ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در دو روز هشت زندانی در زندان‌های ایران اعدام شدند

در حالی‌که همه نگاه‌های به تنش‌های منطقه‌ای است، موج اعدام‌ها در ایران ادامه دارد. در مدت ۴۸ ساعت هشت زندانی با جرایم قتل و مواد مخدر در زندان‌های اصفهان، شیراز، همدان، قزوین و دزفول اعدام شدند.

به‌گزارش سازمان حقوق بشر ایران سه زندانی به نام‌های محسن مختاری، عباس کریمی و محمدعلی نجفی، در زندان‌های دستگرد اصفهان و عادل‌آباد شیراز اعدام شدند.

حکم اعدام عباس کریمی و محمدعلی نجفی پنج‌شنبه ۲۶ مهر در زندان دستگرد اصفهان اجرا شد و محسن مختاری نیز روز چهارشنبه ۲۵ مهر در زندان عادل‌آباد شیراز اعدام شد. اتهام این زندانیان قتل عنوان شده است.

همچنین هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران خبر داد که بامداد پنج‌شنبه ۲۶ مهر دو زندانی به نام‌های نورمراد گراوند و (نام نامشخص) سنجری در زندان قزوین اعدام شدند. اتهامات این دو زندانی نیز مرتبط با جرائم مواد مخدر بود.

هرانا همچنین گزارش داده است که صبح روز چهارشنبه ۲۵ مهر حکم اعدام یک مرد و یک زن در زندان مرکزی همدان به اجرا درآمد. هویت مرد اعدام‌شده رسول فیلی اعلام شده که با اتهامات مربوط به مواد مخدر به اعدام محکوم شده بود. هویت زن اعدام‌شده در این گزارش اعلام نشده است.

از سوی دیگر سازمان حقوق بشر ایران گفته است که در همین روز یک زندانی به نام رامین محمدوند در زندان دزفول اعدام شد. اتهام او نیز قتل عنوان شده است.

اعدام این زندانیان توسط مسئولان زندان و نهادهای مربوطه اعلام نشده است.

«کمپین فعالین بلوچ» نیز خبر داده است که زنی به نام سودابه ایرندگانی اهل ایرانشهر که در زندان این شهر زندانی است در خطر اعدام قریب‌الوقوع قرار دارد.

اتهام سودابه ایرندگانی قتل اعلام شده و خانواده مقتول درخواست دو میلیارد تومان پول کرده‌اند. آخرین مهلت پرداخت دیه تا هشتم آبان‌ماه اعلام شده است.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی هفته‌ای نیست که چند زندانی را در زندان‌های ایران اعدام نکند. موج اعدام‌ها در ایران در حالی همچنان ادامه دارد که همه نگاه‌ها بیشتر به جنگ غزه و تنش‌های منطقه‌ای میان ایران و اسرائیل است.

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» که توسط زندانیان ۲۲ زندان ایران با اعتصاب غذا برگزار می‌شود سه‌شنبه ۲۴ مهر در سی‌وهشتمین هفته خود اعلام کرد که اعدام‌ها در ایران، از جمله اعدام کودک مجرمان همچنان ادامه دارد.

به‌گفته محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، ۷۴ درصد اعدام‌های ثبت‌شده سال ۲۰۲۳ در سراسر جهان در ایران اجرا شده است و ایران با ۸۳۴ اعدام در این سال در صدر کشورهای اجراکننده مجازات اعدام قرار دارد.

این در حالی است که بیشتر دولت‌های جهان مجازات اعدام را به‌عنوان یک مجازات غیرانسانی و ابزاری برای گرفتن جان انسان‌ها، به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند. تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی دست‌کم ۱۱۲ کشور به‌طور کامل در قانون و عمل و ۱۴۴ کشور در عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. پاکستان هم سال گذشته مجازات اعدام را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر لغو کرد.

حکومت ایران اما همچنان به‌رغم اعتراض‌ها صدور و اجرای حکم اعدام‌ را افزایش می‌دهد و به تأیید نهادهای حقوق بشری از این مجازات برای سرکوب و انتقام‌جویی از معترضان و مخالفان خود استفاده می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.