ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بلینکن: واکنش اسرائیل به ایران باعث تشدید تنش نشود

همزمان با حضور وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا در اسرائیل، ارتش اسرائیل دو موشک و دو پهپاد را رهگیری و سرنگون کرد. «مقاومت اسلامی عراق» مسئولیت حمله پهپادی به شهر بندری ایلات اسرائیل را بر عهده گرفت.

وزیر امور خارجه ایالات متحده، آنتونی بلینکن، روز چهارشنبه ۲ آبان / ۲۳ اکتبر گفت که واکنش اسرائیل به حمله موشکی ایران در تاریخ یکم اکتبر نباید به تشدید بیشتر تنش‌ها منجر شود.

همزمان ارتش اسرائیل اعلام کرد که طی ۴۸ ساعت گذشته سه فرمانده حزب‌الله و حدود ۷۰ نیروی این گروه را در جنوب لبنان کشته است. یک روز پس از تأیید کشته‌شدن هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی حسن نصرالله برای رهبری حزب‌الله، اسرائیل باز هم به لبنانی‌ها دستور داده شهر بندری صور را تخلیه کنند.

بلینکن در پی کشته‌شدن یحیی سنوار، رهبر حرکت مقاومت اسلامی (حماس) در غزه، برای برقراری آتش‌بس در غزه و لبنان سفری منطقه‌ای را آغاز کرده است. به نوشته خبرگزاری رویترز، این آخرین تلاش او پیش از انتخابات ریاست جمهوری است که می‌تواند سیاست‌های ایالات متحده در منطقه را دگرگون کند.

وزیر خارجه آمریکا که در اولین توقف سفر خود در اورشلیم (قدس) غربی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد و گفت اکنون زمان آن است که اسرائیل از پیروزی‌های نظامی خود بهره‌برداری کند.

بلینکن به خبرنگاران گفت: «اکنون زمان آن است که این موفقیت‌ها را به یک موفقیت استراتژیک پایدار تبدیل کنیم». او پیش از آمادگی برای مرحله بعدی سفر خود به عربستان سعودی، افزود: «تمرکز باید بر بازگرداندن گروگان‌ها به خانه، پایان دادن به این جنگ و داشتن یک برنامه روشن برای آینده باشد.»

واشنگتن مرگ سنوار را به عنوان فرصتی برای فشار برای صلح می‌بیند. بلینکن گفت که فرمول‌های جدیدی در حال بررسی است تا آزادی گروگان‌ها و پایان جنگ را ممکن سازد.

با این حال، نشانه‌ای از کاهش درگیری‌ها دیده نمی‌شود. حماس اعلام کرده است که بدون قول اسرائیل برای پایان دادن به جنگ در غزه، گروگان‌هایی را که همچنان در اختیار دارد، آزاد نخواهد کرد. اسرائیل نیز گفته است که تا زمانی که حماس نابود نشود، جنگ در غزه را متوقف نخواهد کرد و تا زمانی که حزب‌الله در لبنان دیگر تهدیدی ایجاد نکند، جنگ در لبنان ادامه خواهد داشت.

در یک سال گذشته، از زمانی که شبه‌نظامیان فلسطینی به رهبری حماس به شهرهای اسرائیل حمله کردند و ۱۲۰۰ نفر را کشتند و بیش از ۲۵۰ نفر را گروگان گرفتند، اسرائیل با ادعای ریشه‌کنی حماس، غزه را ویران کرده و نزدیک به ۴۳هزار فلسطینی را کشته است. هفته گذشته، اسرائیل رهبر حماس، یحیی سنوار را که به عنوان مغز متفکر حملات ۷ اکتبر ۲۰۲۳ شناخته می‌شد، کشت.

در ماه گذشته، اسرائیل به شدت جنگ خود را در لبنان علیه حزب‌الله تشدید کرده است. اسرائیل حمله زمینی را آغاز کرده و بیشتر رهبری حزب‌الله را در حملات هوایی کشته است. این حملات همچنین به آوارگی ۱,۲ میلیون نفر منجر شده است.

اسرائیل همچنین می‌گوید حمله موشکی یکم اکتبر ایران را که در حمایت از حماس و حزب‌الله انجام شد، تلافی کند.

رویترز به نقل از چند دیپلمات نوشته که اسرائیل از برتری نظامی خود استفاده می‌کند تا قبل از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده پس از انتخابات ۱۵ آبان / ۵ نوامبر بین کامالا هریس و دونالد ترامپ، موقعیت قوی‌تری به دست آورد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که نیروهایش در جنوب لبنان همچنان «حملات محدود، محلی و هدفمند علیه زیرساخت‌های تروریستی و نیروهای حزب‌الله» را انجام می‌دهند و «در طول روز گذشته، نیروها تقریباً ۷۰ تروریست را در حملات زمینی و هوایی از بین بردند.»

اسرائیل روز چهارشنبه هشدارهای تخلیه خود را به چند محله مرکزی در شهر بندری جنوبی صور در لبنان گسترش داد و از مردم خواست به سمت شمال از شهر خارج شوند. حملات اسرائیل به جنوب لبنان تاکنون حداقل ۱,۲ میلیون لبنانی را از خانه‌هایشان آواره کرده و ۲۵۳۰ نفر را کشته است، از جمله حداقل ۶۳ نفر طی ۲۴ ساعت گذشته، دولت لبنان روز سه‌شنبه اعلام کرد.

روز سه‌شنبه نیز ارتش اسرائیل اعلام کرد که مرگ هاشم صفی‌الدین، جانشین احتمالی رهبر حزب‌الله حسن نصرالله که ماه گذشته در یک حمله اسرائیلی کشته شد، تأیید شده است. ارتش گفت صفی‌الدین سه هفته پیش در حمله‌ای در حومه جنوبی بیروت کشته شده است.

اسرائیل پیشتر گفته بود که احتمالاً صفی‌الدین کشته شده است، اما از تأیید آن خودداری کرده بود. حزب‌الله هنوز واکنش فوری به این خبر نشان نداده است.

نیروی هوایی اسرائیل همچنین چهارشنبه دو موشک را که از لبنان شلیک شده بود و آژیرهای خطر حمله هوایی را در تل‌آویو به صدا درآورد، سرنگون کرد. این رویداد در حالی رخ داد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در حال بازدید از این شهر بود.

برخی مقامات ارشد وزارت امور خارجه ایالات متحده و خبرنگاران همراه بلینکن در هتل وی پس از به صدا درآمدن آژیرها، سالن صبحانه را ترک کرده و همراه با دیگر مهمانان و کارکنان هتل به پناهگاه زیرزمینی رفتند.

سرنگونی موشک‌ها اندکی پس از آن رخ داد که نیروهای اسرائیلی دو پهپاد را که از شرق به سمت شهر بندری ایلات در دریای سرخ پرتاب شده بود، رهگیری کردند.

هیچ گزارشی از زخمی شدن در حملات پهپادی یا موشکی دریافت نشده است.

گروه مقاومت اسلامی عراق اعلام کرد که روز چهارشنبه دو بار با پهپاد به ایلات حمله کرده است. این گروه شبه‌نظامی طرفدار جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که اهداف «حیاتی» را هدف قرار داده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.