ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سی‌وهشتمین هفته کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام»؛ اعدام‌ها در ایران ادامه دارد

کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» اعلام کرد که زندانیان این کارزار برای سی‌وهشتمین هفته پیاپی در ۲۲ زندان ایران علیه مجازات مرگ اعتصاب غذا کردند. این کارزار گفته است که اعدام‌ها در ایران، از جمله اعدام کودک مجرمان همچنان ادامه دارد.

براساس گزارش رسیده به دست «زمانه» زندانیان اعتصابی کارزار «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» سه‌شنبه ۲۴ مهر / ۱۵ اکتبر بار دیگر در ۲۲ زندان ایران دست به اعتصاب غذا زدند.

زندانیان زندان‌های اوین (بند زنان، بند ۴ و ۸)، زندان قزل‌حصار (واحد ۳ و ۴)، زندان مرکزی کرج، زندان تهران بزرگ، زندان خرم‌آباد، زندان نظام شیراز، زندان اسدآباد اصفهان، زندان بم، زندان مشهد، زندان لاکان رشت، زندان قائم‌شهر، زندان اردبیل، زندان تبریز، زندان ارومیه، زندان سلماس، زندان خوی، زندان نقده، زندان سقز، زندان بانه، زندان مریوان، زندان کامیاران و زندان اراک برای سی‌وهشتمین هفته متوالی اعلام کردند علیه اعمال مجازات مرگ از سوی دستگاه قضایی حکومت جمهوری اسلامی اعتصاب غذا می‌کنند.

در بیانیه کارزار به اعدام هفت زندانی دیگر در ایران همزمان با روز جهانی علیه اعدام اشاره شده و آمده است:

در هفته گذشته نیز بیش از ۳۶ تن اعدام شدند به‌طوری که تنها در روز ۱۸ مهر، ۱۹ تن حلق‌آویز گردیدند. در میان این اعدام‌شدگان دو کودک مجرم به اسم مهدی براهویی و علی شیروانی وجود داشتند، که در زمان بازداشت به ترتیب ۱۷ و ۱۵ سال سن داشتند.

در بیانیه همچنین گفته شده که در ادامه این سرکوب‌ها و خشونت‌ها، دستگاه قضایی جمهوری اسلامی «در ۲۲ مهرماه پرونده قطع دست هشت متهم به سرقت را در تهران به دادگاه ارجاع داد. این بیانیه افزوده است:

این میزان خشونت علیه مردم ایران همزمان با "روز جهانی علیه اعدام" توسط حکومت ایران نشان از به سخره گرفتن و لگدمال کردن قوانین حقوق بشر بین‌المللی است؛ تا در برابر اعتراضات و قیام احتمالی سد ببندد.

ادامه اعدام‌ها در زندان‌های ایران

سازمان حقوق بشر ایران روز ۲۳ مهر اعلام کرد که طی روز دوشنبه ۹ مهر، حکم اعدام چهار زندانی و صبح روز یکشنبه ۲۲ مهر، حکم شش زندانی که با اتهام «قتل عمد» و اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به قصاص نفس و یا اعدام محکوم شده بودند، در زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) به اجرا درآمد.

اعدام این ۱۰ زندانی از سوی رسانه‌های داخل ایران و یا منابع رسمی اعلام نشده است.

سازمان حقوق بشر ایران سه‌شنبه ۲۴ مهر نیز گزارش داد که حکم اعدام یک زندانی به‌نام رضا میرزابیگی که با اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس (اعدام) محکوم شده بود، در زندان تربت حیدریه به‌اجرا درآمد.

یک منبع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «رضا میرزابیگی سه سال و نیم پیش به اتهام قتل یکی از دوستان خود در پی مشاجره لفظی بازداشت و به قصاص محکوم شده بود.»

ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران (هرانا) نیز خبر داد که سه‌شنبه ۲۴ مهر شش زندانی در زندان قزل‌حصار کرج را برای اجرای حکم اعدام به سلول‌های انفرادی منتقل کرده‌اند. اتهام‌های این زندانیان نیز به جرائم مواد مخدر مربوط می‌شود.

در همین حال سازمان حقوق بشر ایران سه‌شنبه ۲۴ مهر از خطر قریب‌الوقوع اعدام محمدرضا عزیزی، کودک-مجرم در زندان عادل‌آباد شیراز خبر داد.

در این گزارش آمده است که «قرار است حکم محمدرضا عزیزی، کودک-مجرم زندان مرکزی شیراز (عادل‌آباد) در روز یکشنبه ۲۹ مهر ماه به اجرا درآید. این کودک-مجرم به اتهام «قتل عمد» در سن ۱۷ سالگی بازداشت و به اعدام محکوم شده است.»

سازمان حقوق بشر ایران از جامعه بین‌المللی خواسته است که برای نجات محمدرضا عزیزی و لغو مجازات اعدام به‌ویژه برای کودکان در ایران تلاش کنند. محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، گفت:

علاوه بر غیرقانونی بودن صدور حکم اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال در زمان ارتکاب جرم براساس قوانین بین‌المللی و تعهدات ایران، پروسه قضایی محمدرضا عزیزی دارای ایرادهای مهمی ‌است. در حال حاضر واکنش شدید بین‌المللی یکی از معدود راه‌های نجات محمدرضا عزیزی از اعدام است. ما از جامعه جهانی و به‌خصوص کشورهایی که روابط دیپلماتیک با جمهوری‌اسلامی دارند می‌خواهیم تا با استفاده از تمامی کانال‌های ارتباطی خود برای نجات جان محمدرضا اقدام کنند.

سازمان حقوق بشر ایران به مدرکی دست یافته است که براساس آن کمیسیون تخصصی روان‌پزشکی سازمان پزشکی قانونی شیراز با معاینه‌ محمدرضا عزیزی تنها با پرسیدن نام، نام خانوادگی و صرفاً به لحاظ رشد جسمانی، رشد عقلانی وی را تأیید کرده است.

براساس ماده ۹۱ قانون مجازات اسلامی، افرادی که زیر ۱۸ سال سن جرم قتل را مرتکب می‌شوند، قاضی می‌تواند برای تعیین رشد عقلانی، متهم را به پزشکی قانونی ارجاع دهد. به‌گفته سازمان حقوق بشر، این بررسی روان‌پزشکی کاملاً سلیقه‌ای و در معاینات کوتاه و گاه بر مبنای چند پرسش کلی مانند «آیا می‌دانید که قتل خلاف قانون است» اعمال می‌شود.

گزارش می‌افزاید وکلای متهم تقاضا کردند که این بررسی با ارجاع به پزشکی قانونی تهران انجام شود اما این عمل انجام نشد.

ایران یکی از معدود کشورهایی‌ است که کودک-مجرمان را به مرگ محکوم می‌کند و بیش از تمام کشورهای دیگر، مجازات اعدام را برای نوجوانان اجرا می‌کند.

پیمان‌نامه حقوق کودک به صراحت بیان می‌کند که اعمال مجازات اعدام و حبس ابد غیرقابل تخفیف نباید در مورد کودکان اعمال شود. جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۷۲ این پیمان‌نامه را امضا کرده اما این شرط را گذاشته که «با احکام شرع و قوانین داخلی» مغایر نباشد. ایران همچنین به کنوانسیون حقوق ‌سیاسی و مدنی پیوسته است که صدور و اجرای احکام اعدام برای افراد زیر ۱۸ سال در آن ممنوع شده‌ است.

اکثر دولت‌های جهان مجازات اعدام را به‌عنوان یک مجازات غیرانسانی و ابزاری برای گرفتن جان انسان‌ها، به‌طور کامل کنار گذاشته‌اند. تا پایان سال ۲۰۲۳ میلادی دست‌کم ۱۱۲ کشور به‌طور کامل در قانون و عمل و ۱۴۴ کشور در عمل مجازات اعدام را لغو کرده‌اند. پاکستان هم سال گذشته مجازات اعدام را برای جرایم مرتبط با مواد مخدر لغو کرد.

زندانیان شرکت‌کننده در «کارزار سه‌شنبه‌های نه به اعدام» بیش از هشت ماه است که سه‌شنبه هر هفته دست به اعتصاب غذا می‌زنند و در مقابل احکام غیرانسانی اعدام مقاومت می‌کنند.

«سه‌شنبه‌های اعتصابی نه به اعدام» از سوی زندانیان سیاسی در ایران از سه‌شنبه ۹ بهمن ۱۴۰۲ در زندان قزل‌حصار کرج آغاز شد. سه‌شنبه هر هفته شمار بیشتری از زندانیان زندان‌های مختلف ایران که با اتهام‌های گوناگون در حبس‌اند به این کارزار اعتصابی می‌پیوندند. «سه‌شنبه‌های نه به اعدام» به یک صدای اعتراضی و حق‌خواهانه رسا و پایدار بدل شده است از سوی زندانیان دربندی که بسیاری از آن‌ها شاهد اعدام هم‌بندی‌های خود بوده‌‌اند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.