ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی چهار نفر را به اتهام تهیه و توزیع مشروبات الکلی تقلبی اعدام کرد

این اعدام‌های کم‌سابقه به فاصله کوتاهی از بازداشت متهمان در کرج به اجرا در آمد. ۱۷ نفر در کرج بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی جان خود را از دست داده بودند.

به‌گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، بامداد چهارشنبه ۲ آبان حکم اعدام چهار متهم اصلی پرونده مسمومیت‌های ناشی از مصرف مشروبات الکلی تقلبی در استان البرز اجرا شد.

اتهام این چهار نفر «افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد با توزیع مواد سمی خطرناک (الکل صنعتی متانول) در سطح جامعه به منظور تهیه و توزیع مشروبات الکلی منجر به فوت و آسیب جسمانی گسترده مردم (۱۷ نفر فوت و ۱۹۱ نفر مسموم)» عنوان شده است.

این اتهام براساس ماده ۲۸۶ قانون مجازات اسلامی ابلاغ شده بود. در این ماده آمده است:

هر کس به‌طور گسترده، مرتکب جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، جرائم علیه امنیت داخلی یا خارجی کشور، نشر اکاذیب، اخلال در نظام اقتصادی کشور، احراق و تخریب، پخش مواد سمی و میکروبی و خطرناک یا دایر کردن مراکز فساد و فحشا یا معاونت در آن‌ها گردد به‌گونه‌ای که موجب اخلال شدید در نظم عمومی کشور، ناامنی یا ورود خسارت عمده به تمامیت جسمانی افراد یا اموال عمومی و خصوصی، یا سبب اشاعه فساد یا فحشا در حد وسیع گردد مفسد فی‌الارض محسوب و به اعدام محکوم می‌گردد.

حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز پیش از این گفته بود:

شش نفر از متهمان تولید و عرضه الکل متانول و مشروبات الکلی در کمتر از ۲۴ ساعت از تشکیل پرونده و پنج متهم دیگر هم مدت کوتاهی پس از آن، از سوی پلیس آگاهی استان البرز شناسایی و دستگیر شدند.

او افزود «یک واحد صنفی فعال در حوزه فروش لوازم بهداشتی و تجهیزات پزشکی در کرج، توزیع‌کننده اصلی و عمده الکل‌های صنعتی متانول در سطح استان البرز بوده است و افرادی که به عنوان سازنده و فروشنده خُرد به دنبال تهیه الکل اتانول جهت تولید مشروبات الکلی بوده‌اند به متصدی این واحد مراجعه می‌کردند».

در این پرونده ۱۱ متهم تحت تعقیب قرار گرفتند. افزون بر چهار متهم اصلی که اعدام شدند هفت متهم دیگر در مجموع به ۲۹ سال حبس تعزیری محکوم شدند. با حکم قطعی دادگاه این متهمان در حال تحمل حبس خود هستند.

دستگاه قضائی جمهوری اسلامی برای جرایمی حکم اعدام صادر می‌کند که براساس قوانین بین‌المللی مجازات آن‌ها نمی‌تواند اعدام باشد.

سازمان عفو بین‌الملل ۹ خرداد / ۲۹ مه در گزارش سالانه خود درباره مجازات اعدام در جهان اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۲۳ به تنهایی ۸۵۳ نفر را اعدام کرده است که تقریباً ۵۰ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ است.

در ماه‌های اخیر خبرهای متعددی درباره مرگ افراد بر اثر مصرف مشروبات الکلی تقلبی در ایران منتشر شد با این حال محمدعلی توکلی، مدیرکل امور آزمایشگاهی سازمان پزشکی قانونی دوشنبه ۳۰ مهر درباره آخرین آمار مسمومیت‌های الکلی در ایران گفت:

مسمومیت‌های الکلی در پنج ماهه اول سال ۱۴۰۲ جمعاً ۳۹۲ فوتی بوده است که این آمار در پنج‌ ماهه نخست امسال به ۲۲۹ نفر رسیده است که در این حوزه ما شاهد کاهش ۴۱,۶ درصد بوده‌ایم.

به‌گفته توکلی «تعداد ۹۵ مورد صرفاً به دلیل مصرف متانول بوده که در سال گذشته ۲۴۸ مورد بوده و امسال نسبت به سال گذشته با کاهش ۶۱ درصدی روبه‌رو بوده‌ایم.»

این آمار متعلق به قبل از شهریور است و آمار مرگ‌ومیر ناشی از مصرف مشروبات الکی تقلبی در پایان شهریورماه و مهرماه در این آمار ذکر نشده است.

مصرف مشروبات الکلی در ایران ممنوع است و مرگ و عوارض شدید بر اثر مشروبات الکلی غیراستاندارد در ایران شیوع دارد. اغلب مشروبات الکلی ارائه‌شده در ایران تقلبی هستند و وجود متانول باعث کوری یا مرگ مغزی مصرف‌کنندگان می‌شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.