ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حکم‌های قضائی مسئولان بلندپایه فوتبال ایران در پرونده فساد مالی صادر شد

۲۱ متهم و سه نفر به‌عنوان مطلع در این پرونده تحت تعقیب قضائی قرار گرفتند. برای سه نفر از مسئولان بلندپایه فوتبال ایران و دو نفر از مسئولان باشگاه مس رفسنجان قرار مجرمیت صادر شد.

حجت‌الاسلام ابراهیم حمیدی، رئیس کل دادگستری استان کرمان چهارشنبه ۲ آبان جزئیات تازه‌ای درباره یکی از پرونده‌های فساد در فوتبال ایران که با شکایت باشگاه مس رفسنجان آغاز شد، ارائه کرد.

به‌گفته حمیدی در مجموع ۲۱ متهم و سه نفر به عنوان مطلع در این پرونده تحت تعقیب قضایی قرار گرفته‌اند که برای ۱۲ نفر از متهمان کیفرخواست و قرار مجرمیت، برای دو۲ متهم نیز قرار منع تعقیب صادر شده است. برای هفت متهم دیگر نیز پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب رفسنجان مفتوح است.

رئیس کل دادگستری استان کرمان افزود:

برای ۱۲ متهم این پرونده مجموعاً به میزان ۱۴۸ سکه و قریب به هفت میلیارد تومان وجه نقد تحت عناوین اتهامی پرداخت رشوه، اخذ رشوه، کلاهبرداری و تحصیل مال از طریق نامشروع قرار مجرمیت صادر شده است.

او همچنین گفت برای خداد افشاریان، رئیس سابق کمیته داوران و عضو هیأت رئیسه فدراسیون فوتبال، سهیل مهدی، رئیس پیشین کمیته مسابقات سازمان لیگ برتر ایران و فریبرز محمودزاده، رئیس اسبق کمیته نقل و انتقالات سازمان لیگ به اتهام «اخذ رشوه و دریافت سکه تمام‌بهار آزادی» قرار مجرمیت صادر و پرونده متهمان برای ادامه رسیدگی به دادگاه ارسال شده است.

ابراهیم حمیدی درباره اتهامات مسئولان سابق باشگاه مس رفسنجان نیز گفت برای مجید زین‌الدینی مدیر عامل سابق مس، به اتهام «مشارکت در پرداخت رشوه، اختلاس و تصرف غیرقانونی در وجوه دولتی» و علی علیزاده سرپرست سابق مس به اتهام «مشارکت در پرداخت رشوه، تحصیل مال از طریق نامشروع و خیانت در امانت» قرار مجرمیت صادر و پرونده به دادگاه ارسال شده است.

شهاب زندی، مدیرعامل باشگاه شمس‌آذر نیز به اتهام «کلاهبرداری از طریق عملیات متقلبانه از جمله تماس با افراد ذی‌نفع در فوتبال» که ادعا کرده می‌تواند نتایج را با داوری تغییر دهد و دریافت هشت سکه تمام و ۱۰ عدد نیم‌سکه مجرم شناخته شده است.

به‌گفته رئیس کل دادگستری استان کرمان، «ح- ب» از اعضای یک باشگاه لیگ برتری نیز به اتهام پرداخت رشوه و همچنین «ع- ق» مدیرعامل یک باشگاه لیگ دسته یک (آزادگان) به اتهام پرداخت رشوه و اختلاس اموال دولتی به نفع شخص ثالث مجرم شناخته شدند.

در مورد اتهامات سه نفر از اهالی رسانه در این پرونده نیز ابراهیم حمیدی گفت:

برای آقایان «پ –ر» سردبیر یکی از سایت‌های مشهور ورزشی (پژمان راهبر، سردبیر سایت ورزش سه) و «م – ه» سردبیر یکی از رسانه‌های ورزشی به اتهام «تحصیل مال از طریق نامشروع و دریافت سکه تمام‌بهار آزادی» قرار مجرمیت صادر شده و در مورد یکی از مجریان مشهور برنامه‌های ورزشی نیز پرونده مفتوح و در حال رسیدگی است.

دو زن با نام‌های مخفف «ف – ح» و «ر –ع» نیز به اتهام رمالی و جادوگری در فوتبال به اتهام «تحصیل مال از طریق نامشروع» در این پرونده مجرم شناخته شده‌اند.

آن‌گونه که خبرگزاری‌های داخلی گزارش داده بودند مس رفسنجان در مسابقات لیگ دسته اول و لیگ برتر به برخی از مسئولان فدراسیون فوتبال، سازمان لیگ برتر و داوران رشوه پرداخت کرده بود. این پرونده مربوط به فعالیت‌های باشگاه مس رفسنجان در فصل ۱۴۰۱-۱۴۰۰ است. مس رفسنجان آن زمان در لیگ دسته اول حضور داشت و در همان سال به لیگ برتر صعود کرد.

فدراسیون فوتبال ادعا کرده بود که رقم فساد بزرگ نیست در حالی که برخی رسانه‌ها و مدیران پیشین از جابه‌جا شدن حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان خبر داده‌ بودند.

علاوه بر مس رفسنجان، سه باشگاه دیگر که به شرکت‌های صنعتی وابسته‌اند نیز با اتهام مشابهی روبه‌رو شدند.

در سایه فقدان شفافیت مالی و کمبود نهادهای ناظر و بی‌طرفی که بر کارکرد سازمان‌ها و نهادها و مسئولان نظارت کنند، سالانه در ایران چندین پرونده فساد مالی در حوزه‌های مختلف افشا می‌شود و ده‌ها و صدها پرونده فساد نیز افشا نمی‌شوند. 

فدراسیون فوتبال ایران پس از برکناری محمد دادکان در سال ۱۳۸۵ همواره با اتهام فساد روبه‌رو بوده است. علی کفاشیان که پس از دادکان برای چند سال ریاست فدراسیون فوتبال را عهده‌دار بود، حداقل در یک پرونده برای پنج سال محروم شد. او البته پیش از اینکه دوره محرومیتش به پایان برسد در شرکت مس کرمان مدیرعامل شد. فدراسیون فوتبال تحت ریاست مهدی تاج نیز حداقل در دو پرونده فساد در فولاد مبارکه و قرارداد با مارک ویلتموس، مربی بلژیکی که ایران را به پرداخت دو میلیارد یورو محکوم کرد، نقش داشت.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.