع پزشکی گزارش دادند که هیچ تلفاتی گزارش نشده است. روز شنبه نیز ارتش اسرائيل اعلام کرده بود که ۴۰ راکت شلیک‌شده از لبنان یا در حین پرتاب رهگیری شده‌اند یا در مناطق باز سقوط کرده‌اند.

اعتراض ایالات متحده و ۴۰ کشور دیگر به اسرائیل برای هدف‌قراردادن صلح‌بانان سازمان ملل

در عین‌حال گزارش‌ها حاکی از آن است که اسرائیل صلح‌بانان سازمان ملل متحد را هدف قرار می‌دهد.

گفته می‌شود که ایالات متحده آمریکا پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر حداقل دو مورد شلیک نیروهای اسرائیلی به مواضع صلح‌بانان سازمان ملل در لبنان که تحت نام «نیروی موقت سازمان ملل در لبنان» یا «یونیفیل» شناخته می‌شوند، نگرانی خود را به اسرائیل ابراز کرده است.

طبق گزارش‌ پنتاگون لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده روز شنبه در تماسی با یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل تأکید کرده است که نباید به نیروهای صلح‌بان سازمان ملل در لبنان حمله شود. او همچنین نگرانی خود را نسبت به کشته‌شدن دو سرباز ارتش لبنان ابراز کرده و خواهان توقف فعالیت‌های نظامی اسرائیل در جنوب لبنان و «چرخش» تل‌آویو به سمت تلاش‌های دیپلماتیک شده است.

به‌طور جداگانه، ۴۰ کشور جهان از جمله فرانسه، ترکیه، اندونزی، ایرلند، چین و بریتانیا که عضو یونیفیل هستند در بیانیه‌ای جداگانه به شدت حملات ارتش اسرائیل به نیروهای صلح‌بان در جنوب لبنان و پایگاه‌های آن‌ها را محکوم کردند. این کشورها با امضای یک بیانیه مشترک خواستار حفاظت از صلح‌بانان در لبنان شده‌اند.

تا کنون، پنج صلح‌بان نیروهای موقت سازمان ملل در لبنان (یونیفیل) از پنج‌شنبه تا شنبه در پی حملات مشکوک یا تأیید شده اسرائیل زخمی شده‌اند.

روز پنج‌شنبه، دو صلح‌بان اندونزیایی پس از شلیک تانک‌های اسرائیلی به سمت مقر یونیفیل در شهر جنوبی ناقوره، از برج دیدبانی سقوط کرده و زخمی شدند. شان کلنسی، رئیس ستاد نیروهای دفاعی ایرلند در منطقه، گفت که شلیک تانک‌های اسرائیلی «تصادفی» نبوده است.

روز جمعه، ارتش اسرائیل مسئولیت حادثه‌ای را پذیرفت که در آن دو سرباز سریلانکایی در ناقوره هدف گلوله قرار گرفتند و زخمی شدند. اسرائیل گفت که نیروهایش پس از شناسایی یک تهدید در نزدیکی پایگاه آتش گشودند و افزود که این حادثه مورد بررسی قرار خواهد گرفت. وزارت خارجه سریلانکا این حمله را به شدت محکوم کرد.

همچنین یونیفیل اعلام کرد که روز جمعه یک صلح‌بان دیگر در حادثه‌ای جداگانه در ناقوره زخمی شد، در حالی که در نزدیکی محل استقرار او فعالیت‌های نظامی در جریان بود. این فرد پس از عمل جراحی برای خارج کردن گلوله در وضعیت پایدار قرار دارد.

اسرائیل هنوز به تلاش‌های مشترک برای فشار بر تل‌آویو جهت رعایت قوانین بین‌المللی و عدم آسیب به نیروهای صلح‌بان پاسخی ارائه نکرده است.

گزارشگر ویژه سازمان: نیروهای اسرائیلی، «قاتلان داوطلب یک نسل‌کشی دیگر»

روز شنبه در حملات اسرائیل در سراسر غزه حداقل ۳۶ نفر کشته شدند، از جمله در تازه‌ حمله به یک خانه در اردوگاه نصیرات که پنج نفر را به کام مرگ فرستاد.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی وفا، دست‌کم ۱۱ نفر در پی حملات به مناطق النصیرات و جبالیا کشته شده‌اند.

دکتر مونیرا البُرش، وزیر بهداشت غزه، به الجزیره گفت که اسرائیل در طول محاصره هشت روزه شمال غزه، حداقل جان ۲۰۰ نفر را گرفته است.

آخرین گزارش‌ها از کشته‌شدن حداقل ۳۰۰ نفر در ۹ روز محاصره نظامی شمال غزه خبر می‌دهند در حالی‌که ده‌ها هزار فلسطینی به‌دلیل حمله زمینی و حملات پهپادی محاصره شده‌اند و ذخایر غذا و آب به تدریج کاهش می‌یابد.

نماینده فلسطین در سازمان ملل عملیات اسرائیل در شمال غزه را «نسل‌کشی در دل نسل‌کشی» توصیف کرده است.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

ماجد بامیه، ناظر دائم فلسطین در سازمان ملل، محاصره هشت روزه شمال غزه از سوی اسرائیل را محکوم کرد و از کشته شدن صدها فلسطینی و مجبور شدن هزاران نفر به فرار خبر داد. او در شبکه اجتماعی ایکس/توییتر نوشت: «آنچه اکنون در شمال غزه رخ می‌دهد، نسل‌کشی در دل نسل‌کشی است.»

اسامه حمدان، نماینده حماس در لبنان هم به رسانه‌ها گفت که اسرائیل به مدت ۱۰ روز از ورود مواد غذایی به شمال غزه جلوگیری کرده و عملیات اخیر اسرائیل در اردوگاه پناهندگان جبالیا را «جنایت علیه بشریت» نامید.

برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

فرانچسکا آلبانزه، گزارشگر ویژه سازمان ملل در سرزمین‌های اشغالی فلسطینی روز یکشنبه در ایکس/توییتر نوشت نیروهای اسرائیلی با حمایت و سلاح‌های غزبی در شمال غزه در حال ارتکاب یک قتل‌عام دیگرند. او گفت:

غیرنظامیان فلسطینی در جبالیا در میان خشونت و سادیسمی غیرقابل توصیف، هم به صورت گروهی و هم یکی یکی کشته می‌شوند به‌دست نیروهای اسرائیلی که پذیرفته‌اند که قاتلان داوطلب یک طرح نسل‌کشی باشند.

او در ادامه نوشت: « فکر کردن به این که ما می‌دانیم اسرائیل چه می‌کند و به‌طور کلی نمی‌توانیم آن را متوقف کنیم، در ذهنم نمی‌گنجد. نگاهی به جایی که ۱۰۰ سال پیش بودیم، نشان می‌دهد که پیشرفت زیادی حاصل نشده است.»

در غزه، از ماه اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون دست‌کم ۴۲ هزار و ۱۷۵ نفر در حملات اسرائیل کشته و ۹۸ هزار و ۳۳۶ نفر زخمی شده‌اند. در اسرائیل، در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۳ دست‌کم ۱,۱۳۹ نفر کشته و بیش از ۲۰۰ نفر اسیر شدند.

ادامه جنگ در لبنان، «پوششی برای پاکسازی شمال غزه»

گیدئون لِوی، ستون‌نویس روزنامه اسرائیلی هاآرتص، به الجزیره گفت که اسرائیل از جنگ در لبنان به عنوان پوششی برای پاکسازی شمال غزه از فلسطینی‌ها استفاده می‌کند. او در مصاحبه‌ای با الجزیره بیان کرد که به نظر می‌رسد هدف دولت اسرائیل، حذف کامل فلسطینی‌ها از شمال غزه باشد و حمایت ایالات متحده آنها را در این امر جری‌تر کرده است.

لوی گفت: «اسرائیل به طور کامل هرگونه درخواست از سوی ایالات متحده را نادیده می‌گیرد زیرا در سال گذشته، اسرائیل یاد گرفت که این درخواست‌ها به طور کامل توخالی هستند، زیرا با هیچ‌گونه اقدامی علیه اسرائیل از نظر تأمین سلاح یا مهمات دنبال نمی‌شوند.» این تحلیل‌گر تصریح کرد که احساس عدم پاسخگویی، به اسرائیل اجازه می‌دهد تا بدون محدودیت عمل کند و به راحتی محکومیت‌های کشورهای اروپایی را نادیده بگیرد.

لوی ابراز نگرانی کرد که اسرائیل به دنبال «پاکسازی» دائمی شمال غزه باشد و از توجه بین‌المللی به درگیری در لبنان و تهدید‌های احتمالی از سوی ایران بهره‌برداری کند. او تأکید کرد که به نظر نمی‌رسد که اقدام‌های اسرائیل در غزه با اهداف نظامی خاصی هدایت شود و گفت: «اسرائیل به طور کلی اعلام کرده است حماس به عنوان یک نیروی نظامی از اساس کاملاً نابود شده است. پس چرا ادامه می‌دهد؟ ادامه می‌دهد زیرا اسرائیل می‌خواهد که شمال غزه خالی از تمامی ساکنان فلسطینی باشد.»

در شرایطی که هرگونه تلاش برای آتش‌بس در غزه به بن‌بست خورده است، مقام‌های تل‌آویو همچنان از ورود آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به اسرائیل جلوگیری می‌کنند. علی‌رغم مخالفت بیش از ۱۰۰ کشور عضو سازمان ملل یسرائیل کاتس، وزیر امور خارجه اسرائیل گفته است که تصمیم اسرائیل برای اعلام آنتونیو گوترش به عنوان «عنصر نامطلوب» تغییر نخواهد کرد.

ادامه تأمین تسلیحاتی اسرائیل

در رابطه با تأمین نظامی اسرائیل از سوی ایالات متحده آمریکا، مقام‌های ایالات متحده به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌اند که دولت بایدن در حال بررسی ارسال سیستم دفاع موشکی پیشرفته «Terminal High Altitude Area Defense» موسوم به THAAD در اسرائیل است.

یک مقام دفاعی به این خبرگزاری گفت که هنوز تصمیم نهایی گرفته نشده، هرچند بحث‌هایی در اواخر هفته گذشته درباره استقرار THAAD در اسرائیل صورت گرفته است. استقرار این سیستم به معنای اعزام نیروهای آمریکایی برای راه‌اندازی و عملیات آن است.

براساس گزارشی از خدمات تحقیقاتی کنگره ایالات متحده در ماه آوریل، ارتش دارای هفت باتری THAAD است. به‌طور کلی، هر باتری شامل شش لانچر یا سکوی پرتاب نصب‌شده بر روی کامیون، ۴۸ موشک ره‌گیر، و تجهیزات رادیویی و راداری است. برای راه‌اندازی این سیستم به ۹۵ سرباز نیاز است.

سیستم THAAD به‌عنوان یک سیستم مکمل برای سیستم دفاع موشکی پاتریوت در نظر گرفته می‌شود، اما می‌تواند منطقه وسیع‌تری را دفاع کند و اهدافی را در فاصله‌های ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتری هدف قرار دهد.

ادعای نیویورک تایمز: حماس سعی کرد ایران و حزب‌الله را به شرکت در حمله ۷ اکتبر ترغیب کند

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی برپایه فایل‌های صوتی از جلسه‌های محرمانه حماس که از سوی ارتش اسرائيل ضبط شده و در اختیار این روزنامه قرار گرفته است، ادعا کرد حماس بیش از دو سال برای حمله ۷ اکتبر به جنوب اسرائیل برنامه ریزی کرده و به منظور ترغیب ایران و حزب‌الله لبنان به پیوستن به این حمله، یک سال آن را به تعویق انداخته است.

این گزارش نیویورک تایمز بر اساس آن‌چه که ادعا می‌کند، صورت‌جلسه‌ ده جلسه محرمانه‌ است که بر روی یک کامپیوتر پیدا شده و در ژانویه سال جاری از سوی نیروهای اسرائیلی در غزه ضبط شده است.

نیویورک تایمز نوشته که بر مبنای این فایل‌های صوتی که گفته می‌شود به تأیید تعداد محدودی از منابع آگاه رسیده است، یحیی سنوار، رئیس دفتر سیاسی حماس در غزه به مدت بیش از دو سال با فرماندهان ارشد حماس در جلسات محرمانه جمع شده و برای حمله‌ای که بتواند حکومت اسرائيل را بی‌ثبات کند، برنامه‌ریزی کرده است. این صورت جلسه‌ها همچنین عزم سنوار را برای ترغیب متحدان حماس، یعنی ایران و حزب‌الله، به پیوستن به این حمله یا حداقل تعهد به یک نبرد وسیع‌تر با اسرائیل در صورت انجام یک حمله غافلگیرکننده از سوی حماس نشان می‌دهد. به نوشته نیویورک تایمز یحیی سنوار امیدوار بوده حمله ۷ اکتبر به «سقوط» اسرائیل منجر شود.

این گزارش همچنین به نقض تنش‌ها بر سر برنامه‌های قضایی دولت بنامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در «حرکت حماس یه سوی یک نبرد استراتژیک»، دیدار یک مقام ارشد حماس با یک فرمانده ارشد ایرانی در ژوئيه ۲۰۲۳ برای جلب کمک جمهوری اسلامی در هدف‌قرار دادن مکان‌های حساس، موافقت اولیه فرمانده ایرانی با حمایت اصولی سپاه قدس و حزب‌الله از حماس به‌شرط داشتن زمان بیشتر برای آماده‌سازی، نامشخص بودن جزئيات رد و بدل شده، برنامه‌ریزی برای گفت‌وگو با حسن نصرالله، رهبر وقت حزب‌الله لبنان بر سر حمله و نتیجه‌گیری نهایی از سوی مقام‌های حماس مبنی بر این‌که حماس احتمالاً باید به تنهایی وارد عمل شود اشاره کرده است.

گزارش نیویورک تایمز در ادامه می‌گوید تصمیم به حمله همچنین تحت تأثیر تمایل حماس برای مختل کردن تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط بین اسرائیل و عربستان سعودی، استقرار اشغالگری اسرائیل در کرانه باختری و تلاش‌های اسرائیل برای کنترل بیشتر بر روی مسجد الاقصی در بیت المقدس (اورشلیم) قرار داشته و حماس عامدانه از سال ۲۰۲۱ از درگیری‌های بزرگ با اسرائیل پرهیز کرده است تا القا کند که برنامه‌ای برای درگیری ندارد.

این گزارش همچنین می‌گویند رهبران حماس در غزه گفته‌ اند که اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس که در قطر مستقر است، را در مورد «پروژه بزرگ» آگاه کرده‌اند. قبلاً مشخص نبود که آیا هنیه، که در ژوئیه از سوی اسرائیل در تهران ترور شد، قبل از حمله درباره این حمله آگاه شده بود یا نه.

نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل این گزارش را رد کرده و گفته است که «هر ادعایی که سعی کند حمله هفتم اکتبر حماس را به ایران یا حزب‌الله مرتبط کند - چه به‌طور جزئی و چه به‌طور کامل - فاقد اعتبار است و بر پایه مدارک ساختگی است».

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.